Intercom 4BiKERS

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#16 Inlägg av skyfly »

dubbear skrev:Det absolut sämsta med scala rider är att när man kör med gps inkopplad via sladden som jag har det.

Är att varje gång man sjunger liiite för högt i hjälmen tror den att man vill prata med sin passagerare (Röst atkiverat) och kopplar bort gps'en

och jag sjunger i hjälmen hela tiden, När jag inte gör motorcykelljud,
eller svär/skrattar åt bilister
Känner igen det där med att sjunga och göra ljud i hjälmen. :D

Ni skrev innan att telefonen inte fungerar till scala rider utan att man har gps.
Stämmer detta? Tycker det verkar konstigt. Tror inte min gps har telefonstöd (Garmin zumo 220) men får kolla upp det.

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re:

#17 Inlägg av Maciver »

Mister skrev:Maciver har ett riktigt nice system...och naturligtvis har jag glömt namnet :?
Lite sent kanske men jag har detta: http://www.myblueant.com/products/heads ... /index.php

Funkar kanon tycker jag.
Finns för intergralhjälm och för öppna eller öppningsbara hjälmar. Har stereo lurar.
Vill ni veta något så fråga.

Just nu är jag på jakt efter någon form av chat box. Någon form av enhet som flera blåtands headsets kopplar upp sig mot och då kan man prata med alla på en gång som är kopplade mot den. Har ingen aning om det finns en sådan än men det hade varit en bra grej när man är några stycken som kör ihop.
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Intercom 4BiKERS

#18 Inlägg av HondaHasse »

Var har du köpt och vad kostar den??

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Maciver
Donator 2021
Inlägg: 1218
Blev medlem: lör apr 17, 2010 21:59
Ort: Eslöv

Re: Intercom 4BiKERS

#19 Inlägg av Maciver »

HondaHasse skrev:Var har du köpt och vad kostar den??
Pelle R :wink: Priset kommer jag inte ihåg,
Hittade på garage 24 http://www.garage24.se/web/sokresultat. ... ctArea=Hem (Br Nilsson säljer deras varor) 2290 för 1 sats (1 hjälm) och 3995 för dubbel sats (till 2 hjälmar)

P.s glöm inte SMC rabatt 10%
Maciver VFR Touring Edition
(på väg dit i vart fall)
Det här har jag på/till hojen!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re:

#20 Inlägg av Ajax »

skyfly skrev:
Ni skrev innan att telefonen inte fungerar till scala rider utan att man har gps.
Stämmer detta?
Nejdå, det stämmer inte. Jag har ett Scala rider och det är som så att om du vill ha gps kopplad till det måste du koppla telefonen till gpsen om du vill kunna både ringa och få röstguidning. Vill du bara ha telefonen kopplad så går det utmärkt att koppla den direkt till headsetet.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Re:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Nejdå, det stämmer inte. Jag har ett Scala rider och det är som så att om du vill ha gps kopplad till det måste du koppla telefonen till gpsen om du vill kunna både ringa och få röstguidning. Vill du bara ha telefonen kopplad så går det utmärkt att koppla den direkt till headsetet.
Kan man fortfarande prata med den andra personen trots att GPS:en är kopplad till Scalan? Har aldrig fått det att fungera... 8*/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Intercom 4BiKERS

#22 Inlägg av HondaHasse »

Vad tror ni om ett sånt här: CARDO SCALA RIDER MC TEAMSET

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Re:

#23 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev: Kan man fortfarande prata med den andra personen trots att GPS:en är kopplad till Scalan? Har aldrig fått det att fungera... 8*/
Jodå, det går utmärkt - men inte samtidigt som gps-instruktionen sänds. GPS-instruktionerna har högre prioritet än intercom-länken, så om ni pratar och det kommer en gps-instruktion så bryts er länk temporärt för gps-meddelandet.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intercom 4BiKERS

#24 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Vad tror ni om ett sånt här: CARDO SCALA RIDER MC TEAMSET
Jag har den nyare modellen, Cardo Scala Rider G4 Powerset. Den funkar bra, det enda är att man måste hojta rätt bra om man vill aktivera den automatiska VOX:en. Det är enklare att bara ha den på hela tiden tycker jag.
Ajax skrev:Jodå, det går utmärkt - men inte samtidigt som gps-instruktionen sänds. GPS-instruktionerna har högre prioritet än intercom-länken, så om ni pratar och det kommer en gps-instruktion så bryts er länk temporärt för gps-meddelandet.
Aha, ok. Tack. Kan även passageraren höra instruktionerna eller bara den primära kopplingen, dvs föraren?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Intercom 4BiKERS

#25 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev: Aha, ok. Tack. Kan även passageraren höra instruktionerna eller bara den primära kopplingen, dvs föraren?
Bara föraren hör instruktionerna, passageraren fortsätter prata på och undrar förmodligen varför du bara försvann ur konversationen. ;)
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intercom 4BiKERS

#26 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:
adrian_vg skrev: Aha, ok. Tack. Kan även passageraren höra instruktionerna eller bara den primära kopplingen, dvs föraren?
Bara föraren hör instruktionerna, passageraren fortsätter prata på och undrar förmodligen varför du bara försvann ur konversationen. ;)
Varför står inte sånt i manualen till Cardon?? 8-/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Ajax
Donator 2013
Inlägg: 604
Blev medlem: sön feb 07, 2010 22:51
Ort: Årsta

Re: Intercom 4BiKERS

#27 Inlägg av Ajax »

adrian_vg skrev:
Ajax skrev:
adrian_vg skrev: Aha, ok. Tack. Kan även passageraren höra instruktionerna eller bara den primära kopplingen, dvs föraren?
Bara föraren hör instruktionerna, passageraren fortsätter prata på och undrar förmodligen varför du bara försvann ur konversationen. ;)
Varför står inte sånt i manualen till Cardon?? 8-/
Jodå, det står i manualen. Se första meningen under rubrik 4.3:

4.3 Audio Sources and Priorities
The different audio sources connected to the G4 are prioritized as shown below, i.e. the higher priority source will always override and interrupt the lower one.
VFR 750 F - Red racetouring edition - Michelin Pilot Power, Stålomspunnet, Pretech 6-kolvsok, Öhlins-dämpare, K&N -filter, NWS-hugger, Titax-grepp, Scott-oiler, handtagsvärme

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Intercom 4BiKERS

#28 Inlägg av adrian_vg »

Ajax skrev:Jodå, det står i manualen. Se första meningen under rubrik 4.3:
Det stod inte när jag läste den. :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar