Visirskrapa för handske

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Visirskrapa för handske

#1 Inlägg av adrian_vg »

Mina tidigare handskar har alla haft en gummilist man kan skrapa visiret med vid regn eller snö, och Rain-X-behandlingen är bortspolad... De nya Halvarsson Dino-handskarna jag köpte förra veckan har ingen gummiskrapa inbyggd.

Nån som har koll på vem och var som säljer de där lösa gummilisterna man trär på ett finger på handsken? De enda jag hittat är Louis i Tyskland. :?

Man inser inte hur praktisk en finess är innan den är borta...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#2 Inlägg av Rerun »

Inte svar på din fråga, men...
Du skulle kanske satsa på ett par regn- och/eller vinterhandskar?
Jag gillar mina Halvarsson Dino, men skulle inte få för mig att använda dem när det är under ca +10 grader eller regn. I alla fall inte frivilligt. I de lägena kör jag med Halvarsson State, som nu har utgått ur deras sortiment, men de har säkert nån bra efterföljare (deras Dryway är inte dumt).
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Visirskrapa för handske

#3 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Mina tidigare handskar har alla haft en gummilist man kan skrapa visiret med vid regn eller snö, och Rain-X-behandlingen är bortspolad... De nya Halvarsson Dino-handskarna jag köpte förra veckan har ingen gummiskrapa inbyggd.

Nån som har koll på vem och var som säljer de där lösa gummilisterna man trär på ett finger på handsken? De enda jag hittat är Louis i Tyskland. :?

Man inser inte hur praktisk en finess är innan den är borta...
Har för mig att både Touringbutiken och Lelles har såna. Funderade tidigare på att skaffa en sån men det har aldrig blivit av. Dels är väl risken att man repar visiret när man använder den och dels räcker det ofta att vrida lite på huvudet för att få bort vattnet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Inte svar på din fråga, men...
Du skulle kanske satsa på ett par regn- och/eller vinterhandskar?
Jag gillar mina Halvarsson Dino, men skulle inte få för mig att använda dem när det är under ca +10 grader eller regn. I alla fall inte frivilligt. I de lägena kör jag med Halvarsson State, som nu har utgått ur deras sortiment, men de har säkert nån bra efterföljare (deras Dryway är inte dumt).
Dino är ersättningen för mina Held Racing, dvs sommarhandskar. Dino tycker jag är ovanligt varma jmfm Held-handskarna. Jag har kört med Dino, senast i veckan, när det var knappt över fem plusgrader. Inga problem!

För sent höst- och vinterbruk är det mina elektrifierade Warm'n'Safe-handskar som gäller.

Du kanske är lite frusen av dig? ;-)

Tyrannosaurus skrev:Har för mig att både Touringbutiken och Lelles har såna. Funderade tidigare på att skaffa en sån men det har aldrig blivit av. Dels är väl risken att man repar visiret när man använder den och dels räcker det ofta att vrida lite på huvudet för att få bort vattnet.
Har de? Har inte sett det i deras repsektive kataloger. Får kolla igen, tack för tipset!

Med mycket vatten på visiret är reprisken ganska liten. Att vride lite på huvet' kräver en viss fart innan det blir verksamt. Gränsen sänks om man har på Rain-X sen innan, men när den är bortspolad är skrapan det enda som hjälper.

Mer ang repning, jag repar hellre visiret med en skrapa än blir påkörd/kör på något, för att jag inte ser ordentligt genom visiret!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Sälle
Donator 2008
Inlägg: 284
Blev medlem: sön feb 04, 2007 13:34
Ort: Ängelholm

Re: Visirskrapa för handske

#5 Inlägg av Sälle »

adrian_vg skrev:Mina tidigare handskar har alla haft en gummilist man kan skrapa visiret med vid regn eller snö, och Rain-X-behandlingen är bortspolad... De nya Halvarsson Dino-handskarna jag köpte förra veckan har ingen gummiskrapa inbyggd.

