Packväskor, vad välja?

Hepco-Becker, Yoshimura, Goodridge eller Powerbronze? Här snackar vi tillbehör!

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

Packväskor, vad välja?

#1 Inlägg av tedman »

Efter att tidigare ha varit ute efter mjuka väskor har jag nu bestämt mig för hårda.
Frågan är då vilken sort, Givi, Krauser eller Hepco Becker?
Vad har ni för erfarenheter alternativt råd?

Jag funderar också på vilken väskhållare man bör ha, det finns ju Quick-lock som "enkelt" ska gå att ta av mellan långrundorna. Någon som har erfarenhet av det systemet?
Standard Givi och H&B är ju inte så snygga direkt om man nu inte vill hålla på och skruva på och av varje gång.
Krausers system ser faktiskt bättre ut men Quick-lock känns ju som det bästa alternativet om dom funkar som dom ska.

Så, vad har ni för synpunkter?

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#2 Inlägg av elias »

Jag har en Givi-topp på min, men ber att få återkomma efter test.

Enligt föregående ägaren ska det inte vara några problem under 160 km/h. Över det börjar den bli lite turbulent..
Bild

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#3 Inlägg av Richie »

Jag har ett givi wingrack, tycker inte direkt att den stör jätte mycke. Men den sitter med 6 skruvar så det är inget jätte jobb och plocka bort den heller.

Bild
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#4 Inlägg av PerJohan »

Om jag får lov att låna tråden lite Tedman, så är det så att jag funderar på att köpa mjuka väskor till min hoj. Använder inte väskor så ofta och har hittat ett system som är riktigt billigt, men frågan är hur mycket det är så att man får vad man betalar för. Det är ett Moto-Detail "GP-system" och jag har hittat det på http://www.bikeshop.se. Är det någon som provat eller hört nåt om detta? Det är ju inte så noga eftersom jag kanske kommer behöva det sisådär fem resor per år. Men jag vill ju inte göra helt bort mig när jag köper det.

Och så har jag försökt läsa mig till hur bra det funkar med mjuka väskor och högdragna slipons, men det känns lite luddigt. Nån som kan hjälpa mig lite på traven där?

Ursäkta, Tedman, att jag snor din tråd och frågar detta, hoppas du kan förlåta mig! :roll:
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#5 Inlägg av tedman »

Inga problem :)

Jag lyssnar fortfarande till alla förslag, hårda såväl som mjuka.
Ju mer info desto bättre beslutsunderlag.

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#6 Inlägg av PerJohan »

Nu har jag beställt Moto-Detail väsksystemet från bikeshop. Återkommer med bild och funderingar när det dyker upp på posten och jag hinner provmontera. Billig är det ju iaf, drygt en 13 kr/litern (om man nu kan uttrycka sig så, är man ingenjör sätter man fan storheter på allt..haha)
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#7 Inlägg av Richie »

Det här vore kanske nått, inte direkt jättesnygga men ganska bra pris:

http://www.blocket.se/vi/11094456.htm?ca=13_s
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#8 Inlägg av Sälle »

Jag har lackerade Hepco Becker på min båge och jag tycker dom är väldigt praktiska med bra lås. Just låsen sätter jag högt värde på. Det där med Quicklock tror jag inte mycket på, för vem fan vill gå och bära på stora packväskor.
När man kommer till en marknad te.x så plockar man fram gympaskorna och trycker ner hjälm och stövlar. Ingen som kan spotta snus eller pissa i hjälmen som man kan råka ut för om man låser fast den i d-ringarna.

Ja jag vet att jag inte har höga tankar om mina medmänniskor... :wink:

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det är förvisso en bra idé som SkåneMicke säger att kunna låsa in grejer i väskorna. Problemet är snarare att när man är ute på långtour så är väskorna fulla med annat "skit" och då får inte hjälm och grejer plats.
Sen beror det också på om man ska ha campingutrustning med sig eller inte.

Quicklock är iofs en bra lösning, men då sitter man där med fula ställningar när man inte använder väskorna. Om man inte menar systemet att kunna ta av hela ställningen på ett enkelt sätt.

Jag har löst det på ett eget sätt. Jag har rätt smala väskor av märke Eurodesign som är toppöppnade. Till det har jag gjort egna fästen som är ungefär lika lätta att ta av som väskorna i sig. Kvar på hojen sitter ett litet svarlackat plattjärn som även bakre blinkersena sitter i. När väskorna sitter på kommer dom bakom/innanför väskorna (ungefär som på VFR men utan att vara integrerade).
När jag är ute och åker tar jag däremot sällan av väskorna utan använder hellre innerväskor.

Filosofin som jag följer är att både bagagehållare och blinkers inte ska synas när dom inte används. Där har VFR en stor fördel med sina integrerade blinkers.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#10 Inlägg av Deltatracker »

Hepco Becker tycker jag är snyggast. Hade det på min förra VFR (-96)

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#11 Inlägg av tedman »

Det blev den VFR anpassade Givi lösningen.
Hittade nästan nya (använda en vecka) väskor med fästen till bra pris på blocket. Får se hur jobbigt det blir att plocka bort efter långturerna, pakethållaren ska väl vara OK att ha hel tiden. Sätter nog inte på grejorna förrän jag ska använda dom. Återkommer med bilder då.

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#12 Inlägg av Richie »

tedman skrev:Det blev den VFR anpassade Givi lösningen.
Hittade nästan nya (använda en vecka) väskor med fästen till bra pris på blocket. Får se hur jobbigt det blir att plocka bort efter långturerna, pakethållaren ska väl vara OK att ha hel tiden. Sätter nog inte på grejorna förrän jag ska använda dom. Återkommer med bilder då.
Bra val, vika givi väskor blev det?
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#13 Inlägg av tedman »

Dessa, är inte min hoj men klockrena bilder som jag använde mig av för att kolla om färgerna gick ihop. Jag har ju oxå en röd :)

Bild

Bild

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#14 Inlägg av Richie »

Sånna sidoväskor skulle jag vilja ha, ser lite smidigare ut än mina breda, vågar man fråga vad du fick ge?
VFR 800FI -98

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#15 Inlägg av danhak »

breda... vadå breda?? :wink:

Bild

Ser lite slankare ut framifrån iaf, och det är ju därifrån fartvinden kommer...

Bild
hojlös

Skriv svar