Efter att den ena högtalaren på min Scala Rider G4 gav upp förra året så bestämde jag mig för att köra det gamla hederliga stuket igen, dvs sjunga för mig själv och trycka in hörselpropparna så långt som det går, så det inte skulle höras för mycket av min sång.
Efter att plockat ut hojen i våras och åkte på en lite längre tur så skapades behovet igen av att ha GPS:ens hjälpande röst. Sagt och gjort, så jag slaktade ett par hörlurar och monterade dom till min G4. Allt funkade perfekt vid test hemma vid köksbordet

, men ljudet var katastrof i högre farter än 50 km/h. Enkelt tänkte jag, jag byter bara till bättre högtalare. Men även med bättre högtalare så var ljudet
SKIT när jag kom upp i fart.
Jag tröttnade och tänkte slänga skiten, men lite Googlande visade hur man "enkelt" kunde montera in ett 3,5 mm hörlursuttag. Efter lite betänketid, ca 2 s så skannades Ebay på rätt uttag och inköptes
Dagen efter, ja det går undan i Tyskland med leveranser från Ebay

, så börjades operationen. Att jag inte gjorde detta direkt kan jag inte förstå nu efteråt. Hur länge det kommer hålla med tanke på mina kunskaper i lödning återstår att se, men sicket jäkla ljud

Nu blev det inte bara GPS utan även riktig Rock & Roll i hjälmen, AC/DC, Vollbeat mm. Nu gäller det bara att välja "rätt" hörlurar för mig.
Om det skulle vara någon som är intresserad av att "förstöra" sin Scala G4 som jag gjorde så kan jag försöka lägga upp en lite How to bilder och text.