Immbehandla visir

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

Immbehandla visir

#1 Inlägg av elias »

Bästa tipset för att undvika imman på visiret?
Det kan se lite dumt ut om man står och slickar på insidan visiret varje gång man ska åka.. Även om det ska vara "anti fog resistant" så kommer det ändå imma. Kör man tillräckligt fort så drar det igenom men det är alltid den där mellanhastigheten strax under 70 km/h som är det kritiska.. ha visiret uppe eller nere.

Så, vad gör du för att hålla klar sikt? Billig duk från Biltema?
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#2 Inlägg av Tyrannosaurus »

Diskmedel.

Ta några droppar vanligt handdiskmedel på insidan av visiret. Smeta ut det med lite papper eller en trasa tills ytan är torr. Det funkar tills nästa gång man tvättar visiret, sen är det bara att göra om behandlingen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Toppen! Tack. :)
Bild

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

velodrom solbrillor under sotade visiret .. när det immar under 70 är det bara att hissa upp ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#5 Inlägg av Andersson »

conseal skrev:velodrom solbrillor under sotade visiret .. när det immar under 70 är det bara att hissa upp ..
Provade det en gång, med just velodrom. Problemet då var att jag inte kunde ha visiret nere för då immade brillorna igen fortare än kvickt! :?
Hojen såld

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#6 Inlägg av simpa »

Ajajajajajaj, inte diskmedel! Det har då jag fått lära mig att förstör det lilla imskydd som finns i visiret när man köper det!

Om du går till närmsta optiker och ger dom ca 50 kronor så får du i utbyte nåt som kallas för "imspray". Är ett medel som man tvättar glasögon med, som dessutom gör att dom inte immar igen när man kommer in i ett svettigt omklädningsrum till exempel. Funkar kanon även till visiret!
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#7 Inlägg av elias »

Köpte en spray för nån vecka sen som funkat kanon. Samma som jag haft till mina glasögon tidigare. Löser även upp fett/svett bra.

Testade nån form av engångsdukar men de gjorde det bara värre.. :?
Bild

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#8 Inlägg av simpa »

Jag har även nånting som heter "glassfoam". Ett skum som man sprutar över hela hjälmen (dock inte insidan), låter det verka i nån minut, sen torkar av den med vanligt hushållspapper. Blir kanonrent! Löser upp alla insekter och annat gocka. Brukar ta loss visiret och tvätta det separat.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

simpa skrev:Jag har även nånting som heter "glassfoam". Ett skum som man sprutar över hela hjälmen (dock inte insidan), låter det verka i nån minut, sen torkar av den med vanligt hushållspapper. Blir kanonrent! Löser upp alla insekter och annat gocka.
Var köper man det?
Själv använder jag den klassiska möberpolishen på visiret (inte Johnssons längre eftersom jag själv marknadsför en motsvarande produkt som både innehåller mer, är billigare och faktiskt effektivare (reklam :wink: )

Till större rengöring brukar det blir samma sak som till hojen, diskmedel/bilschampo, supertvätt och vax.
Brukar ta loss visiret och tvätta det separat.
Samma här, det lägger man i diskhon så får det lösa upp sig, men det är värre med hjälmen och hojen.

Måste föresten dra en historia igen på tal om det.
Förra sommaren var jag bl.a. på Knalleträffen i Borås. Vädret var minst sagt blandat. 25-30 grader varm men ena stunden strålande sol och nästa störtregn.
När man är på en träff och har hotell kanvas uppslaget gör det iofs inget speciellt inte när det är varm och skönt. Så vid en av regnskurarna passade jag på att gå ut i badbrallor och både duscha och tvätta av flugorna på hojen :)
Det regnade så hårt så skiten slogs loss och jag behövde bara med handen stryka av skiten från kåpa mm.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#10 Inlägg av Qwerty »

Jag är inne på att köpa mej ett fotokromatiskt inner visir från Touringbutiken.
Shit va jag nämnt dom senaste tiden. :shock:
Dels för att bli av med imma men även för att slippa åka med det där jäkla mörka visiret i skymning.
Någon som vet någon som provat ett sånt?
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#11 Inlägg av simpa »

Köpte mitt glassfoam hos Motorcener här i Gävle
Tyrannosaurus skrev:Måste föresten dra en historia...
Regn är ju helt fantastiskt mot insekter! Om man åker i regn så är det ju bara att stryka handsken längs visiret så är dom ju borta!
Senast redigerad av simpa den fre mar 30, 2007 09:09, redigerad totalt 1 gånger.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#12 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev: Så vid en av regnskurarna passade jag på att gå ut i badbrallor och både duscha och tvätta av flugorna på hojen :)
Det måste vara en syn för gudarna!
Hoppas nästan du hade Speedos på dig! :D

För de som inte vet är Robert min raka motsats vad det gäller kroppshyddeutformning. Robert är "ganska" lång och "ganska" smal.
Blev du ens blöt? ;)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#13 Inlägg av Andersson »

Qwerty skrev: Dels för att bli av med imma men även för att slippa åka med det där jäkla mörka visiret i skymning.
Min hjälm är perfekt i det avseendet.
Bara fälla upp den märka delen när det bli mörkt ute. 8)

Bild
Hojen såld

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#14 Inlägg av Frippe »

Har inte provat den sorts hjälm du har men Brorsan har en och han känner sig lite sjösjuk efter att kört länge med det mörka visiret nere. Är det något du känt? Funderar på att köpa liknande hjälm.

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#15 Inlägg av Andersson »

Frippe skrev:Har inte provat den sorts hjälm du har men Brorsan har en och han känner sig lite sjösjuk efter att kört länge med det mörka visiret nere. Är det något du känt? Funderar på att köpa liknande hjälm.
Nej jag har inte kännt av nått, jag tycker den är toppen!
Hojen såld

Skriv svar