Det mesta funkar utom ytterligheter.
- Tandkrämstubsställ på customhoj = Nej.
- Fransjacka på sporthoj = Nä.
- Customboots med skinnställ = Nada.
- Racedojor med goreställ = Kan gå, men njä.
Däremot neutrala dojor och goreställ går i stort sett ihop med allt så länge man håller sig inom "normala" gränser.
Köper man t.ex. en värstingställ med knä- och armbågspuckar, kanske perforering, en massa kevlar, puckel och ja du vet, då bör man nog gå hela vägen, naturligtvis under förutsättning att man kör på det sättet som det fodras med sån utrustning

. Oskrapade knäpuckar är t.ex. väldigt osexigt lyser "färsking" till omgivningen och om man väljer att skapa puckarna på garagegolvet så gäller det att skrapa dom åt rätt håll, annars lyser det inte bara "färsking" utan även "amatör"
Men om man vill vara riktigt cool så gör man som jag gjorde i min ungdom. Skinnställ utan skydd (nja, det satt ju lite skumgummi och dubbelt skinn på utsatta ställen), skrapade knän utan puckar och förstärkt på olika ställen med lite racetejp. Egentligen otroligt att man överlevde den tiden. Visserligen hade inte hojarna lika mycket pulver som idag, men dom hade å andra sidan heller ingen väghållning (det fanns nåt klistermärke med texten: "wobbla är skönt, våga wobbla"), inga bromsar och inga däck (värstingdäcket hette Dunlop K91 Red Arrow och hade grepp som dagens touringdäck och hållbarhet som Michelin Pilot Race).
Om man inte kör så raceinspirerat så finns det två lösningar, jag har testat båda och dom funkar.
Skinnställ - Jag valde bort knäpuckarna och hade skinnlappar över kardborrarna. Det var ett normalt tvådelat skinnställ (PSI - kan rekommenderas, riktigt bra kvalitet och vettiga priser), alla skydd men utan puckel. Till det normala Alpinestars Gore-Tex dojor utan en massa plast.
Strax efter att jag hade köpt det började jag att ändra mig och funderade på vad jag höll på med eftersom som jag brukar säga "mina racinginspirerade dagar nog är över.
Så det såldes till en bättre behövande (fick reda på att nya ägaren körde VFR så om nån sen en person på en VFR med rött/svart/vitt PSI Grafo ställ) och istället köptes ett textilställ, men fortfarande sprtig still och inte typ lång endurojacka.
Fördel: Betydligt mer praktiskt.
Nackdel: Skyddar sämre och ser inte lika racigt ut.
Så slutklämmen är helt enkelt: Fundera på vad du använder hojen till och köp utrustning efter det. Kort sagt.
- Race på favokrokvägen = Skinn med alla skydd.
- Blandat sport och touring = Skinn med skydd men inte överdrivet eller textil.
- Dagligen till och från jobbet = Textil.
- Pluffa runt med solen i ryggen = Fransar, ju fler desto bättre (visst ja, VFR är ingen glidare)
Lång utläggning, men jag kan inte rå för att jag blir nostalgisk ibland och längtar tillbaka till tiden när man körde raceinspirerat