Nån som har koll på vem och var som säljer de där lösa gummilisterna man trär på ett finger på handsken? De enda jag hittat är Louis i Tyskland. :?

Man inser inte hur praktisk en finess är innan den är borta...
Prova Sonax flytande hårdvax på visiret istället. Betydligt billigare och bättre än rain-X. Vaxningen av visiret sitter kvar riktigt länge och insekter sitter inte lika hårt när man ska rengöra det.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Visirskrapa för handske

#6 Inlägg av adrian_vg »

Sälle skrev:Prova Sonax flytande hårdvax på visiret istället. Betydligt billigare och bättre än rain-X. Vaxningen av visiret sitter kvar riktigt länge och insekter sitter inte lika hårt när man ska rengöra det.
Min bild av vax är en vit hinna som putsar bort repor i lacken mha de små "slipkornen". Är därför vax verkligen en bra idé på ett repkänsligt visir?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Visirskrapa för handske

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:
Sälle skrev:Prova Sonax flytande hårdvax på visiret istället. Betydligt billigare och bättre än rain-X. Vaxningen av visiret sitter kvar riktigt länge och insekter sitter inte lika hårt när man ska rengöra det.
Min bild av vax är en vit hinna som putsar bort repor i lacken mha de små "slipkornen".
Det är polish. Vax, speciellt flytande Sonax innehåller inget slipmedel.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Visirskrapa för handske

#8 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:
Sälle skrev:Prova Sonax flytande hårdvax på visiret istället. Betydligt billigare och bättre än rain-X. Vaxningen av visiret sitter kvar riktigt länge och insekter sitter inte lika hårt när man ska rengöra det.
Min bild av vax är en vit hinna som putsar bort repor i lacken mha de små "slipkornen".
Det är polish. Vax, speciellt flytande Sonax innehåller inget slipmedel.
Aha! Tack för hinten!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Visirskrapa för handske

#9 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev: Min bild av vax är en vit hinna som putsar bort repor i lacken mha de små "slipkornen".
Det är polish. Vax, speciellt flytande Sonax innehåller inget slipmedel.
Aha! Tack för hinten!
Fast om du ska prova ett annat vax så läs ordentligt på innehållsförteckningen först... många vaxer är egentligen mer polish än vax, dvs innehåller en stor mängd slipmedel för att locka fram en bra yta med ett minimum av jobb. Inget man vill lägga på en genomskinlig yta. :wink:
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Visirskrapa för handske

#10 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Fast om du ska prova ett annat vax så läs ordentligt på innehållsförteckningen först... många vaxer är egentligen mer polish än vax, dvs innehåller en stor mängd slipmedel för att locka fram en bra yta med ett minimum av jobb. Inget man vill lägga på en genomskinlig yta. :wink:
Humm, vad kollar man efter då att det inte innehåller? Mer eller enbart vax och ingen polish?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Visirskrapa för handske

#11 Inlägg av adrian_vg »

Var på Lelles igår och kollade efter fingerskrapor, men de hade inga och kunde inte heller beställa hem nåt. Fick dessutom en grundlig information om att sporthandskar aldrig hade gummilister förmonterade, bara regnhandskar hade sånt.

Ville dock inte regna(...) på deras parad och berätta om mina Held Racing - med gummilist.

Bild

Edit: Och inte Sulas heller...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Visirskrapa för handske

#12 Inlägg av adrian_vg »

Biltema har numera visirskrapor att sätta på handskarna! Köpte ett två-pack och satte på mina Halvarsson Dino. Provade dem sen i ett regn häromveckan; de fungerade bra. Enda grejen är att skrapan ibland tenderar att vrida sig på fingret, men det verkar som om det bara sker om man har det på tummen. Sitter den på pekfingret tycks den sitta bättre.

http://www3.biltema.se/Bil---MC/MC/Pers ... kare-2-st/

Bild
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar