Lättaste hjälmen?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Tack.
Motoin.de hade min storlek för 2200 kr inkl frakt.
Motoin.de hade min storlek för 2200 kr inkl frakt.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lättaste hjälmen?
Vikten på vurpollonen står att läsa däri ..adrian_vg skrev:Ah, tack. Tänkte inte alls på den sajten...
Edit: Men man kan inte söka på vikt där tyvärr.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Var såg du det??blacken skrev:Vikten på vurpollonen står att läsa däri ..adrian_vg skrev:Ah, tack. Tänkte inte alls på den sajten...
Edit: Men man kan inte söka på vikt där tyvärr.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lättaste hjälmen?
typ i inmorfationen om vurpollonet.adrian_vg skrev:Var såg du det??blacken skrev:Vikten på vurpollonen står att läsa däri ..adrian_vg skrev:Ah, tack. Tänkte inte alls på den sajten...
Edit: Men man kan inte söka på vikt där tyvärr.
Te:x
Make
Nolan
Model
N63
Type
Full face
Weight
1.40kg
Sizes
XS S M L XL
Eller
Nolan
Model
N90
Type
System
Weight
1.70kg
Sizes
XXS XS S M L XL XXL
osv, osv, du vet Matt -7:8
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Aha, där! Missade länkarna av nåt skäl. Och jag ska jobba med IT...
Tack iaf!
Tack iaf!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Lite skillnad i vikt på C3 och RS2...
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/schuberth-c3
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings ... rs2-carbon
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings/schuberth-c3
http://sharp.direct.gov.uk/testsratings ... rs2-carbon
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lättaste hjälmen?
Inte bara skillnad i vikt. Det är även ganska stor skillnad på färgerna på gubbens huvud...
Never ride faster than your guardian angel can fly
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Det också.
Bekvämlighet har sitt pris verkar det som...
Bekvämlighet har sitt pris verkar det som...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lättaste hjälmen?
Du kan känna på min. Marushin RS2. tror jag den heter. 1050gr.
Jag gillar den skarpt. Sweep säljer också den hjälmen har jag för mig fast i eget namn. kolla Eurobiker på nätet. har för mig att de har hyfsade priser och snabb frakt.
Jag gillar den skarpt. Sweep säljer också den hjälmen har jag för mig fast i eget namn. kolla Eurobiker på nätet. har för mig att de har hyfsade priser och snabb frakt.
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Beställd från motoin.de innan jag såg detta inlägg.
Kollar Eurobiker om jag får fel storlek.
Edit: Men... Eurobikersajten är ju bara på finska!
Kollar Eurobiker om jag får fel storlek.
Edit: Men... Eurobikersajten är ju bara på finska!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Efter en del jagande genom staden fick jag tag på den förlupna hjälmen.
Ett snabbtest visar att den tajt, mycket tajt, men inte så tajt att den inte kommer att töjas efter nån veckas användning.
Enda problemet i början kommer att bli att mina nuvarande glasögon med supertunna skalmar går inte att få in då de böjer sig som en bit ståltråd... Nya glasögon med tjockare skalmar är på gång.
Hjälmen sitter i övrigt bra utan att trycka nåt speciellt nånstans.
Inredningen känns lite grov och sträv bitvis, men är nog en vanesak.
De dubbla D-ringarna kommer att kräva tillvänjning, jag har använt snabbspännen så långe jag kan minnas. Tror tom min första hjälm, en Nava moppehjälm anno 1985 hade snabbspänne...
Det man märker mest, eller inte, lite beroende på hur man ser det - är vikten - hjälmen är fjäderlätt, och jmfm C3:an märks det knappt att man har nåt på huvudet. Viktmässigt är jag väldigt nöjd så långt!
Marushin RS-2 Carbon: storlek S (55/56) väger <1200 g. Schuberth C3: storlek S/M (54/55) väger >1600 g.
Ett snabbtest visar att den tajt, mycket tajt, men inte så tajt att den inte kommer att töjas efter nån veckas användning.
Enda problemet i början kommer att bli att mina nuvarande glasögon med supertunna skalmar går inte att få in då de böjer sig som en bit ståltråd... Nya glasögon med tjockare skalmar är på gång.
Hjälmen sitter i övrigt bra utan att trycka nåt speciellt nånstans.
Inredningen känns lite grov och sträv bitvis, men är nog en vanesak.
De dubbla D-ringarna kommer att kräva tillvänjning, jag har använt snabbspännen så långe jag kan minnas. Tror tom min första hjälm, en Nava moppehjälm anno 1985 hade snabbspänne...
Det man märker mest, eller inte, lite beroende på hur man ser det - är vikten - hjälmen är fjäderlätt, och jmfm C3:an märks det knappt att man har nåt på huvudet. Viktmässigt är jag väldigt nöjd så långt!
Marushin RS-2 Carbon: storlek S (55/56) väger <1200 g. Schuberth C3: storlek S/M (54/55) väger >1600 g.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- tersan
- Donator 2021
- Inlägg: 3239
- Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
- Ort: Gullestad, Vikbolandet
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Mina förra glasögon hade tunna skalmar i titan, så de tålde att böjas... fjädrade tillbaka direkt. Å andra sidan har jag nåt vagt minne av att min plånbok jämrade sig rätt lång tid efter köpet.adrian_vg skrev:Enda problemet i början kommer att bli att mina nuvarande glasögon med supertunna skalmar går inte att få in då de böjer sig som en bit ståltråd... Nya glasögon med tjockare skalmar är på gång.
