Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Ronny
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: ons apr 01, 2009 18:31
Ort: Bengtsfors/Dalsland

Tyst vurp-ollon? Köpa vilken hjälm?

#1 Inlägg av Ronny »

Startade en tråd på smc-forumet om tysta hjälmar,men mycke verkar spela in,höjd på kåpa,körställning o massa annat.
Sådeles får man ju fråga här då.
nån som gjort ett grundligt test på viffer för o utröna tystast kruka?
Shubert-hjälmarna har jag läst endel gott om,men dom e skapligt över min prisklass
Nuvarande 2-hjulingar
Vfr 800 FI 02:a,Super blackbird 07:a,Cb 750 F 82:a,Ktm 640 adv. 05:a o en fet zundapp 78:a

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Tyst vurp-ollon?

#2 Inlägg av adrian_vg »

Har en Schuberth C3. Öppningsbar och tyst. Avbetalning är lösningen på ditt problem. Har en och en halv avbetalningar kvar, sen är den faktiskt min. ;-)

På de motorcyklar utan kåpa som jag kört hittills med C3:an, har dessa bidragit minst till bruset - dvs hjälmen har varit tystast i dessa fall.

C3:an är hyfsat tyst när man ligger ner på tanken på viffern, men det orkar man ju inte hela tiden...

Gsson har jag för mig har Schuberth S3, som tydligen ska vara ännu tystare.

Schuberth är öht den tystaste hjälm jag har haft. Har tidigare haft Nava, Nolan och Caberg. Ingen av dem var i närheten av Schuberthen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#3 Inlägg av tersan »

Förarens längd är inte oväsentlig heller... vinden träffar alla olika.

Själv kör jag med Shoei Raid II, och den är väl hyfsat tyst (på längre turer tar jag ändå öronproppar), problemet är främst att jag får turbulens i underkanten. Shoei har ett Whisper Kit (tillbehör till t ex min, standard på vissa dyrare modeller), som lär göra hjälmen riktigt tyst samtidigt som ventilationen blir sämre...

Är hjälmens prislapp viktigare än ljudnivån? (bara nyfiken)
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

Så här ÄR det!

Ju smalare en hjälm är desto tystare är den.
Ju fler prylar det är som stör skalets form desto mer oväsen. Ventiler, visirskarvar och annat stör.

Träffar turbulent vind (sådan från kåpglaset) hjälmen bullrar det oavsett. Sitter du på naken hoj utan nämnvärd lyktkåpa är de flesta hjälmar riktigt tysta.

Har du lyktkåpa eller kåpglas, ja då gäller de två teserna ovan, beroende på var den turbulenta vinden tar i.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#5 Inlägg av marinmo »

Är 183 lång och har fortfarande aldrig haft en hoj där "vindrutan" lyckats skyffla över all blåst över mitt huvud. Gissar att det är en lyx få (läs: guldvingeförare och folk under 160) förunnat. Har en AGV S4 just nu, den är hyfsat tyst men jag gissar att det finns bättre hjälmar på marknaden. För mig är det dock viktigare med en hjälm som fått ett hyfsat resultat här än en som är jättetyst då jag ändå nästan alltid kör med spotify. Öppningsbara hjälmar går bort för mig, skulle aldrig känna mig trygg i en sådan oavsett hur liten risken är att det faktiskt påverkar vid en krasch.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

marinmo skrev:För mig är det dock viktigare med en hjälm som fått ett hyfsat resultat här än en som är jättetyst ....
Sharp säger ingenting om hjälmars säkerhet då de endast återtesta ECE22.05s slagpunkter. En hjälm som av såväl tillverkaren som den svenske importören klassas som mopedhjälm vinner över Shoei och Arai i Sharp.
Har hjälmen BÅDE Snell- och ECE-godkännande börjare det likna något.

Jag skulle till exempel ALDRIG köra aktivt och riskande med en plasthjälm i några högre farter.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#7 Inlägg av marinmo »

Henning skrev:Sharp säger ingenting om hjälmars säkerhet då de endast återtesta ECE22.05s slagpunkter. En hjälm som av såväl tillverkaren som den svenske importören klassas som mopedhjälm vinner över Shoei och Arai i Sharp.
Har hjälmen BÅDE Snell- och ECE-godkännande börjare det likna något.

Jag skulle till exempel ALDRIG köra aktivt och riskande med en plasthjälm i några högre farter.

