Hjälmar och dess märkning. Idag handlar det om E13.

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

Hjälmar och dess märkning. Idag handlar det om E13.

#1 Inlägg av Henning »

Debatten om öppningbara hjälmar går i en tråd intill här.

Alla hjälmar som säljs inom EU måste vara E-märkta och med detta bevisa att de är godkända enligt den norm vi har i EU. Norman kallas ECE 22.05.

En hjälm godkänd i Italien till exempel har märkningen E3, E4 i Belgien, E1 i Tyskland, E6 i Holöland, etc.

Har den märkning E13 är den testad i Luxemburg. Luxemborg har inget eget testinstitut. Risken är våldsamt stor att denna hjälm är en lågprishjälm. Då kan man fråga sig varför de här lågprisalternativen väljer att testa sina hjälmar i just Luxemburg!

Varför är det påfallande ofta hjälmar som känns "billiga" som är testade i Luxemburg ochg då får märkningen E13?

/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Hjälmar och dess märkning. Idag handlar det om E13.

#2 Inlägg av adrian_vg »

Henning skrev:Debatten om öppningbara hjälmar går i en tråd intill här.

Alla hjälmar som säljs inom EU måste vara E-märkta och med detta bevisa att de är godkända enligt den norm vi har i EU. Norman kallas ECE 22.05.

En hjälm godkänd i Italien till exempel har märkningen E3, E4 i Belgien, E1 i Tyskland, E6 i Holöland, etc.

Har den märkning E13 är den testad i Luxemburg. Luxemborg har inget eget testinstitut. Risken är våldsamt stor att denna hjälm är en lågprishjälm. Då kan man fråga sig varför de här lågprisalternativen väljer att testa sina hjälmar i just Luxemburg!

Varför är det påfallande ofta hjälmar som känns "billiga" som är testade i Luxemburg ochg då får märkningen E13?

/Henning!
Kollade min frus öppna hjälm. Japp, märkt med ECE22.05 och E13... Problemet är att den inte ser "billig" ut. Två olika skalstorlekar, löstagbar inredning osv, den har i stort sett allt tre gånger dyrare hjälmar har.

Vad innebär det egentligen att Luxemburg inte har eget hjälmtestinstitut? Skickar de till annat land eller vad? För det kan väl inte vara en ripoff och fuskmärkning väl?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#3 Inlägg av Rerun »

Varför skulle det vara lågprishjälmar?
T.ex. har BMW sålt åtminstone ett gäng SportIntegral-hjälmar (tillverkade av Schuberth) i Sverige med E13-märkning.

Oavsett om landet har ett eget testinstitut eller inte, så måste ju hjälmen uppfylla kraven i ECE 22.05 för att kunna märkas med detta. Kan man inte testa själv vänder man sig till ett annat lab för att få ett protokoll, t.ex. TÃœV.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#4 Inlägg av Henning »

TÃœV är långt dyrare än ett ECE22.05-test hos någon av de fristående instituten.

Eftersom du som hjälmtillverkare vill att din hjälm skall godkännas väljer du ett för dig säkert alternativ. Som testinstitut vill du ha tillbaka dina kunder eftersom det är de som betalar din lön.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#5 Inlägg av Rerun »

Om ett testinstitut skulle kommas på att utfärda "felaktiga godkännanden" så har de snart inga kunder alls som betalar deras löner, för att myndigheterna inte längre godkänner deras testresultat...
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#6 Inlägg av Henning »

Rerun skrev:Om ett testinstitut skulle kommas på att utfärda "felaktiga godkännanden" så har de snart inga kunder alls som betalar deras löner, för att myndigheterna inte längre godkänner deras testresultat...
Vem kollar testinstituten?

Märk väl att USAs DOT-märkning inte alls komntrolleras som ECE22.05.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Skriv svar