PSI Skinnställ

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

PSI Skinnställ

#1 Inlägg av lakrissmurfen »

Hej,

Som jag skrev förut så har jag ju problemet av att vara ganska så kort med korta armar men ganska så bred. Har letat skit mycket och har äntligen hittat ett märke som skräddar syr sina modeller.

Märket heter PSI och finns i hela världen? Är det någon som har hört talas som det? Menar det var så billigt (6000 sek) för att skräddar sy ett 2 delat ställ.

Kollar på dessa tv¨modeller med lite färgändringar. Vad tycker ni?
Bilagor
Top Box.jpg
Top Box.jpg (79.05 KiB) Visad 12798 gånger
Top Box2.jpg
Top Box2.jpg (73.72 KiB) Visad 12798 gånger
Florida.jpg
Florida.jpg (69.62 KiB) Visad 12798 gånger
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

Re: PSI Skinnställ

#2 Inlägg av lakrissmurfen »

lakrissmurfen skrev:Hej,

Som jag skrev förut så har jag ju problemet av att vara ganska så kort med korta armar men ganska så bred. Har letat skit mycket och har äntligen hittat ett märke som skräddar syr sina modeller.

Märket heter PSI och finns i hela världen? Är det någon som har hört talas som det? Menar det var så billigt (6000 sek) för att skräddar sy ett 2 delat ställ.

Kollar på dessa tv¨modeller med lite färgändringar. Vad tycker ni?
Bilagor
Florida2.jpg
Florida2.jpg (70.58 KiB) Visad 12797 gånger
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#3 Inlägg av Donner »

Ser jäkligt snyggt ut måste jag säga. Ang märket har jag ingen erfarenhet.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Ocean
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: lör okt 25, 2008 20:47
Ort: Söder

#4 Inlägg av Ocean »

Har de bara de rätta skydden dvs. armbågsskydd, knäskydd och axelskydd så är det väl bara att beställa. Sen är det ju svårt att veta om de är bekväma :?

Men de ser rätt schysta ut 8)
Snälla sno inte min hoj

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#5 Inlägg av TG »

även STR/halvarsson gör detsamma (enl uppgift från en handlare)... vet dock inte vad de tar... Men ett enkelt samtal torde lösa ut den frågan!

Har ingen erfarenhet av märket, kolla bara upp så de är CE-godkända så försäkringsbolaget godkänner dem (beroende på försäkringsbolag)
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: PSI Skinnställ

#6 Inlägg av adrian_vg »

lakrissmurfen skrev:[...]Märket heter PSI och finns i hela världen? Är det någon som har hört talas som det? Menar det var så billigt (6000 sek) för att skräddar sy ett 2 delat ställ.
PSI är svenskt(?) och välkänt så vitt jag vet inom mc-kretsarna i Sverige. PSI är iaf det första handlarna hugger till med om man säger att skinnet inte sitter bra på en.

Edit: Eller inte svenskt kanske, tjeckiskt... http://www.psiscandinavia.com/show/
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#7 Inlägg av HondaHasse »

PSI är tillverkat i Tjeckien. Min fru har ett som hon tyvärr inte kan använda för det är för stelt. Skydd och sånt är kanon. Passformen är perfekt!

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#8 Inlägg av Rerun »

Gör inte PSI ställ åt några tjeckiska race-förare (har för mig att Jakub Smrz, Karel Abraham, Ondrej Jezek m.fl. använder deras ställ)?
Jag har tittat och känt på ett PSI-ställ, verkade inte alls dumt. Beställde ett i vintras, men sen hörde den svenske återförsäljaren aldrig av sig och jag fick inte tag på honom, trots upprepade telefon- och mailförsök. Det verkar som att hans samarbete med den svenske huvuddistributören har upphört. Han som skulle vara huvuddistributör fick jag inte heller något som helst livstecken från.

Men jag har haft kontakt med PSI i Tjeckien, och de åtminstone verkar seriösa. Svarade snabbt och bra på mina mail med dumma frågor. De tjeckiska priserna är också klart mer tilltalande än de svenska. Tyvärr - för min del - kräver de att man tar mått på plats i någon av deras butiker och sen kommer dit och provar ut stället ca 2 månader senare när det är klart, fall ifall något skulle råka vara fel (vilket sägs vara ovanligt).
Senast redigerad av Rerun den lör aug 22, 2009 19:59, redigerad totalt 1 gånger.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

Har alltid trott att PSI är ett företag som ändrar skinnställ man redan har köpt, så att det passar en bättre.

Finns Jernberg kvar norröver i Sverige? De var stora på måttbeställda skinn och egna utföranden av desamma i mitten av 90-talet.

Edit: Ah! http://www.jernbergs.se/omoss.php. De verkar dessutom ha kvar stöveln som förut tillverkades av Lindstrands. Kostar 3500kr. Hade såna här medan jag övningskörde i början av 90-talet. Maken till bra stövlar har jag hittills inte stött på!
Bilagor
sweskostor_450x600.jpg
sweskostor_450x600.jpg (23.91 KiB) Visad 12740 gånger
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#10 Inlägg av lakrissmurfen »

HondaHasse skrev:PSI är tillverkat i Tjeckien. Min fru har ett som hon tyvärr inte kan använda för det är för stelt. Skydd och sånt är kanon. Passformen är perfekt!
Hur kommer det sig att det är för stelt? Var det så från början, det jag var och testade igår var stelt men inte mer än dom andra jag testa. Dock känns det ju som att kliva in i en läder portfölj :)

Vart köpte ni stäället? Sverige el Tjeckien?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#11 Inlägg av lakrissmurfen »

Tegfors skrev:även STR/halvarsson gör detsamma (enl uppgift från en handlare)... vet dock inte vad de tar... Men ett enkelt samtal torde lösa ut den frågan!

Har ingen erfarenhet av märket, kolla bara upp så de är CE-godkända så försäkringsbolaget godkänner dem (beroende på försäkringsbolag)
Alla skydd ör CE-EN 1621 godkännda ... :)
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#12 Inlägg av lakrissmurfen »

Rerun skrev:Gör inte PSI ställ åt några tjeckiska race-förare (har för mig att Jakub Smrz, Karel Abraham, Ondrej Jezek m.fl. använder deras ställ)?
Jag har tittat och känt på ett PSI-ställ, verkade inte alls dumt. Beställde ett i vintras, men sen hörde den svenske återförsäljaren aldrig av sig och jag fick inte tag på honom, trots upprepade telefon- och mailförsök. Det verkar som att hans samarbete med den svenske huvuddistributören har upphört. Han som skulle vara huvuddistributör fick jag inte heller något som helst livstecken från.

Men jag har haft kontakt med PSI i Tjeckien, och de åtminstone verkar seriösa. Svarade snabbt och bra på mina mail med dumma frågor. De tjeckiska priserna är också klart mer tilltalande än de svenska. Tyvärr - för min del - kräver de att man tar mått på plats i någon av deras butiker och sen kommer dit och provar ut stället ca 2 månader senare när det är klart, fall ifall något skulle råka vara fel (vilket sägs vara ovanligt).
Det går billigt direkt flyg från GBG til Prag :) Kan kanske var värt resan ner om du fortfarande är intresserad.
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#13 Inlägg av Rerun »

HondaHasse skrev:PSI är tillverkat i Tjeckien. Min fru har ett som hon tyvärr inte kan använda för det är för stelt. Skydd och sånt är kanon. Passformen är perfekt!
Det är bara att utöva lite självtortyr.
När jag inte fick tag på ett PSI-ställ köpte jag ett Berik i våras. Det var så stelt och tajt att jag knappt kunde röra mig i det, än mindre få upp fötterna på fotpinnarna. F-n, det var knappt att jag klarade av att sätta mig på hojen. :shock:
Så småningom kändes det bättre.
Läder blir mjukare när det används, och sen får man inte glömma att behandla det emellanåt; med bra produkter (och teknik) kan man behålla mjukheten utan att det blir sladdrigt.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#14 Inlägg av HondaHasse »

lakrissmurfen skrev:
HondaHasse skrev:PSI är tillverkat i Tjeckien. Min fru har ett som hon tyvärr inte kan använda för det är för stelt. Skydd och sånt är kanon. Passformen är perfekt!
Hur kommer det sig att det är för stelt? Var det så från början, det jag var och testade igår var stelt men inte mer än dom andra jag testa. Dock känns det ju som att kliva in i en läder portfölj :)

Vart köpte ni stäället? Sverige el Tjeckien?
Köpt i Sverige av importören.
Alla ställ är ju stela innan man använt det ett tag. Problemet är att min fru har en sjukdom som gör henne stel också, sammantaget gör det att hon kan inte komma upp på hojen och skulle hon komma upp så kan hon inte komma av igen. :(
Därför blir det heller inga långturer numera. :cry:

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#15 Inlägg av Rerun »

HondaHasse skrev:
lakrissmurfen skrev:
HondaHasse skrev:PSI är tillverkat i Tjeckien. Min fru har ett som hon tyvärr inte kan använda för det är för stelt. Skydd och sånt är kanon. Passformen är perfekt!
Hur kommer det sig att det är för stelt? Var det så från början, det jag var och testade igår var stelt men inte mer än dom andra jag testa. Dock känns det ju som att kliva in i en läder portfölj :)

Vart köpte ni stäället? Sverige el Tjeckien?
Köpt i Sverige av importören.
Alla ställ är ju stela innan man använt det ett tag. Problemet är att min fru har en sjukdom som gör henne stel också, sammantaget gör det att hon kan inte komma upp på hojen och skulle hon komma upp så kan hon inte komma av igen. :(
Därför blir det heller inga långturer numera. :cry:
Kan hon inte ha på sig stället hemma, där hon inte behöver göra avancerade övningar och du kan hjälpa henne vid behov? Borde mjuka upp / tänja ut stället en del det med.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar