PSI Skinnställ

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

PSI är tjeckiskt och ett av de bästa ställen som finns på marknaden. Det är många raceförare som använder dom.

Jag har ett helt nytt PSI-ställ som jag inte har börjat använda än. De kommer oinfettade men man får med en burk skinnfett.

Vi får se om/när jag inviger det då jag har liknande problem som HondaHasses fru. Jag får iofs på mig det och det sitter som en handske, men sen handlar det om att få på mig på hojen och både få upp och ner fötterna på fotpinnarna.

Ska försöka mig på lite "felsökning" och behandling under hösten/vintern så det kanske kan komma att funka igen. Dom sista mc-träffarna som jag funderar på att åka till i år blir med fyra hjul.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#17 Inlägg av lakrissmurfen »

Tyrannosaurus skrev:PSI är tjeckiskt och ett av de bästa ställen som finns på marknaden. Det är många raceförare som använder dom.

Jag har ett helt nytt PSI-ställ som jag inte har börjat använda än. De kommer oinfettade men man får med en burk skinnfett.

Vi får se om/när jag inviger det då jag har liknande problem som HondaHasses fru. Jag får iofs på mig det och det sitter som en handske, men sen handlar det om att få på mig på hojen och både få upp och ner fötterna på fotpinnarna.

Ska försöka mig på lite "felsökning" och behandling under hösten/vintern så det kanske kan komma att funka igen. Dom sista mc-träffarna som jag funderar på att åka till i år blir med fyra hjul.
Tråkigt att höra med ditt problem, hoppas verkligen att ni hittar vilka delar som behövs bytas efter julens "felsökning" :wink:

Låter dock så lovande med skinnstället, blir nog att jag tar en tur till PSI butiken på torsdag( om jag fått hojen tills dess) Har legat suktat på olika designer hemma nu under helgen.

För mig blir det nog Boxer top model med lite små design tillägg. Inte så stort fan av massor med loggor etc.

Vilken model har du köpt och vart köpte du det?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#18 Inlägg av lakrissmurfen »

Vad ska man ha för stövlar till ett läderställ då? Dom stövlarna jag har nu får jag knapt in ett par vanliga jeans i skaftet?
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#19 Inlägg av Tyrannosaurus »

lakrissmurfen skrev:Vilken model har du köpt och vart köpte du det?
Mitt ställ heter Grafo och jag köpte/beställde det (måttsytt) i samband med förra mc-mässan i Stockholm.

Bild

Mitt gamla ställ är föresten också måttsytt, Sinisalo (Finskt), men det har rätt många år på nacken vid det här laget.
lakrissmurfen skrev:Vad ska man ha för stövlar till ett läderställ då? Dom stövlarna jag har nu får jag knapt in ett par vanliga jeans i skaftet?
Du får prova dig fram vad som passar, men jag kan rekommendera stövlar med Gore-Tex. Det är skönt att slippa bli blöt om fötterna om man överraskas av regn. Ska jag åka längre i regn använder jag överdrag ändå.

Jag har ett par AlpineStars med Gore-Tex. Lite pjäxkänsla men dom verkar ha hög kvalitet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#20 Inlägg av Rerun »

lakrissmurfen skrev:Vad ska man ha för stövlar till ett läderställ då? Dom stövlarna jag har nu får jag knapt in ett par vanliga jeans i skaftet?
Jag köpte ett par Daytona Evo Sports Gtx i vintras.
Bild
Tänkte som så att när jag kraschat så vill jag kunna gå igen, och då är det bra att ha hela fötter... Stövlarna var relativt dyra; ca 4000 kr kostade de. De är de skönaste mc-stövlar jag provat och känns rejäla och säkra. Och de knarrar inte, och de ser inte ut att höra hemma i Star Wars. :)
De består av en plast-innersko och ett läderskal. Har bara kört drygt 1500 mil i dem hittills, varav en hel del i ösregn, och jag är mycket nöjd. Enda nackdelen är att sulan är rätt tunn, så den slits snabbt om man går mycket, plus att fötterna kan domna bort vid slö myskörning. Men det borde en hygglig skomakare kunna råda bot på.
Vill minnas att PSI i Tjeckien är återförsäljare för Daytona.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Tyrannosaurus skrev: Du får prova dig fram vad som passar, men jag kan rekommendera stövlar med Gore-Tex. Det är skönt att slippa bli blöt om fötterna om man överraskas av regn. Ska jag åka längre i regn använder jag överdrag ändå.
Goretex i stövlarna är da shit!

Mina Lindstrands GAP funkar bra och har hittills inte läckt i ösregn och utan överdrag.

