Vilken hjälm använder du?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Vilken hjälm använder du?

#1 Inlägg av Sälle »

Nu har jag fått hem min VFR och varit ute och kört en liten runda idag.
Men igår när jag plockade fram min hjälm som legat i en hjälmpåse de senaste 10 åren så märkte jag att det är dags att köpa ny hjälm också.
Stoppningen har torkat och smular sig, inte så roligt att få i håret.

Så jag var iväg idag och tittade lite på hjälmar men blev inte klokare för det.
Nu behöver jag hjälp från er andra.

1. Vilken hjälm använder du?
2. Är den skön
3. Vad är den tillverkad av och vad väger den (glasfiber, plast, kolfiber, m.m.)
4. Är den tyst? (eller hur många hörselpluggar behöver man)
5. Om du skulle köpa ny hjälm skulle du då köpa samma som du har?

Kom igen nu och berätta vad ni har på huvudet (jag bryr mig inte vad ni har i det) :lol:

PS! Hoppas värmen kommer snart.....

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#2 Inlägg av PerJohan »

Jag kör med en AGV Air-tech. Första året jag kör ju så jag har inte så mycket att jämföra med men jag tycker definitivt det är mycket hjälm för pengarna, gav 1900 för den ungefär. Korta nöjesturer behövs inga öronproppar även om jag oftast använder det ändå, lite längre turer (10+ mil) är det rätt skönt med öronproppar.

Den är gjord av glasfiber och väger 1,5 kg. Skulle mycket väl kunna tänka mig köpa denna igen, den enda anledningen till byta skulle vara ljudnivån, men jag har som sagt inget att jämföra med så jag vet ju inte hur bra/dåligt det är..

Så här ser min ut iaf, fast med spegelvisir...
Bild

Hoppas oxå på värmen snart, i slutet av nästa vecka kan, med lite tur, min VFR stå här i garaget! :D
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#3 Inlägg av elias »

Köpte ny hjälm.... som jag inte hunnit köra med än. Men "alla" sa den var bra. Shoei XR-1000, om jag inte minns fel. Ska till mitt "garage" på måndag. Då kan jag sätta på mig den och springa några varv i garaget och skrika i den.. sen kommer jag med ett utlåtande.

För ett bättre test ber jag att få återkomma senare när snö och otyg försvunnit!

Bild

Fast min är blå...

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#4 Inlägg av elias »

Hmm, varför visas inte min bild...?

Användarvisningsbild
JOS
Donator 2008
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 07, 2006 20:53
Ort: Listerby

#5 Inlägg av JOS »

1. Jag kör med en SHOEI XR1000
2. Den sitter bra, finns dock en skarv vid pannan som kan kännas..
3. Tillverkad av mixad komposit, dvs både glas och kolfiber.
4. Den är helt ok vad gäller tysynad, jag kör dock alltid med proppar och ett dragskydd vid hakan. finns också whisper strip kit som gör den extremt tyst, men otroligt varm.
5. Jag skulle kunna tänka mig att köpa samma pga ekonomiska skäl. Den bästa hjälm jag testat är dock ARAI RX7R, men den kostar nästan dubbelt så mycket.
Alltid på jakt

Honda VFR800Fi 2000
SAAB 9000 Aero
Röda och snabba båda två :)

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#6 Inlägg av danhak »

ARAI RX-7RR!!

Kan inte tänka mig en skönare hjälm. Hade en gammal shoei liggandes men efter att ha hört att hjälmar har en livslängd på ca. 7 år var jag ju tvungen att investera i en ny. Min gamla var en Shoei xspirit eller nåt sånt (Norick Abe).. Helt ok. hjälm, men inte jämfört med arai:en! Sitter verkligen klockrent på mitt huvud! Jag har aldrig kört med hörselproppar och kommer absolut inte att göra det i fortsättningen heller, tycker det är läskigt när man inte hör någonting.

Arai.en är iaf en kompostihjälm.. väger typ 1440 tror jag. Kan absolut rekommender arai! Kanonhjälmar!

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#7 Inlägg av Richie »

Lånar tråden lite, när blir en hjälm som tex SHOEI XR1000 för gammal igentligen?
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#8 Inlägg av elias »

danhak skrev:ARAI RX-7RR!!

Kan inte tänka mig en skönare hjälm. Hade en gammal shoei liggandes men efter att ha hört att hjälmar har en livslängd på ca. 7 år var jag ju tvungen att investera i en ny. Min gamla var en Shoei xspirit eller nåt sånt (Norick Abe).. Helt ok. hjälm, men inte jämfört med arai:en! Sitter verkligen klockrent på mitt huvud! Jag har aldrig kört med hörselproppar och kommer absolut inte att göra det i fortsättningen heller, tycker det är läskigt när man inte hör någonting.

Arai.en är iaf en kompostihjälm.. väger typ 1440 tror jag. Kan absolut rekommender arai! Kanonhjälmar!
Detta måste ändå visa att hjälmar är personligt och att man kanske bör testa dem iaf. Kollade på just denna hjälm innan jag köpte mig. Polare som haft den sa att den hade högt brusljud... :)

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#9 Inlägg av danhak »

tallen skrev:Lånar tråden lite, när blir en hjälm som tex SHOEI XR1000 för gammal igentligen?
Är det en komposithjäm så räkna med en livslängd på ungefär 7-8år.. Efter det har frigoliten inuti hjälmen blivis såpass spröd att den förlorat för mycket av sin stötupptagningsförmåga för att fungera som den ska.

Plasthjälmar däremot blir kassa redan efter två år, men det beror på att plasten i hjälmen blir för spröd.

Hoppas det svaret hjälpte...

Swedan
Medlem
Inlägg: 194
Blev medlem: lör jul 01, 2006 13:43
Ort: Boxholm

#10 Inlägg av Swedan »

Köpte just en Shoei XR1000.
Sitter som handsken.
Försökte prova Arai men får inte ens in huvudet i dom.
Hoppas att denna hjälm varar längre än de jag har haft hittils.
Har haft en Caberg och en Aroi på 4år nu, de fallar ihop i uppbyggnaden.
Aroi:en var det sämsta jag haft, en sån där med inbyggt solskydd. Helt värdelöst, rasade ur efter någon månad.
"Hellre Parkinsons och spilla ut halva groggen,
än Alzheimers och glömma var man ställde den..."

Hojlös

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008
Inlägg: 505
Blev medlem: fre jun 09, 2006 22:58
Ort: Sthlm

#11 Inlägg av Qwerty »

Alla har vi olika skallar och hjälmarna passar ju för olika.

Jag med ett runt skallben kör med X-lite och är kanon nöjd, Nolan/X-lite är som byggda för mej.
Passar hjälmen dåligt blir den ljudlig, kanske inget man märker första månaden men sen. X-liten sitter så jäkla bra på mej att håller jag mej under 160 behövs inga pluggar, kör jag däremot motorväg 160+ så kan det vara skönt och avlastande för öronen.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

sniper
Medlem
Inlägg: 1
Blev medlem: ons feb 14, 2007 20:53
Ort: Alingsås

#12 Inlägg av sniper »

Tänkte passa på och fråga om det är någon som har provat hjälmen AGV S4? Jag kör idag med en Shoei RXR som jag visserligen är rätt nöjd med, men när jag för några dagar sedan såg S4-hjälmen (röd/vit) så är jag helt såld på den designen....matchar ju hojen perfekt också! :lol:
Hoppas den sitter skönt på knoppen bara..... :D


//Patrik
VFR 750 -95

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#13 Inlägg av Andersson »

Köpte en Nolan N84 Classic var till mig och tjejen. Har heller inget att jämföra med men båda jag och tjejen tycker den funkar prima.
Skönt med inbyggt solskydd som man lätt fäller upp och ner.

Bild
Hojen såld

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#14 Inlägg av simpa »

1. Shoei Raid, inköpt 2004
2. Ja
3. Glasfiberkruka. Väger 1450g
4. Nej, låter otroligt illa.
5. Ska köpa ny, då denna har varit i backen några gånger, håller mig till Shoei, men det blir en x-spirit. Dyr, men skönare finns inte. Inte till min skalle iallafall :)

PS. Håller med! Här har det kommit 4dm snö på tre dagar... 15 minusgrader. Burr. Satt och torrbröt lite på hojen idag :)
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#15 Inlägg av tedman »

1. Arai Chaser, köpt hösten 2006
2. Ja, den skönaste jag kunde hitta. Provade länge och många, till slut var det bara Arai kvar, sitter perfekt. Shoei passar inte min skalle.
3. Glasfiber, 1440g
4. Ja, helt OK.
5. Får se, tittade lite grann på Schubert också, dom ska ju vara jättetysta men jag tyckte den (S1) var lite klumpig.

Instämmer för övrigt med föregående talare. Brrrrr, 18 grader kallt i morse :shock:

Skriv svar