/Henning!
Har hört argumentet innan. SHARP testar på samma punkter, men i både lägre (6m/s) och högre (8.5m/s) hastigheter än ECE (samt att de jämför mot riktiga olyckor etc, se vidare här). De testar dessutom hjälmars "glidförmåga". Att Arai och Shoei förlorar mot "mopedhjälmar" bevisar bara för mig två saker:
1. Märkeshypen är precis lika stor och idiotisk bland MC-folket som hos, säg, audio-entusiasterna
2. Arai och Shoei offrar funktion för form (läs: säkerhet för tysthet/komfort)

Gillar man inte resultaten kanske man helt enkelt får vända sig till andra test. Men SHARP utförs oberoende av den brittiska regeringen. Således väljer jag att lita på dem mer än testen som utförs av tidningar osv. Någonstans får dessa sina intäkter.

Hade en Nolan N62 ("mopedhjälm") innan. Lät betydligt mer men har fortfarande 4 stjärnor. Händer inte av en slump i min värld.

Användarvisningsbild
Embassy
Medlem
Inlägg: 39
Blev medlem: sön mar 09, 2008 12:43
Ort: Stockholm

#8 Inlägg av Embassy »

Hej,

Har inte gjort något test men kör själv med en Shoei XR1000 med sk. Wisper-Kit. Tycker den är tyst och prisvärd.
Nu finns väll den inte längre att köpa utan det är XR1100 som gäller nu.
Har provat den oxå och det jag tycker är den största förbättringen gentemot XR1000 är ventilationen som nu har extra blås mot visiret i överkant.

Det som följer med XR1100 är inte vad jag skulle kalla ett wisper-kit om man jämför med det extra kit man kunde köpa till XR1000.

Jag e åxo ganska kort så jag tror att fartvinden träffar nästan mitt på skallen.
Senast redigerad av Embassy den ons jul 21, 2010 23:00, redigerad totalt 1 gånger.
VFR 800 - 02 | Silver - ABS
VFR 800 - 99 | Svart - Påkörd, krashad, inlöst, lagad, såld.
VFR 750 - 97 | Gul - Stulen, krashad, inlöst.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#9 Inlägg av Henning »

marinmo skrev:
Henning skrev:Sharp säger ingenting om hjälmars säkerhet då de endast återtesta ECE22.05s slagpunkter. En hjälm som av såväl tillverkaren som den svenske importören klassas som mopedhjälm vinner över Shoei och Arai i Sharp.
Har hjälmen BÅDE Snell- och ECE-godkännande börjare det likna något.

Jag skulle till exempel ALDRIG köra aktivt och riskande med en plasthjälm i några högre farter.

/Henning!
Har hört argumentet innan. SHARP testar på samma punkter, men i både lägre (6m/s) och högre (8.5m/s) hastigheter än ECE (samt att de jämför mot riktiga olyckor etc, se vidare här). De testar dessutom hjälmars "glidförmåga". Att Arai och Shoei förlorar mot "mopedhjälmar" bevisar bara för mig två saker:
1. Märkeshypen är precis lika stor och idiotisk bland MC-folket som hos, säg, audio-entusiasterna
2. Arai och Shoei offrar funktion för form (läs: säkerhet för tysthet/komfort)

Gillar man inte resultaten kanske man helt enkelt får vända sig till andra test. Men SHARP utförs oberoende av den brittiska regeringen. Således väljer jag att lita på dem mer än testen som utförs av tidningar osv. Någonstans får dessa sina intäkter.

Hade en Nolan N62 ("mopedhjälm") innan. Lät betydligt mer men har fortfarande 4 stjärnor. Händer inte av en slump i min värld.
Så du tror på fullaste allvar att en plasthjälm är BÄTTRE än en fiberhjälm?

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#10 Inlägg av marinmo »

Henning skrev:Så du tror på fullaste allvar att en plasthjälm är BÄTTRE än en fiberhjälm?

/Henning!
Varför ska jag behöva tro när oberoende tester visar att så är fallet? Du får gärna tro att en Shoei XR-1000 skyddar dig bättre än en Nolan N62 vid en kollision där sidan av ditt huvud möter marken i hög hastighet, men du tror enligt SHARP-testerna fel. Jag vill gärna se tester (helst från oberoende källor såklart, dvs tidningstester går bort) som bevisar motsatsen, inte minst då det är många som delar din åsikt i denna fråga, men hittills har jag inte sett några. Frågar du mig är det nog många som tror att 3000 kronor extra på en hjälm skulle göra den 3000 kronor säkrare, och inte minst finns det många som vill att folk ska tro det. Jmf med tidigare audio-entusiast-analogi; det finns många som vill att du ska tro att guldplätterade HDMI-kablar för 700 spänn är bättre än de du köper på Kjell & CO för 159, men det finns absolut inga bevis, eller ens anledningar, för att så är fallet (signalen är digital från första början, kvalitén på kontaktytorna spelar ingen roll (till skillnad från en analog signal, där skillnaden är högst försumbar till att börja med)).

Som sagt, du får tro vad du vill och jag tror vad jag vill. Jag har källor som stödjer min tro, men i slutändan handlar det väl mest om vad man tycker själv; det är ju trots allt ens eget liv man leker med!

EDIT: Ang tystheten på dyrare hjälmar så finns det väl inget att säga om det. 3000 kronor är, i det fallet, allt som oftast 3000 kronor bättre. Iaf enligt min erkänt begränsade erfarenhet. Därav min kommentar om form före funktion.

EDIT EDIT: Peter1980 sa det bättre på sporthoj angående kommande hjälm-test i Bike:
"Det som kommer hända är följande:
Testet kommer att totalsågas och ses som ren nonsens om t ex Biltema är säkrast. Det spelar ingen roll om det är NASA som räknat ut hållfastheten, vi på sporthoj vet bäst.

Om istället Biltema får sämst och t ex Arai får bäst så kommer testet vara sanning och prejudicerande för alla eventuella framtida tester. Så om Arai INTE vinner i någon annan tidning så kommer man ändå att hänvisa till att: "den vann i Bike".."

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Åsikterna om hjälmar är lite som att fråga om vilken motorolja som är bäst... :)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#12 Inlägg av Donner »

Ja det är väl lite som motoroljesnacket. Själv betalar jag lite extra för en skön hjälm med bra komfort och bra ventilation. Väljer såklart glasfiber då JAG tror på det samt att jag läst att en glasfiberhjälm spricker inte på samma sätt som en i plast dvs säkrare när man kanske åker in i flera saker och får flera smällar. Detta är min åsikt och jag väljer glasfiber framför plast. Själv har jag en Arai och att den skulle vara sämre än en plasthjälm har jag svårt att tro....faktiskt.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

marinmo
Donator 2011
Inlägg: 205
Blev medlem: fre jun 12, 2009 22:53
Ort: Skaune

#13 Inlägg av marinmo »

adrian_vg skrev:Åsikterna om hjälmar är lite som att fråga om vilken motorolja som är bäst... :)
Njae, jag är inte beredd att hålla med. Oljor har iofs samma marknadsföringslurendrejeri bakom sig (more expensive = better than), men när det gäller hjälmar så finns det faktiskt oberoende tester angående deras funktion. Om man sedan väljer att "tro" på testerna är en annan femma, men det finns åtminstone en dokumenterad verkningsförmåga.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#14 Inlägg av Henning »

marinmo skrev:...det finns åtminstone en dokumenterad verkningsförmåga.
Nej, ett testresultat som nödvändigt inte har med verkligheten att göra. Se Sverkers test av Nolan N31 från förra sommaren som exempel.

Det intressanta i denna kråksång är att på de hjälmfabriker jag besökt och de svenska representanter jag pratat med så säger alla jag pratat om saken med utom ETT att just ETT ANNAT (samma angivet av alla) märke är det bästa på marknaden. Det sista är Shoeis folk som anger att det finns ett märke som MÖJLIGEN skulle kunna vara bättre än deras. Vilket det är säger de inte.

Det är heller inte så många av dem som tar Sharp på så stort allvar. Däremot vill KÖPAREN gärna tro på det "billigaste och bästa". Men sånt är bara önsketänkande.

Du får inte mer för att det är dyrare, det är sant, men om oxfilé kostar lika mycket som HotDogs per kilo börjar nog de flesta undra...

"Billigt" per ordinariepris kan inte vara bra. Då är något lurt någonstans.

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Det intressanta i denna kråksång är att på de hjälmfabriker jag besökt och de svenska representanter jag pratat med så säger alla jag pratat om saken med utom ETT att just ETT ANNAT (samma angivet av alla) märke är det bästa på marknaden. Det sista är Shoeis folk som anger att det finns ett märke som MÖJLIGEN skulle kunna vara bättre än deras. Vilket det är säger de inte.
Va' f@nken Henning! Du säger A och håller på B:et sen! Förstår att du som rep för MC-Nytt inte kan uttala dig, men att dingle med ett ben så framför oss är snudd på kriminellt! :P 8)
Henning skrev:Däremot vill KÖPAREN gärna tro på det "billigaste och bästa". Men sånt är bara önsketänkande.
Det är bara mänskligt. I en värld där många röster hörs får man använda sig av statisktiska metoder. Om många säger att en hjälm är bra, så kan det finnas sannolika skäl till att den är det.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar