Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#16 Inlägg av Henning »

adrian_vg skrev:Om många säger att en hjälm är bra, så kan det finnas sannolika skäl till att den är det.
Spice Girls? ;)
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#17 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:
adrian_vg skrev:Om många säger att en hjälm är bra, så kan det finnas sannolika skäl till att den är det.
Spice Girls? ;)
:claugh

Touché. ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#18 Inlägg av TG »

Finns en bra devis som heter:
Hellre fel än ensam....
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#19 Inlägg av Henning »

TG skrev:Finns en bra devis som heter:
Hellre fel än ensam....
Syftar du på vad din sambo sa nu? ;) [Henning! OT-varning!]
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#20 Inlägg av Ronny »

De va välldans vad det blev liv nu.
Henning ville jag gärna höra från i frågan,då jag läst i tidningen att han e lite hjälm-nisse-fetishist :wink:

Asså skillnaden på en billig resp dyr??
E klart de e skillnad,men som den gode Sverker testade så KAN säkerheten vara lika på en billig som på en dyr,men jag skulle inte köpa en biltemahjälm ändå.
Visst,klotar man så kan den säkert klara smällen,men den är nog inget under av komfort och ljudbrus.
E ju samma som å köpa en kina-maskin eller liknande..rent motormässigt så funkar dom som regel bra,men är ihopmonterade med lim o tejp.
Funkar till det dom ska,men man får ideligen skruva ihop den,då grejjerna skakar loss,eller helt sonika ramlar av.

Om jag då smått omformulerar mej lite.
Vad är rekomenderbart för en skogstomte på 180 cm,skapligt runt huvud och Vfr ??
Jag har just nu en Scorpion-hjälm som passar bra,har skön komfort,men köra sträckor längre än 2-3 mil funkar föga utan proppar.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#21 Inlägg av Henning »

Ronny skrev:E klart de e skillnad,men som den gode Sverker testade så KAN säkerheten vara lika på en billig som på en dyr,men jag skulle inte köpa en biltemahjälm ändå.
"Sverker" testade fel. Det är bevisat. Jag har ALLA gånger hellre en Nolan på mig än någon Biltema eller annan kines. Stort sett alla hjälmar med märkning E13 på hakbandet går i Hennings "Sverkersoptunna".

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#22 Inlägg av tersan »

Ronny skrev:Om jag då smått omformulerar mej lite.
Vad är rekomenderbart för en skogstomte på 180 cm,skapligt runt huvud och Vfr ??
Jag har just nu en Scorpion-hjälm som passar bra,har skön komfort,men köra sträckor längre än 2-3 mil funkar föga utan proppar.
Det tråkiga svaret är att du kan få reda på vad andra kör med, men att därifrån dra slutsatsen att det kommer att passa dig går inte... bästa rekommendationen är att du åker till en välsorterad handlare och ber att få prova olika modeller både i butiken och ute på vägen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#23 Inlägg av Henning »

Ronny skrev: Vad är rekomenderbart för en skogstomte på 180 cm,skapligt runt huvud och Vfr ??
Jag har just nu en Scorpion-hjälm som passar bra,har skön komfort,men köra sträckor längre än 2-3 mil funkar föga utan proppar.
Pelle på RPM MC i Sumpan brukar veta vad han pratar om.

08-735 60 00

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#24 Inlägg av Ronny »

Henning skrev:
"Sverker" testade fel. Det är bevisat. Jag har ALLA gånger hellre en Nolan på mig än någon Biltema eller annan kines. Stort sett alla hjälmar med märkning E13 på hakbandet går i Hennings "Sverkersoptunna".

/H
Testade Fel??
asså,viss finns det normer som man ska prova efter,men detta var ju ett test för o se om hjälmarna klarade en smäll lika bra-spelar ju mindre roll om normen säjer att man ska träffa exakt där eller där.
Dunsar man i backen så kan man slå i vilken del av krukan som helst.
Så att sverker testade fel...njaa,mjoo-enligt hur testerna SKA göras,så visst,men inte enligt hur en smäll kan se ut i verkligheten.
Oavsett vilket-jag hade inte handlat en hjälm på lidl/biltema ändå
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#25 Inlägg av Mister »

Ronny skrev:
Henning skrev:
"Sverker" testade fel. Det är bevisat. Jag har ALLA gånger hellre en Nolan på mig än någon Biltema eller annan kines. Stort sett alla hjälmar med märkning E13 på hakbandet går i Hennings "Sverkersoptunna".

/H
Testade Fel??
asså,viss finns det normer som man ska prova efter,men detta var ju ett test för o se om hjälmarna klarade en smäll lika bra-spelar ju mindre roll om normen säjer att man ska träffa exakt där eller där.
Dunsar man i backen så kan man slå i vilken del av krukan som helst.
Så att sverker testade fel...njaa,mjoo-enligt hur testerna SKA göras,så visst,men inte enligt hur en smäll kan se ut i verkligheten.
Oavsett vilket-jag hade inte handlat en hjälm på lidl/biltema ändå
Var själv i kontakt med Drapkin på Grahns efter testet, fick även ett annat, senare "dementeringstest" från honom. Iom detta så sjönk även min tillit till denna hjälmtyp. Vid ett test av en hjälm så tycker jag, att man bör köra worst case scenario.

Jag vill känna mig trygg med en hjälm, så:

Jag införskaffade mig i år en Arai. Samt, så kan jag tillägga att jag känner jag mig trygg med min extrahjälm, en från Lidl som naturligvis för att få säljas, inte är begränsad till E13...
Dock, har Lidlhjälmen komfort som en.....Lidlhjälm :lol:
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

#26 Inlägg av Sälle »

När jag dunsade i marken efter min närkontakt med ett rådjur så fick min hjälm ta en del av dunsen. Det var en XR1000 och den blev ingen spricka i hjälmen men ett rejält märke i sidan som visade att den gjort nytta. En väldigt mild hjärnskakning sa läkaren att jag hade. Så efter detta litar JAG fullt på Shoei och har köpt en ny XR1100.

Men en Shoei passar inte allas huvudtyper, jag kan t.ex. inte ha en Arai hjälm, den passar helt enkelt inte.

Det som stör mig är att se folk köra i t-skjorta, kortbyxor och gympaskor men en hjälm för 10000kr på huvudet. Kör man med sådana kläder har man inget huvud som är värt att skydda.

Jag såg hur mitt Rukka ställ såg ut efter att ha kasat 30m på asfalt, jag körde bara i 80 när det smällde.

En granne som blev påkörd vid en korsning och inte höll mer än 15km/t när hon gick omkull har ett fint ärr på armen nu efter skinn och lite kött skafts bort av asfalten.

Så prova och se till att den sitter perfekt, gärna mellan två hårklippningar (om du inte har så lite hår som jag och Henning). Titta inte på prislappen, ta den som sitter bäst. Och kör aldrig utan ställ, stövlar och handskar.

Det är stor chans att om du går omkull så kanske det inte är ditt fel.
VFR 800Fi -98 Krockad och inlöst
VFR 800 Vtec -06

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1533
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

#27 Inlägg av Mister »

Sälle skrev: Men en Shoei passar inte allas huvudtyper, jag kan t.ex. inte ha en Arai
Så sant. Jag skulle införskaffa mig en Shoei...men jag fick visst tänka om pga passformen. Den skiljer sig en del mellan olika hjälmtyper.
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
Jimmy.S
Medlem
Inlägg: 771
Blev medlem: sön maj 10, 2009 16:27
Ort: Huskvarna

#28 Inlägg av Jimmy.S »

Mister skrev:
Sälle skrev: Men en Shoei passar inte allas huvudtyper, jag kan t.ex. inte ha en Arai
Så sant. Jag skulle införskaffa mig en Shoei...men jag fick visst tänka om pga passformen. Den skiljer sig en del mellan olika hjälmtyper.
Samma för mig, fick oxå välja en ARAI och där satt bara allt helt perfekt, shoei känns lite rundare, jag har lite avlångt smal huvudform.

