Piratvisir till bla Schuberth C3

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Piratvisir till bla Schuberth C3

#16 Inlägg av tersan »

prose skrev:
tersan skrev:Det var en passning till prose här ovan från min sida. Piratvisir i polykarbonat kan varken deformeras eller spricka, IMHO.
Jadu, så pass bevandrad är jag inte att jag med säkerhet kan svara på varken det ena eller det andra, men rimligen finns det olika sammansättningar av polykarbonat lika mycket som det finns visir av andra plaster. Problemet med pirat är väl snarast samma problem som gäller för större delen av eBay där exemplevis LiIon-batterier ofta(st) är omfoilerade eller ompaketerade gamla batterier eller rent av mindre batterier som sitter med spacers i nya större skal. Skulle gissa att marknaden av 3epartsdelar av både kåpor och visir är minst lika bra i kvalitet och kvalitetssäkring. Hur många visir är av den plats med de egenskaper de utger sig för att ge? 80%? 50%? 20%? Och hur vet man vilka som är dom bra?

Om det bara handlar om sidokåpor så är det ju risker och chansningar man kanske kan offra på sig, men ett visir som inte är tillräckligt segt och som inte kan absorbera tillräckligt med deformationsenergi innan det splittras och far in i ansiktet där ögon och allt sitter, är kanske inte riktigt värt risken.
Jag jobbade några år hos en av Europas största tillverkare av plastskivor, och hann snappa upp en del matnyttigt under den tiden. :wink:

När det gäller visir av polykarbonat skulle jag inte vara orolig för hållfastheten oavsett sammansättning, men visst finns det risk att nån mindre nogräknad pirattillverkare säljer ett akrylvisir som ser ok ut (jag kan avgöra skillnaden i material om jag får visiren i handen. Via nätet är det dock omöjligt) men som egentligen är snudd på livsfarligt.

Sen är det en halv vetenskap att få rätt optiska egenskaper på ett visir, så ur den aspekten skulle jag nog också föredra original.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Jonher
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 395
Blev medlem: mån jun 24, 2013 22:18
Ort: Älta

Re: Piratvisir till bla Schuberth C3

#17 Inlägg av Jonher »

Jag besökte en formsprutare förra veckan och frågade om just akryl eftersom vi eventuellt ska ersätta bockade akrylplattor med formsprutad detaljer, men deras svar var: dels bildar akrylen svarta prickar i materialet (även utan yttre föroreningar) och dels är det svårt att få till en optiskt acceptabel kvalitet, vilket gjorde att vi skrotade projektet. Samma orsaker tillsammans med att polykarbonat är relativt lättsprutat borde göra risken för piratvisir i akryl ganska liten.
Never ride faster than your guardian angel can fly

Skriv svar