Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

#76 Inlägg av TG »

Klara kraven och vara tillräckligt säkert...

En T-ford är även den godkänd att framföra på vägen, även utan bälte...

Jag lägger hellre några kronor extra på hjälm, ryggskydd, kläder i övrigt...
För precis som Gsson skriver: du kan köpa ny hjälm igen....

:D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

#77 Inlägg av HondaVFR »

Dyra hjämar behöver inte vara så dyra om man som sagt tex köper på rea eller
nätet... köpte tex min nya Nolan X- Lite med lite tur för ca 1/4-1/5 av Svenskt butikpris
på nätet.Var lite fräck :? och provade hjälmen först hos lokala handlaren för att
känna på den men priset 4500-5000 kr (beroende på modell) var åt helsike för mycket.
Visst innebär automatiskt en Arai , Nolan, Shoei osv att man får betala för märket
i sig jfrt med Biltema.

Min AGV jethjäm från 1979 och Nolan N25 från 1988 får nu bli "prydnader" på hatthyllan
i garaget .För vem skulle vilja krascha med en sån på huvudet :?
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Kron
Donator 2011
Inlägg: 15
Blev medlem: fre dec 31, 2010 07:30
Ort: Svedala

Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

#78 Inlägg av Kron »

Jag har sparat min bästa kommentar till sist mina vänner...
Kör man Honda VFR har man bevisligen känsla för kvalitet, eller hur ?
Vi hade ju inte köpt våra hojar på Biltema..även om det fanns hojar där..??

Skämt åsido, alla har ju en uppfattning om vad som är bra eller mindre bra. Jag köper åsikten om att vissa hjälmar kostar mer än vad dom kanske borde, MEN jag tror fortfarande att man får lite mer om man lägger ner en extra slant på sin hjälm..och jag tycker bestämt att passform, vindbrus och andra irritationsmoment påverkar den allmänna säkerheten hos en hjälm.

Detta skulle man ju sitta och diskutera över en god whiskey(eller 2) en hel kväll..

Ungefär samma sak med däck..ska dom bara ha lång hållbarhet..eller vill man ha bra grepp i dom..

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

#79 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Skillnaden blir kanske att du kan köpa en ny hjälm! Visserligen så är hjälmarna över lag bättre idag än för 20 år sen, men jag har en gammal klubbkamrat som var med 2 ggr och tog hand om kamrat som krockat med bil, och det som fanns i hjälmen var ingen vacker syn, bägge var döda för att hjälmen inte klarade smällen. Det var billigare plasthjälmar.
T.
Hade en bättre hjälm verkligen hjälpt? Ponera att du kör på en 90-väg och frontalar en bil. Jag tror det är mer sannolikt att du har andra, och fler problem, än att skydda huvudet just då. Faktum är att det antagligen inte är eventuella huvudskador som är största problemet då, utan inre blödningar i kroppen och brutna ben.

Jag dissar inte "bättre" hjälmar, men tycker man ska ha lite perspektiv på saker och ting också. 8-]
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

#80 Inlägg av TG »

Självklart ska man ha, eller iaf försöka ha ;), perspektiv på tillvaron.

Visst i en frontalkrock med en lastbil så blir det inte mycket kvar. Jag var på en obduktion för ett par år sedan där på britsarna låg ett par som frontat med en lastbil i just 90 blås... ingen trevlig syn...

Men i en lägre hastighet, eller en mindre/lättare motståndare än en lastbil så vill jag ha en så bra och lätt hjälm som möjligt.

Jag skulle aldrig kunna köpa en biltemahjälm eller motsv till sambon med motiveringen att den "duger de gånger hon åker med" för om något skulle hända - den där tanken i bakhuvudet "tänk om hon haft en bättre hjälm"...

Jag hade inte kunnat förlåta mig själv iaf, men det är bara jag - så nu har jag lagt mitt perspektiv på det ;) :D
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
HondaVFR
Medlem
Inlägg: 172
Blev medlem: tor okt 28, 2010 21:31
Ort: Norrland

Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

#81 Inlägg av HondaVFR »

TG skrev: Jag skulle aldrig kunna köpa en biltemahjälm eller motsv till sambon med motiveringen att den "duger de gånger hon åker med" för om något skulle hända - den där tanken i bakhuvudet "tänk om hon haft en bättre hjälm"...

Jag hade inte kunnat förlåta mig själv iaf, men det är bara jag - så nu har jag lagt mitt perspektiv på det ;) :D
Ligger nog en del i det du säger men går ju inte i längden att ha sån typ av tankar....
"Tänk om vi inte hade tagit den där motorcykelturen överhuvudtaget" kan man ju också
tänka och plågas av resten av livet
Däremot att köpa Biltema till sambon och är ej tänkbart att kunna ha det själv pga att
man inte tror på konceptet är ju förkastligt :?
Honda VFR750F 1989 (RC24) svart
Honda VT1100 C3 1998 (SC39) grön/creme metallic

"Framgång består till 99% av misslyckanden"
( Soichiro Honda )

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

#82 Inlägg av adrian_vg »

HondaVFR skrev:Däremot att köpa Biltema till sambon och är ej tänkbart att kunna ha det själv pga att
man inte tror på konceptet är ju förkastligt :?
Jag köpte en Biltemahjälm till frun. Mest för att vi inte visste om motorcykling alls var av intresse för henne. Att lägga ner ett par-tre tusen kronor till på ett mer känt märke skulle ha känts helt fel, det var vi båda överens om.

Visar det sig att hon kanske ska börja övningsköra för A-behörighet, kommer saken emellertid i ett annat läge. Men att köpa en hjälm för mer än säg 5000kr kommer inte på fråga. Att köra motorcykel är dyrt nog ändå...

Övervägde själv att skaffa en Biltemahjälm för vinterkörningen, men vid tillfället ifråga hade de inga systemhjälmar, så det blev inget av det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar