AGV GP pro

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

AGV GP pro

#1 Inlägg av stilo »

Fick min nya hjälm i måndags och självklart skall det ju vara värsta busvädret när man vill ut och testa hur hjälmen är att köra i...

Men fyra dar senare så lyckades jag ta mig en runda iallafall, men fortfarande är det öronproppar som gäller spelar ingen roll att hjälmen är utprovad i vindtunnel men men det är ju inget problem mer än att jag var och varannan gång glömmer stoppa i propparna innan hjälmen åker på...

Nån som vet om man kan få bort turbulensen runt hjälmen med annat kåpglas, orginalglaset styr vinden rätt mot visiret så är väl inte så konstigt att hälmen väsnas kanske...


För övrigt kan jag rekomendera AGV GP pro om nån funderar på att skaffa en sådan. Mycket bekväm och funkade finfint vid upprätt körställning i strax under 200...om man har öronpropparna vill säga...
Utan hoj...

viffer
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: ons jun 07, 2006 21:03
Ort: Anderstorp

Re: AGV GP pro

#2 Inlägg av viffer »

stilo skrev:Fick min nya hjälm i måndags och självklart skall det ju vara värsta busvädret när man vill ut och testa hur hjälmen är att köra i...

Men fyra dar senare så lyckades jag ta mig en runda iallafall, men fortfarande är det öronproppar som gäller spelar ingen roll att hjälmen är utprovad i vindtunnel men men det är ju inget problem mer än att jag var och varannan gång glömmer stoppa i propparna innan hjälmen åker på...

Nån som vet om man kan få bort turbulensen runt hjälmen med annat kåpglas, orginalglaset styr vinden rätt mot visiret så är väl inte så konstigt att hälmen väsnas kanske...


För övrigt kan jag rekomendera AGV GP pro om nån funderar på att skaffa en sådan. Mycket bekväm och funkade finfint vid upprätt körställning i strax under 200...om man har öronpropparna vill säga...
Undrar hur många miljoner euro det läggs på utveckling av hjälmar.......notera sen att alla MotoGP förare som borde ha det bästa av det bästa.......dom har pluppar i öronen också, så stoppa du in pluggar det finns ingen helt tyst hjälm.
Är du riktigt kräsen kan du testa om du kan montera ett "wisperkit" som normalt är till shoei hjälmar men dom passar på en del andra också.
Jag kan tillägga att jag har formgjutna hörselproppar men jag kan inte säga att dom är värda pengarna (ca 1300:-) vanliga "gulingar" passar bäst.
VFR'en tyvärr såld.

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#3 Inlägg av Kaiko »

Kåpglaset gör en hel del skillnad.
Jag hade original innan nu har jag ett Puig DB och turbulensen (=ljudet kring hjälmen) har öket märkbart.
Jag skulle tro att vindruta av HD-typ är bäst och lågt glas är näst bäst.

Gasa=fria öron / Toura=proppar
Vroom Vroom

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#4 Inlägg av danhak »

Kaiko skrev:Kåpglaset gör en hel del skillnad.
Jag hade original innan nu har jag ett Puig DB och turbulensen (=ljudet kring hjälmen) har öket märkbart.
Jag skulle tro att vindruta av HD-typ är bäst och lågt glas är näst bäst.

Gasa=fria öron / Toura=proppar
Du har inte möjlighet att posta lite bilder?? Är det ett tonat, mörkt tonat eller svart du har? Passform? Utseende? Kvalitet?
hojlös

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#5 Inlägg av Kaiko »

Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#6 Inlägg av Torque »

Jag har bytt till Piug touring. Definitivt mindre vinddrag, men kanske inte lika sportigt

Bild

Bild
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#7 Inlägg av Hulk »

Var har du köpt den & vad fick du betala?
Tycker de är lite dyra :shock: då jag jämför med vad de tar i tex. UK & IT.
VFR750-95

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#8 Inlägg av Torque »

Jag hittade inte touringglaset i Sverige, så jag beställde från Puig själva http://www.motoplastic.com/

Gav runt 900kr inklusive frakt.

DB glaset finns i Sverige och kostar också runt 900kr fast utan frakt.
VFR800-03 Svart

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#9 Inlägg av Hulk »

Tack för infon om touringglaset men det var AGV GP pro jag var ute efter .. :lol:

Är lite sugen på denna
Bild

Min nuvarande börjar bli lite gammal
Bild
VFR750-95

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#10 Inlägg av danhak »

Hulk skrev:Tack för infon om touringglaset men det var AGV GP pro jag var ute efter .. :lol:
Ledsen men det var jag som snodde din tråd lite... :oops:

Jag har dock fått mina svar nu så du kan få tebax den!! :)
hojlös

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Hulk skrev:Är lite sugen på denna
Bild
Hjälmen eller hojen? :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

stilo
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: tor jun 14, 2007 19:38
Ort: Falkenberg

#12 Inlägg av stilo »

Hulk skrev:Var har du köpt den & vad fick du betala?
Tycker de är lite dyra :shock: då jag jämför med vad de tar i tex. UK & IT.
Nu var det ju inte Rossireplikan jag köpte.

Självklart köpar jag ALDRIG utrustning i Sverige om det inte är absolut nödvändigt.
Köpte denna på Ebay.co.uk för 75pund + 13pund i frakt vilket är 1050:- för hjälmen och 182:- för frakten så totalt 1250:- för en hjälm som i Sverige går på 4000:-
Nu tillhör det inte vanligheterna att man lyckas köpa så pass billigt men räkna med att man köper 30-40% billigare utomlands...
Utan hoj...

Användarvisningsbild
Hulk
Donator 2012
Inlägg: 142
Blev medlem: lör maj 26, 2007 13:58
Ort: Sörmland

#13 Inlägg av Hulk »

Tyrannosaurus skrev:Hjälmen eller hojen? :D
Killen som sitter på :lol:
Skulle inte ha någonting emot hojen .. men det var hjälmen jag tänkte på .. hehe 8)
stilo skrev:.. Köpte denna på Ebay.co.uk ..
Har du möjlitvis namnet/länken på siten kvar? Jag har själv tittat på eBay UK & IT men de svarar bara att de bara säljer i egna landet :cry:
VFR750-95

Skriv svar