Övervägde ett tag racingstövlar med plastbitar och slitskydd och fan och hans moster, men insåg att det kommer att se patetiskt ut på en som mest pendlar till och från jobbet med hojjen... Posörer är vi allihop, men inte så mycket. :roll:

Lindstrands GAP är en av de få stövelmodellerna som finns som har snörning. För mig är det ett absolut krav.
Senast redigerad av adrian_vg den ons aug 26, 2009 20:56, redigerad totalt 1 gånger.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

adrian_vg skrev:Övervägde ett tag racingstövlar med plastbitar och slitskydd och fan och hans moster, men insåg att det kommer att se patetiskt ut på en som mest pendlar till och från jobbet med hojjen... Posörer är vi allihop, men inte så mucket. :roll:
Jo... Det var också en anledning till att jag valde bort knäpuckarna och bad dom sätta skinnlappar över kardborrarna istället.
Skulle jag bli ung på nytt och de gamla takterna kom tillbaka så är det bara att köpa valfria puckar och ersätta skinnlapparna.

Men så länge jag inte kör på det sättet så skulle det som du säger bara kännas patetiskt och man kan inte leva på gamla meriter med knäskarp utan puckar 8)
Nä jag la inte i knäna så hårt så det gjorde ont, men jag brukade känna kontakten och det hade kunnat göra ont om jag hade tagit i mer :wink:
Men men, det var då det när jag var ung, galen och vacker... Nu är jag bara vacker :mrgreen:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#23 Inlägg av lakrissmurfen »

Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Övervägde ett tag racingstövlar med plastbitar och slitskydd och fan och hans moster, men insåg att det kommer att se patetiskt ut på en som mest pendlar till och från jobbet med hojjen... Posörer är vi allihop, men inte så mucket. :roll:
Jo... Det var också en anledning till att jag valde bort knäpuckarna och bad dom sätta skinnlappar över kardborrarna istället.
Skulle jag bli ung på nytt och de gamla takterna kom tillbaka så är det bara att köpa valfria puckar och ersätta skinnlapparna.
Det var ett bra tips, behöver verkligen inte några skrappuckar men det skulle se konstigt ut med bara kardborrarna. Ska bli riktigt kul att åka till PSI på torsdag. Blir nog också till att vänta med stövlarna tills jag har byxorna så att jag kan testa med allt på ;)
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#24 Inlägg av Tyrannosaurus »

lakrissmurfen skrev:
Tyrannosaurus skrev:
adrian_vg skrev:Övervägde ett tag racingstövlar med plastbitar och slitskydd och fan och hans moster, men insåg att det kommer att se patetiskt ut på en som mest pendlar till och från jobbet med hojjen... Posörer är vi allihop, men inte så mucket. :roll:
Jo... Det var också en anledning till att jag valde bort knäpuckarna och bad dom sätta skinnlappar över kardborrarna istället.
Skulle jag bli ung på nytt och de gamla takterna kom tillbaka så är det bara att köpa valfria puckar och ersätta skinnlapparna.
Det var ett bra tips, behöver verkligen inte några skrappuckar men det skulle se konstigt ut med bara kardborrarna.
Om inte annat så för att dom annars lär bli ganska skitiga ganska snabbt eftersom kardborre drar åt sig all skit som träffar dom i form av gräs, grus, damm mm. och inte bara den andra delen av kardborren vilket kommer att medföra att de kommer se rätt "håriga" ut efter rätt kort tid om man inte har något över :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#25 Inlägg av Ralsbo »

Ni vet väl att ni har 15% rabatt på PSI-kläderna om ni är medlemmar i SMC?
Eller måttsydda kläder utan extra kostnad om man köper både jacka och byxor eller helt racingställ.
Gäller vid order via den svenska webbsidan.
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#26 Inlägg av tersan »

Ralsbo skrev:Ni vet väl att ni har 15% rabatt på PSI-kläderna om ni är medlemmar i SMC?
Eller måttsydda kläder utan extra kostnad om man köper både jacka och byxor eller helt racingställ.
Gäller vid order via den svenska webbsidan.
Gäller det fortfarande? Har för mig att jag läste nyligen att det var lite strul i och med bytet av den svenske agenten för PSI. Den nye agenten lämnar inte SMC-rabatt enligt det jag läste (om jag bara kunde komma på var).

Länken till PSI från SMCs hemsida leder numera någon helt annanstans...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
lakrissmurfen
Medlem
Inlägg: 154
Blev medlem: mån jun 15, 2009 14:18
Ort: Uppsala/Prag

#27 Inlägg av lakrissmurfen »

För mig som bor nere i Tjeckien så blir det oavsett billigare att köpa det här även om man skulel få 15% rabbat :)
"I am easily satisfied with the very best"
Winston Churchill

VFR 750 -92 Röd
GSX-R750 K5

Användarvisningsbild
Ralsbo
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 202
Blev medlem: fre apr 10, 2009 17:51
Ort: Alingsås
Kontakt:

#28 Inlägg av Ralsbo »

Enligt SMC-tidningen som kom igår, så gäller det fortfarande.
Men det kan ju ha ändrat sig utan att det är ändrat i tidningen.
Gäller det fortfarande? Har för mig att jag läste nyligen att det var lite strul i och med bytet av den svenske agenten för PSI. Den nye agenten lämnar inte SMC-rabatt enligt det jag läste (om jag bara kunde komma på var).
/Sanny.
Då VFR800 V-tec. 2009
Nu Honda CRF1100 Africa Twin Adventure
Och en liten vfr800 -00

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#29 Inlägg av Tommy Gsson »

Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Skriv svar