Val av intercom?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Hondis
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: tor feb 14, 2013 06:52
Ort: Kalma(r)

Re: Val av intercom?

#16 Inlägg av Hondis »

adrian_vg skrev:Hur "kompiskompatibel" är du med en pmr?

En del skaffar ju ett visst märke för att kunna prata med polarna. Med privatradio utökar man sin vänkrets genom att kunna prata med byggjobbare medan man kör. ;-)
Ja så länge man håller sig till dom 8 standard kanalerna som bara finns på dom lite billigare varianterna så kan man nog roa till och med Astrid 75 år som sitter vid com-radion och försöker lyssna efter spännande utryckningar med nyinstallerade kristaller..

Om blåtandssystemen hade varit mer kompitabla med varandra så hade det säkert varit ett kanonalternativ för min del men känns inte riktigt logiskt att lägga X-antal tusenlappar på ett system för att kunna ha mobilen inkopplad.

Man får helt enkelt välja system efter vad dom flesta av ens hojvännerna kör med.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Val av intercom?

#17 Inlägg av adrian_vg »

Hondis skrev: Man får helt enkelt välja system efter vad dom flesta av ens hojvännerna kör med.
Exakt!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
David
Donator 2014
Inlägg: 46
Blev medlem: lör okt 01, 2011 21:09
Ort: Lerum

Re: Val av intercom?

#18 Inlägg av David »

Det låter som om du bestämt dig för system, men jag kan om inte annat för andra bidra med mina erfarenheter av blåtand-intercom i alla fall.

Precis köpt ett Sena SMH5-FM blåtand intercom. Känns som bra byggkvalité och jag har inga problem att prata med passagerare i motorvägsfart 120 km/h. Jag använder också öronproppar typ apotekets gula. Hade dock volymen på max så jag hade nog önskat lite mer volym på intercomen. Musik från mobilen är av någon anledning lite högre.

Köpte ett dual-kit så de var redan parkopplade, men mobilen var inga problem att länka till headsetet. Det går Utmärkt att lyssna på stereo musik eller slippa ta av sig hjälmen om man måste ringa (då man stannat vid sidan av vägen så klart :roll:). Det finns även inbyggd radio.

Intercom skall fungera upp till 700 meter men inte fått tillfälle att prova. Går att koppla samman med Senas andra modeller. Det SMH5-FM saknar är möjligheten till gruppsamtal på intercom. Men man kan koppla samman fyra andra enheter men bara prata med en åt gången. Saknas gör också röstaktivering vilket innebär att man kan antingen låta intercomen vara igång hela tiden och bara prata (men man hör ju tex. alla hostningar etc) eller så trycker man på en stor knapp för att starta och en gång till för att stänga av.

Manövreringen fungerar mycket bra tycker jag. Dock bara testat med tunna sommarhandskar. Det kan nog vara lite krångligt att manövrera med tjocka handskar. Det är en kombinerad knapp och vridhjul som sköter de flesta funktioner. Ibland kan det bli fel, tex så skall man för att byta låt/radiostation trycka in knappen och samtidigt vrida åt något håll. Så ibland får jag in intercomen istället (vilket är bara en knapptryckning). Men finns ingen annan part kommer radion/musiken tillbaka igen så det är inga större problem.

Batteritiden verkar stämma med tillverkarens specifikation. Tror det är 7h taltid och typ en vecka stand-by. Dock är det oklart vad stand-by betyder. Är det om man har enheten igång men inte använder någon funktion, bara väntar på inkommande intercom samtal, eller när den är helt avstängd?

Montering sker med antingen en klämma som sätts mellan skalet och stoppningen på hjälmen, eller en platta med dubbelhäftande tejp som medföljer.

Jag köpte kitet från en Italiensk online butik (http://www.motointercom.eu) för 2050 kr ink. frakt. Det var en liten chansning, sidan är översatt m.h.a. Google translate t.ex., men de kom med flygfrakt hem utan problem.
VFR800 -99
CB750F -82

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Val av intercom?

#19 Inlägg av andreas »

adrian_vg skrev:Det medföljer två fastsättningssätt på G4:an med mikbom, en man skruvar fast (problem på Schuberth C3 då den kniper om solvisirvajern) och en som man klistrar fast (den jag valde ist). Kolla hur just din hjälm är funtad. Cardo har också en modell för integralhjälm utan mikbom med bara sladd till mikbollen.
Ännu inga problem med solvisirsvajern på C3 Pro trots klämfästet. Vilka problem fick du? Min vajer löper lätt trots att klämfästet sitter som berget.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Val av intercom?

#20 Inlägg av adrian_vg »

andreas skrev:
adrian_vg skrev:Det medföljer två fastsättningssätt på G4:an med mikbom, en man skruvar fast (problem på Schuberth C3 då den kniper om solvisirvajern) och en som man klistrar fast (den jag valde ist). Kolla hur just din hjälm är funtad. Cardo har också en modell för integralhjälm utan mikbom med bara sladd till mikbollen.
Ännu inga problem med solvisirsvajern på C3 Pro trots klämfästet. Vilka problem fick du? Min vajer löper lätt trots att klämfästet sitter som berget.

Det varierar nog lite hur man sätter fast klämfästet. På min första C3 klämdes vajern åt och lossnade från sin plats och var tvungen att superlimma fast den mellan skal och stoppning. Provade klämfästet på min andra C3, med samma resultat, så på denna fick det bli en klistervariant ist.

Skiljer kanske lite i konstruktionen mellan C3 och C3 Pro. C3 Pro är väl en vidareutvecklad C3, korrekt?

Edit: Båda mina C3:or är av storleken S om jag minns rätt, kanske att det spelar roll också.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
andreas
Donator 2015
Inlägg: 137
Blev medlem: lör apr 05, 2014 19:35
Ort: Uppsala

Re: Val av intercom?

#21 Inlägg av andreas »

adrian_vg skrev:Det varierar nog lite hur man sätter fast klämfästet. På min första C3 klämdes vajern åt och lossnade från sin plats och var tvungen att superlimma fast den mellan skal och stoppning. Provade klämfästet på min andra C3, med samma resultat, så på denna fick det bli en klistervariant ist.
Jag får hålla koll på det, men just nu verkar det fungera.
adrian_vg skrev:Skiljer kanske lite i konstruktionen mellan C3 och C3 Pro. C3 Pro är väl en vidareutvecklad C3, korrekt?
Ja. Annan passform och aerodynamik är väl de stora ändringarna. Just solvisiret är väl inget jag läst ska vara uppdaterat, men det kan ju finnas ändringar som inte syns ändå.
adrian_vg skrev:Edit: Båda mina C3:or är av storleken S om jag minns rätt, kanske att det spelar roll också.
Det är möjligt. Min är M.
VFR1200F DCT -10

Användarvisningsbild
Säterborn
Donator 2015
Inlägg: 9
Blev medlem: lör sep 20, 2014 15:59
Ort: Göteborg

Re: Val av intercom?

#22 Inlägg av Säterborn »

Tänkte väcka liv i denna tråd igen.
Jag köpte förra året en Schuberth C3 hjälm och har kollat upp det där med i intercomsystem. Schuberths egna SRC-system är ju väldigt smidigt och lättinstallerat. Är det någon som har erfarenhet utav det?
VFR 800 -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Val av intercom?

#23 Inlägg av adrian_vg »

En kollega skaffade det för en eller ett par års en, men tyckte det var onödigt dyrt.
Funkade bra i övrigt dock (men bara med andra Cardo/Schuberth-modeller - som vanligt pratar ingen av dessa BT-set med andra märken än de egna...).
Inkråmet var OEM från Cardo G4-modellen har jag för mig att han sa.

Jag har också för mig att han lämnade tillbaka OE:en och skaffade utanpåliggande modellen från Cardo ist. Go figure typ...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Säterborn
Donator 2015
Inlägg: 9
Blev medlem: lör sep 20, 2014 15:59
Ort: Göteborg

Re: Val av intercom?

#24 Inlägg av Säterborn »

Onödigt dyrt är det absolut. 2500kr är det billigaste jag fått fram på nätet för Schuberths SRC-system. Jag har i alla fall beställt ett och hoppas att det fungerar tillfredsställande. För min egna del kommer jag nog mest använda BT-funktionen mellan telefon och SRC-systemet, för att lyssna på musik och kunna hantera telefonsamtal, men naturligtvis hade det varit kul att kunna kommunicera med hojpolare när man är ute och kör.
VFR 800 -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Val av intercom?

#25 Inlägg av adrian_vg »

Kommunikation med andra mc-polare funkar ju med SRC också, kräver bara att de andra också har SRC eller Cardo-enheter.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Säterborn
Donator 2015
Inlägg: 9
Blev medlem: lör sep 20, 2014 15:59
Ort: Göteborg

Re: Val av intercom?

#26 Inlägg av Säterborn »

Jag får skaffa SRC-MCpolare då med andra ord [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
VFR 800 -07

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Val av intercom?

#27 Inlägg av adrian_vg »

:tummenupp
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
zalmon
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: lör sep 03, 2011 21:07

Re: Val av intercom?

#28 Inlägg av zalmon »

Har också en C3 med SRCS (PRO) och är väldigt nöjd med den, dock hittills bara använt den till min mobil att lyssna på radio Rix och ringa och lyssna på musik, info från GPS n i mobilen men till det har det funkat kanon.
VFR 800 - 02 LIVERPOOLRÖD o VIT
KAWASAKI ZR7S-03 SÅLD

Användarvisningsbild
HasseGr
Donator 2016
Inlägg: 50
Blev medlem: tor jul 02, 2015 10:30
Ort: Västerås

Re: Val av intercom?

#29 Inlägg av HasseGr »

Någon som har provat någon sån här. Åker alltid själv och har gps'en i telefonen.
http://www.aliexpress.com/item/2X-800M- ... eb201560_5


Skickat från min iPad med Tapatalk
Det är svårt att misslyckas när man är händig! ;)
Honda cd125 73'a såld
Monark 125MX såld
Honda CB 650 78'a såld
Honda CD 750F 81'a såld
Kawasaki GPZ 750 84'a såld
Suzuki RMX 250 95*a Såld
Hona CRF 450 06'a
Honda CBR 1000 87'a såld
Honda VFR 750 97'a

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Val av intercom?

#30 Inlägg av Mister »

Har en intercom scala som jag är halvnöjd med. Det hade kunnat vara bättre ljud. Köpa kinesimtercom är ju bara o testa. Billig var den ju :) Det som jag är väl lite skeptisk till är då om den klarar vatten. Man kör ju trots allt en del i regn.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Skriv svar