Skinn vs textil del 2

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Skinn vs textil del 2

#1 Inlägg av Conseal »

Halloj halloj,

I en tidigare tråd har det avhandlats säkerhetsaspekten runt att köra i skinnställ respektive textil (då menar jag typ gore-tex och inte kalasbyxor)
Denna tråd ämnar avhandla frågeställningar, erfarenheter och tyckanden av rent praktisk natur. Jag börjar

Jag funderar på att skaffa ny outfit (den gamla blev inlöst) och sitter uch funderar vad som blir mest "praktiskt" utifrån mitt körande.

85% så pendlar jag till och från jobbet.. trälar motorväg i mer eller minder ur och skur :?
Resterande 15 spenderas på lokala slingervägar och en och annan dag på go-kartbabnan. Förhoppningsvis får jag till en dag på Gelleråsen också i år.

Men vad ska man välja då ??

Textil skrapar man sönder knäna på på banan (och ryggen också om man kör som jag ibland gör ;) ) så där kan ju ett skinnställ med puckar vara lämpligt.
Men hur skönt är det egentligen att glida runt i ett skinnställ ?? Hur blött blir det när det regnar och framför allt hur mycket måste det regna ?

Jag vill inte köra omkring med regnställ i ryggan hela tiden .. så .. tips och uppslag och eventuellt ytterligare frågor passar in i denna tråd.

Undvik att tala om vad som är "bäst för att jag tycker det" när det gäller skinn vs textil utan håll det till sakliga åsikter och upplevelser.

brum brum ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#2 Inlägg av Tommy Gsson »

I mitt förra liv, CB900F livet så använde jag bara skinnställ. Väl infettat enligt konstens alla regler och hade inga problem med vätan som jag inte haft med goretexen i mitt nuvarande liv (fukt i grenen när det går för sakta). Inga större skillnader i att det blir för varmt, enda fördelen med nuvarande goretex kontra skinnet är att jag kan ventilera med dragkedjor om det blir varmt. Kan hända att det finns skinn med dom faciliteterna också idag. Nackdelen med goretexen som jag upplever är att jag tappar kontakten med hojen, och glider runt på sadeln när jag inte vill glida. Kommer att komplettera med ett skinnställ nytt eller beg.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#3 Inlägg av apex »

När jag blir gammal ska jag köpa gore-tex :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Donner
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 3228
Blev medlem: mån aug 27, 2007 17:34
Ort: Landskrona

#4 Inlägg av Donner »

Jag har båda, använder gore-tex när det är lite kyligare väder, höst och vår. På sommaren är det oftast skinn men jag varierar mej. Kör jag bana så är det skinn som gäller för min del. Regnar det så är det lätt gore-tex som gäller. Ibland är jag lite wild and crazy och kör i mina mcjeans samt skinnjacka.
Till den körningen du kör så får du nog ha två ställ. Gore-tex till vardags och skinn till bana.
_______________________________________
VFR 800FI-01 "Movistar edition" *SÅLD*
CBF1000A brukshojen *SÅLD*
Kör husbil numera

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#5 Inlägg av Tyrannosaurus »

apex skrev:När jag blir gammal ska jag köpa gore-tex :D
Så gammal blir jag aldrig :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#6 Inlägg av Brother Wolf »

Jag har varit mycket nöjd med mitt goretex,
men på något sätt i mina tankar verkar det som om skinn är lite säkrare,
så jag kommer troligen att köpa Lindstrands Silverstone till våren! :D

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... 158&cid=20

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Kaiko
Medlem
Inlägg: 99
Blev medlem: fre jun 09, 2006 12:58
Ort: Norr om Stan

#7 Inlägg av Kaiko »

Brother Wolf skrev:Jag har varit mycket nöjd med mitt goretex,
men på något sätt i mina tankar verkar det som om skinn är lite säkrare,
så jag kommer troligen att köpa Lindstrands Silverstone till våren! :D

BW
Tänk på att vi som har haft mat på bordet kan ha svårt med storlekarna, det finns många fabrikat och modeller. Se till att prova olika så att du hittar ett som är bekvämt, det skall vara lite tajt ÖVERALLT. Själv blev det förståss Daineses dyraste jacka som passade bäst i storlek 58 och byxorna blev storlek 54. Jag var pga mitt utseende tvungen att köpa delat ställ.
Det är jag ju i och för sig glad över i efterhand då man kan ta av sig jackan och behålla byxorna en varm dag.
Vroom Vroom

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#8 Inlägg av Tyrannosaurus »

Jag har gjort en utläggning om Skinn- vs. Tygställ på SMC forumet Här
http://forum.svmc.se/showpost.php?p=33994&postcount=9
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#9 Inlägg av tersan »

Här kommer ett rent personligt tyckande, utan några som helst anspråk på vetenskaplighet... :wink:

Jag har Jofama/Halvarssons skinnkläder, försedda med Dryway-membran. Min körning är blandad, både jobbpendling och nöjesåkning, främst i bra väder även om det blivit några rejäla regnturer också.

Regn bekommer mig inte alls, jag blir inte blöt! Skinnet blir ju förvisso fuktigt utanpå, men jag är torr (och varm). Nu har jag inte åkt några 50-milaturer i hällregn, men trekvart i rejält sk-tväder har gått bra. Min hustru som inte har membran i sina kläder var dock inte lika förtjust efter senaste regnturen...

Temperatur är inga problem heller, är det kallt så tar jag ett tjockare underställ, är det varmt går det att öppna upp jackan lite mer på olika ställen.

Textilkläder har jag inte använt sen jag tog körkortet, och det jag minns av de kläderna är att de var väldigt varma och osmidiga. Men de höll mig torr (jag körde upp i hällregn...).
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skinn vs textil del 2

#10 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:85% så pendlar jag till och från jobbet.. trälar motorväg i mer eller minder ur och skur :?
Resterande 15 spenderas på lokala slingervägar och en och annan dag på go-kartbabnan. Förhoppningsvis får jag till en dag på Gelleråsen också i år.

Men vad ska man välja då ??

Textil skrapar man sönder knäna på på banan (och ryggen också om man kör som jag ibland gör ;) ) så där kan ju ett skinnställ med puckar vara lämpligt.

Gör som jag; skaffa ett tygställ och ett par skinnbyxor. Numera äger jag tack vare Tegfors benägna hjälp ett par STR i skinn med puckar. Textilbyxorna kommer att användas mest till vinterkörning from nästa höst/vinter.

På morgonen sen, kolla väderleksrapporten innan du åker. Sol=skinnbyxor. Tveksamt väder/regn=textilbyxor. Bandag=skinnbyxor.

Säga vad man vill om motardstilen, men praktisk är den...
Conseal skrev:Men hur skönt är det egentligen att glida runt i ett skinnställ ?? Hur blött blir det när det regnar och framför allt hur mycket måste det regna ?
Blir skitblött med helskinn. Jag vet...

Mitt nuvarande textilställ är bland de bästa grejorna jag köpt, näst Gröna Faran. ;-)

Beroende på hur stor du är, har jag ett helsvart Rukka RVP1 med Goretex till salu. :lol:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Kaiko skrev:Tänk på att vi som har haft mat på bordet kan ha svårt med storlekarna, det finns många fabrikat och modeller. Se till att prova olika så att du hittar ett som är bekvämt, det skall vara lite tajt ÖVERALLT. Själv blev det förståss Daineses dyraste jacka som passade bäst i storlek 58 och byxorna blev storlek 54. Jag var pga mitt utseende tvungen att köpa delat ställ.
Detta är den stora fördelen med textilställ; man kan ha olika storlek på byxor och jacka. Med det menar jag att det finns mer att välja på i avdelningen textil än dito tvådelade skinnställ.

Dvs, om man inte köper ett helt racingställ och sen skickar det till PSI som får sy på en stor ballong på magen... ;-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

Re: Skinn vs textil del 2

#12 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev:Beroende på hur stor du är, har jag ett helsvart Rukka RVP1 med Goretex till salu. :lol:
Har sett dig på bild .. ca du x2 ;) 183cm 100+kg
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#13 Inlägg av skyfly »

Själv kör jag i Alpinestars skinnjacka och ett par goretexbyxor till det.
Kommer nog att investera i ett par skinnbyxor till sommaren.
Mest för möjligheten att köra bana.
Då i samma märke så det går smidigt att koppla ihopa om man vill det.
Gillar inte att köra med hela ryggen glipandes.
Har själv 2 problem med helställ:
Inte praktiskt vid fikapauser. Knåligt att gå med "jackan" hängandes vid midjan.
Svårt att hitta passande storlekar.(samma mått som Abbe, men kämpar mig ner)) :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Detta är den stora fördelen med textilställ; man kan ha olika storlek på byxor och jacka. Med det menar jag att det finns mer att välja på i avdelningen textil än dito tvådelade skinnställ.
Fördel jämfört med vad? Det går precis lika bra att köpa skinnkläder med olika storlekar i respektive del. Håller man sig till samma märke så går de oftast att koppla ihop också, då blir det som ett tvådelat ställ. Urvalet är väl snarare större i skinn, så det borde vara lättare att hitta nåt som passar oavsett kroppsform.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Skinn vs textil del 2

#15 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:
adrian_vg skrev:Beroende på hur stor du är, har jag ett helsvart Rukka RVP1 med Goretex till salu. :lol:
Har sett dig på bild .. ca du x2 ;) 183cm 100+kg
Ah... Om du bantar lite så... Och hukar dig i jackan så funkar det. :lol:

@Tersan: Jmfm skinnställ. Det är min erfarenhet. Jag är å andra sidan kort och bred, så det kan bero på det.... :roll: Var väldigt glad att textilstället jag hittade (Corell) fanns med olika storlekar i jacka och byxa som kunde mixas som man ville. Speciellt glad är jag över att byxorna fanns i large och med korta ben. Jag brås på resten av min släkt... :oops:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar