Rukka Marco

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
vtec
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 05, 2010 18:59
Ort: Göteborg

Rukka Marco

#1 Inlägg av vtec »

Hej vänner.
Undrar om det är någon kört med Rukka Marco jacka och som vill dela med sig av sina erfarenheter? Både bra och dåliga.
Tycker det verkar vara en bra jacka, och Rukka är ju kända för bra kvalitet, samt att goretex membranet sägs vara ett av de bästa.
Har hittat denna jacka ihop med Rukka Unit byxa till rätt bra pris på Johans mc (6500), så funderar på att slå till. Vad tror ni? Eller ska man vänta in ev mellandagsreor, På två hjul eller liknande.. Brukar man kunna göra några bra fynd på såna tillställningar?
Är ute efter allväderskläder med hög kvalitet, till lägsta möjliga peng ;)

Tacksam för tips och råd.
VFR 800 VTEC -02

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#2 Inlägg av Sälle »

Jag har ett Rukka Mika som jag kört med i riktiga regnväder och det har hållit 100% tätt. Problemet är att få tag på vattentäta handskar, det har jag inte lyckats med än.
När jag krockade med ett rådjur tidigare i år så hade jag mitt Rukka ställ på och det skyddade bra när jag kasade på asfalten.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

vtec
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tis okt 05, 2010 18:59
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av vtec »

Ok! Hur är de på sommaren då de saknar ventilationsöppningar i både jacka och byxa? Gör membranet tillräckligt jobb för att transportera ut värmen? Samma fråga gäller vid kallare väder, alltså håller de värmen ok?
VFR 800 VTEC -02

Användarvisningsbild
kenjo
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: tor sep 24, 2009 08:51
Ort: Linköping

#4 Inlägg av kenjo »

Använder inte marco men har en annan Rukkajacka "Athos" och tycker den fungerar bra. Dock är det den nya lockout "dragkedjan" från Gore på den och den är väl sådär tycker jag. Trög att stänga och det känns som det är en lösning till ett icke problem(att vattnet ska stanna ute, ser inte problemet med traditionella dragkedjor med en "vattenstopp" utanpå). Istället är det lite dumt när man ska t.ex. tanka om det regnar eftersom det inte finns några vattentäta fickor utanför dragkedjan. Det gör att det kan bli lite blött innanför dragkedjan om man inte är försiktig.

Vad gäller värmen så kanske jag är lite petig men det är inte värmen som ventileras ut utan bara vattenångor(svett). Det blir nog lite varmare än med skinn men jag vet inte om jag tycker det är något problem, jag upplever det inte som svettigt förutom när det är riktigt varmt. Tidigare hade jag en jacka med reissa-membran med ventilation men den upplevde jag som betydligt svettigare. Upp till 23-25 grader är det inga problem och däröver öppnar jag i ärmarna och lite halsen så får man rätt bra ventilering utan "riktig ventilation".

Det finns extra foder att sätta i jackan som isolerar bra när det börjar bli lite kyligt. Jag använder bara foder och underställ(merinoull visserligen) ner till ca 8 grader utan problem. Om man inte kör snabbt på motorväg under en längre tid vill säga. Då blir det kyligt lite tidigare på grund av fartvinden.

Är du osäker på värmen så skulle du kunna lägga till lite pengar(några tusen kanske :) ) för att få ett foder med outlast vilket är temperaturreglerande. Jag har det i mina handskar bl.a. och det fungerar hyfsat. Temperaturen blir inte perfekt i alla väder men man känner att det är bättre än med ett vanligt foder. Som sagt är det inte perfekt så jag skulle ändå försöka se till att det är uttagbart för de riktigt varma dagarna.

Mitt tips är att satsa på kvalitet om du ska köra långt i alla väder. Jag gav 4000(Rea, annars 5000) för min jacka och jag tycker definitivt det var värt jämfört med din billigare jag hade tidigare för ca 2000. Den billigare hade mer "fancy" funktioner men som helhet fungerade den sämre iaf. Samma sak med mina tidigare byxor, de höll vattnet ute i ca 6-7 mil med regn men nu har jag aldrig blivit blöt.

Oj vad långt det här blev. Jag hoppas det var till lite hjälp. Lycka till!
Röd sägs vara snabbast, silvrig snabbare, är Jubileumsmodellen då snabbare än snabbast??

VFR800fi jubileumsmodell
Förhoppningsvis även en slit och släng sporthoj så småningom.

Skriv svar