Men åk och prova, det skiljer mycket mellan hjälm och hjälm.

Lycka till

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#29 Inlägg av marinmo »

Självklart är passform viktigt, för att inte säga det viktigaste. Dock, i de tester som jag refererar till så används "klumpar" som är av "korrekt" storlek och massa för den aktuella hjälmstorleken. Dessutom testas 7 olika hjälmar av samma märke & modell (i olika storlekar) för att undvika Måndags-ex. Så det argumentet försvinner.

Henning: Sen förstår jag inte riktigt vad du menar i detta stycke, så jag tar mig friheten att skriva min tolkning nedan:
"Det intressanta i denna kråksång är att på de hjälmfabriker jag besökt och de svenska representanter jag pratat med så säger alla jag pratat om saken med utom ETT att just ETT ANNAT (samma angivet av alla) märke är det bästa på marknaden. Det sista är Shoeis folk som anger att det finns ett märke som MÖJLIGEN skulle kunna vara bättre än deras. Vilket det är säger de inte."
Så du pratar med folk från t.ex. Arai, Grex, Nolan osv, och de säger att t.ex. Shoei gör de bästa hjälmarna? Och Shoei säger att det kanske finns ett annat märke som är bättre än dem, men de vill inte säga vilket? Om det är så, varför avslöjar du inte det kollektivt utsett bästa märket för oss? För i mina öron låter det som märkessjälvmord (och troligtvis minst ett ordentligt samtal med chefen om denne skulle få reda på att de säger så, om inte sparken på plats) att erkänna att ett annat märke är bättre än det man representerar. Tilläggas bör att anekdotisk bevisning, om än förstahands, är högst tveksam.

Och egentligen, för mig skulle testerna kunna bestå av en mongolid babian som får gå loss på en hjälm, så länge de är opartiska så tror jag ändå mer på dem än Arai:s egna tester som visar att Arai är bäst. Jag har fortfarande inte sett ett enda opartiskt test som bevisar motsatsen till vad jag tror, allt jag hör är att "ni vanliga vill gärna tro ...", och det är inte personligen mot dig menat. MC-Varuhuset-snubben (det var inte du) jag prövade hjälmar med sa samma sak. Liksom hela sporthoj med få undantag.


Sist men inte minst (och här kommer förhoppningsvis tråd-dödaren som gör att vi är överens om det viktigaste!) kommer vi aldrig få reda på, objektivt, vilken hjälm som är bäst, inte minst för att majoriteten av MC-dödsfall inte ens beror på våld mot huvudet. Som det sades tidigare i den här tråden (löst citerat), och i tidigare länkad sh-tråd; "Ni köper en hjälm för 10 000 och sen kör ni i 250km/h och tror ni är säkra". Iom att jag har ramlat fler än en gång i varierande hastigheter (20-60km/h) så kan jag iaf meddela att ingen av dessa gånger har mitt huvud stött i marken. Därmed är min fasta tro att ramlar man är det oftast andra delar av kroppen som tar den stora stöten = "dödande slaget" = man kan lika gärna ha en Jofa-hjälm på huvudet för man är död ändå.


Tjopling!

Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

#30 Inlägg av Ronny »

Hmm,jo Jofa har jag ju sneglat endel på..tror tom. att jag kan leta upp nån gammal i gömmorna hemma hos mor o far.
En sånndär vit med borrade ventilationshål överallt och en låsning med "hak-lapp" i läder,ska nog kunna gå att framskaffa,använd senast 1979 tillsammans med ordentliga griller modell bandy-rör. 8)
Fast jag vet inte om ljudkomforten på en mc i 200 blås är nått värre.

Jag får sålunda ta hojj och skalle och bege mej till storstan o testa ett lass olika,så får vi se var det landar.
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Skriv svar