Pinlock imfritt

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
vfr801
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: sön aug 24, 2008 19:16
Ort: Mora

Pinlock imfritt

#1 Inlägg av vfr801 »

Det här är ingen fråga utan en rekomendation...för att efter att ha köpt ett pinlockvisir och monterat ett sådant så kan man inte göra annat ...den är helt enkelt kanon,jag har retat mig som f-n på imma på visiret och provat alla möjliga "imvätskor",men pinlockvisiret är det som verkligen funkar,köpte mitt hos touringbutiken men dom finns säkert på andra ställen..enkel att montera,men tänk bara på att sätta borrmallen på utsidan,står i den engelska instruktionen ,men det kan vara lätt att förbise ...och använd borrmallen,det blir rätt då,även om det inte ser ut att bli det om man provmäter...som sagt ,,rekomenderas!
vfr 800 -02

Användarvisningsbild
burnis
Donator 2007
Inlägg: 296
Blev medlem: lör jun 03, 2006 23:25
Ort: Småland
Kontakt:

#2 Inlägg av burnis »

kan bara hålla med...
VFR800 -00a
XR600r -00a såld
XR650r -04a såld
Nc750x -22 automat

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#3 Inlägg av skyfly »

Ett annat tips för att hålla visiret imfritt är att skaffa en Foggy mask.
Den styr utandningsluften neråt så man slipper imman.
Har själv både den och pinlock. Så nu kan man flåsa utan risk. :D

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#4 Inlägg av tersan »

Jag har också insett pinlocks förträfflighet. Det är standardmonterat på min Shoei-hjälm, och nu fattar jag inte hur jag kunnat klara mig utan tidigare. Jag har köpt ett extra pinlock-visor som är mörktonat, det är riktigt smidigt att bara byta innervisir vid ändrat väder.
VFR750F -92, grön

VFR_Micke
Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: sön feb 17, 2008 19:35

#5 Inlägg av VFR_Micke »

Även jag instämmer i hyllningssången! Underbart att slippa imma. Har provat det både med orginal på en shoi raid II och eftermonterat själv med borrning.

Man stör sig inte alls på den extra lilla randen som uppkommer runt visiret.

Användarvisningsbild
Davalito
Donator 2009
Inlägg: 81
Blev medlem: sön jul 22, 2007 02:50
Ort: Söderort

#6 Inlägg av Davalito »

Pinlock fungerar hur bra som helst, men jag har kört utan i år pga att överkanten på pinlocken hamnar mitt i synfältet när jag lutar mig framåt.

Men när det börjar bli kallare är det skönt att stänga visiret helt så det kanske åker på igen.
VFR -04:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#7 Inlägg av Tyrannosaurus »

Det finns en mycket enklare metod och framför allt billigare. Jag har för mig att jag har nämnt den tidigare.

Lite vanligt handdiskmedel på visirets insida, utan vatten. Några droppar, gnid ut tills det blir torrt. Funkar tills nästa eller det blir blött av annan anledning.
Nej det börjar inte löddra i hjälmen om det börjar regna :wink:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Davalito
Donator 2009
Inlägg: 81
Blev medlem: sön jul 22, 2007 02:50
Ort: Söderort

#8 Inlägg av Davalito »

Tyrannosaurus skrev:Det finns en mycket enklare metod och framför allt billigare. Jag har för mig att jag har nämnt den tidigare.

Lite vanligt handdiskmedel på visirets insida, utan vatten. Några droppar, gnid ut tills det blir torrt. Funkar tills nästa eller det blir blött av annan anledning.
Nej det börjar inte löddra i hjälmen om det börjar regna :wink:
Jag har aldrig lyckats att få det att bli bra. När jag provade med Yes utan vatten blev det bara en enda gegga som knappt gick att se igenom.

"Polerar" du in det med en trasa, eller vad är tricket?
VFR -04:a

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#9 Inlägg av Tyrannosaurus »

Davalito skrev:Jag har aldrig lyckats att få det att bli bra. När jag provade med Yes utan vatten blev det bara en enda gegga som knappt gick att se igenom.

"Polerar" du in det med en trasa, eller vad är tricket?
Ehhh? Ja det klart. Försökte du gnida ut det lite med fingrarna och sen kisa mellan ränderna? :wink:

Några droppar på en trasa eller ett papper och sen gnida/"polera" med den "våta" sidan tills det är torrt. Vänder du på trasan och torkar bort allt igen så funkar det inte.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Davalito
Donator 2009
Inlägg: 81
Blev medlem: sön jul 22, 2007 02:50
Ort: Söderort

#10 Inlägg av Davalito »

Tyrannosaurus skrev:
Davalito skrev:Jag har aldrig lyckats att få det att bli bra. När jag provade med Yes utan vatten blev det bara en enda gegga som knappt gick att se igenom.

"Polerar" du in det med en trasa, eller vad är tricket?
Ehhh? Ja det klart. Försökte du gnida ut det lite med fingrarna och sen kisa mellan ränderna? :wink:

Några droppar på en trasa eller ett papper och sen gnida/"polera" med den "våta" sidan tills det är torrt. Vänder du på trasan och torkar bort allt igen så funkar det inte.
Hehe, nja, snarare försökt att få ut ett tunt lager utan att tokgnugga, är rädd att repa visiret. Men nu repade, lite apropå trådstarten, faktiskt ett för löst sittande pinlock (TAJTA TILL PINLOCKET GOTT FOLK!!!) upp visiret för ett tag sedan så det är väl bara att gå loss ordentligt på det.
VFR -04:a

Användarvisningsbild
PG
Donator 2009
Inlägg: 54
Blev medlem: fre nov 07, 2008 22:22

#11 Inlägg av PG »

Har läst igenom den tråden nu, förstod dock inte riktigt hur det fungerade med dubbla visir. Är det något innervisir som går snabbt att byta då?

Användarvisningsbild
Batte
Donator 2008
Inlägg: 85
Blev medlem: tor aug 09, 2007 15:59
Ort: Kungsbacka

#12 Inlägg av Batte »

PG skrev:Har läst igenom den tråden nu, förstod dock inte riktigt hur det fungerade med dubbla visir. Är det något innervisir som går snabbt att byta då?
Pinlock är en plastskiva som sätts på insidan av visiret. Består av en fuktabsorberande plast som effektivt förhindrar imma.

Kan också intyga att det funkar kanon. Enda nackdelen tycker jag är att kanten på pinlocken stör lite i synfältet, men det är det värt.
KTM 400 EXC -09

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

Upptäckte ganska snart att min nya hjälm immar rätt bra så jag ska nog sätta pinlock på samtliga visir.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#14 Inlägg av tersan »

PG skrev: Är det något innervisir som går snabbt att byta då?
Ja. Läs mer på www.pinlock.com
VFR750F -92, grön

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#15 Inlägg av skyfly »

Var inne på hemsidan (pinlock) och kollade. Lite sugen på ett tonat pinlock.
Lite lättare att ta med och byta än hela visiret.
Enkelt att ta av om det blir mörk(kväll) oxå.
Någon som sett bild på hur det ser ut med tonat?
Hittade inga bilder på deras sida.

Skriv svar