Du vänjer dig. Jag har kört D-ringar så länge jag kan minnas, och jag tycker inte att det är särskilt krångligt.adrian_vg skrev: De dubbla D-ringarna kommer att kräva tillvänjning, jag har använt snabbspännen så långe jag kan minnas. Tror tom min första hjälm, en Nava moppehjälm anno 1985 hade snabbspänne...
Låg vikt är alltid bra... men Schubert C3 är väl en korvätarhjälm? De är om jag läst rätt alltid lite tyngre.adrian_vg skrev:Det man märker mest, eller inte, lite beroende på hur man ser det - är vikten - hjälmen är fjäderlätt, och jmfm C3:an märks det knappt att man har nåt på huvudet. Viktmässigt är jag väldigt nöjd så långt!
Nyfiken på hur du upplever hjälmen när du kört lite mer, så fortsätt rapportera!
VFR750F -92, grön
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Specsavers var inte lika blodiga som de andra, men set är nog en annan tråd.
Jag vågade iaf inte tvinga in glasögonen.
Låt oss hoppas, jag hade hur svårt som helst att lossa på spännet denna gång.
Jepp, korvätarhjälm för folk i farten!
Fler rapporter om några veckor.
Jag vågade iaf inte tvinga in glasögonen.
Låt oss hoppas, jag hade hur svårt som helst att lossa på spännet denna gång.
Jepp, korvätarhjälm för folk i farten!
Fler rapporter om några veckor.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Lättaste hjälmen?
Fick mina nya turboflex-glasögon igår och så här efter morgonens färd med nya hjälmen verkar det ha varit ett bra val. Det var mycket pilligt att få in skalmarna innanför hjälmen, tur att de var tjockare än på de gamla glasögonen.
Hjälmen då? Jo, den är lätt, det är det mest uppenbara - det märks knappt att den är på...
Bruset är något högre på denna Marushin RS-2 än min referens Schuberth C3, vilket ju var väntat.
Just nu är RS-tvåan så tajt i stoppningen att jag inte vågar sätta in min lyxöronproppar med risk för att slita av mig både hörselgångarna och propparna i sig. Vanliga "rullproppar" borde inte vara något problem. En annan grej jag noterat nu medan hjälmen är så tajt är att en femdagarsstubb inte funkar speciellt bra med den lite sträva stoppningen, man sliter av sig halva ansiktet när hjälmen ska av, stubben fastnar något otippat i stoppningen.
De dubbla D-ringarna är ett smärre helvete, inte att fästa men väl att ta av. Det är en liten tryckknapp längst ut på remmen som verkligen inte vill spela med när remmen ska lossas. Det sitter också en liten flärp på en av ringarna som jag antar man ska dra i när man lossar remmen, men jag tycker inte flärpen gör varken till eller från. Kan vara handhavandefel dock.
Ventilationen är nästan lika bra på RS-tvåan som på C-trean.
Ett andnings/im-skydd följde med RS-tvåan som man får pilla fast själv. Se till att ha åtminstone en kvart på er att sätta fast skyddet, det tar en stund och är som sagt pilligt. Jag som inte är van vid att ha ett imskydd framför nosen tyckte den var i vägen till en början, men när man väl lärt sig att inte titta på det och ist som vanligt titta på den faktiska trafiken en bit bort "försvann" skyddet ur blickfältet.
Som summering av morgonens färd med Marushin RS-2 tycker jag det är en lätt hjälm som knappt märks, bra ventilation och en brasklapp för de dubbla D-ringarna om man är van vid snabbspänne. 4+ är mitt betyg.
Övrigt: Sharp noterar 5* för RS-tvåan och 3* för C3.
Hjälmen då? Jo, den är lätt, det är det mest uppenbara - det märks knappt att den är på...
Bruset är något högre på denna Marushin RS-2 än min referens Schuberth C3, vilket ju var väntat.
Just nu är RS-tvåan så tajt i stoppningen att jag inte vågar sätta in min lyxöronproppar med risk för att slita av mig både hörselgångarna och propparna i sig. Vanliga "rullproppar" borde inte vara något problem. En annan grej jag noterat nu medan hjälmen är så tajt är att en femdagarsstubb inte funkar speciellt bra med den lite sträva stoppningen, man sliter av sig halva ansiktet när hjälmen ska av, stubben fastnar något otippat i stoppningen.
De dubbla D-ringarna är ett smärre helvete, inte att fästa men väl att ta av. Det är en liten tryckknapp längst ut på remmen som verkligen inte vill spela med när remmen ska lossas. Det sitter också en liten flärp på en av ringarna som jag antar man ska dra i när man lossar remmen, men jag tycker inte flärpen gör varken till eller från. Kan vara handhavandefel dock.
Ventilationen är nästan lika bra på RS-tvåan som på C-trean.
Ett andnings/im-skydd följde med RS-tvåan som man får pilla fast själv. Se till att ha åtminstone en kvart på er att sätta fast skyddet, det tar en stund och är som sagt pilligt. Jag som inte är van vid att ha ett imskydd framför nosen tyckte den var i vägen till en början, men när man väl lärt sig att inte titta på det och ist som vanligt titta på den faktiska trafiken en bit bort "försvann" skyddet ur blickfältet.
Som summering av morgonens färd med Marushin RS-2 tycker jag det är en lätt hjälm som knappt märks, bra ventilation och en brasklapp för de dubbla D-ringarna om man är van vid snabbspänne. 4+ är mitt betyg.
Övrigt: Sharp noterar 5* för RS-tvåan och 3* för C3.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Lättaste hjälmen?
Slut på handdukar?en femdagarsstubb inte funkar speciellt bra med den lite sträva stoppningen, man sliter av sig halva ansiktet när hjälmen ska av
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02