Nytt skinnställ!!

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag har läst liknande åsikter på flera ställen, men jag som har väldigt långa armar undrar var jag hittar handskar med tillräckligt lång krage? Handskarna jag provat hittills slutar innan jackärmen... :(
Halvarsson Road Killer har megalång krage, typ gammal sorts trafikpolis. Har ett par, för jag trodde att de skulle funka på vintern, men tji fick jag. Frun övertog dem glatt dock, som slipper strula med tajta kragar på sin jacka.

Frun fick fö också mina Lindstrands-byxor (storlek large) jag skaffade av Tegfors. De sitter nära nog perfekt på henne (i mc-ställningen), men inte speciellt bra på mig mer, varken när jag sitter på bågen eller går i dem... De har töjt sig nåt helvetiskt under sommaren. :( Får bli ett byxinköp till våren igen... Funderar på ett par Lindstrand Ikarus eller Cuda.

Ang töjning, min Lindstrands Challenger-jacka jag köpte tidigt i våras var i storleken medium. Jag provade large först, för det var den enda jag faktiskt kunde knäppa igen utan att få andnöd och känna mig som en alldeles för välstoppad korv. Säljaren insisterade på en mindre storlek, dvs medium. Fick slilta en del innan den kom på som den skulle, men satt redan efter någon minut bättre, även om man fick kippa lite efter andan. Efter ca fyra månaders daglig användning, sitter den som ett andra skinn på mig. Och sitter dessutom snyggt.

Av detta kan man lära att köp lite för litet, skinn töjer sig så att det blir lagom stort efter en tid.

Tips: Man kan accelerera töjningen genom att fetta in det alldeles efter inköp, medan det dessutom är rent. Skinnet blir mjukt och töjer sig bättre och snabbare.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#17 Inlägg av Rerun »

adrian_vg skrev:Tips: Man kan accelerera töjningen genom att fetta in det alldeles efter inköp, medan det dessutom är rent. Skinnet blir mjukt och töjer sig bättre och snabbare.
Alternativt ta ett långt, härligt dopp i badkaret med skinnstället på. :tummenupp
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#18 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:
tersan skrev:Jag har läst liknande åsikter på flera ställen, men jag som har väldigt långa armar undrar var jag hittar handskar med tillräckligt lång krage? Handskarna jag provat hittills slutar innan jackärmen... :(
Halvarsson Road Killer har megalång krage, typ gammal sorts trafikpolis. Har ett par, för jag trodde att de skulle funka på vintern, men tji fick jag. Frun övertog dem glatt dock, som slipper strula med tajta kragar på sin jacka.
Fast jag vill ha nåt lite sportigare... :( Alternativt bita i det sura äpplet och köpa ett skräddarsytt ställ. Eller börja intensivträna på gymet.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Rerun skrev:Alternativt ta ett långt, härligt dopp i badkaret med skinnstället på. :tummenupp
Det blir dock inte så kul när man ska tvätta av fläckarna som skinnstället lämnat efter sig på det vita badkaret... ;-)

Jepp, been there, done that. :roll:
tersan skrev:Fast jag vill ha nåt lite sportigare... :( Alternativt bita i det sura äpplet och köpa ett skräddarsytt ställ. Eller börja intensivträna på gymet.
Det sista låter som det mest långsiktigt bra. Fast roligt är det ju inte...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar