Halvarsson State handske??

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#16 Inlägg av adrian_vg »

Tommy Gsson skrev:Köpte ett par av biltemas fodrade, ska lämna tillbaks dom igen då man tappade kontakten totalt med hojen. Kan vara bra om man sitter bakpå och är frusen.
Tommy.
De var alltså väl stoppade även i gripsidan?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#17 Inlägg av Brother Wolf »

Ja, enligt mig lite väl mycket, men nu börjar jag vänja mig :)

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
Tommy Gsson
Donator 2023
Inlägg: 2140
Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
Ort: Enköping

#18 Inlägg av Tommy Gsson »

adrian_vg skrev:
Tommy Gsson skrev:Köpte ett par av biltemas fodrade, ska lämna tillbaks dom igen då man tappade kontakten totalt med hojen. Kan vara bra om man sitter bakpå och är frusen.
Tommy.
De var alltså väl stoppade även i gripsidan?
Ja. ungefär samma stoppning runt om.
Tommy.
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#19 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Ja, enligt mig lite väl mycket, men nu börjar jag vänja mig :)

BW
Lelles har inga State-handskar i sin 2008-katalog. Vad ligger de på i pris?

För min del är det viktigt att handskarna har en rem om handleden så de sitter kvar. Har provat många handskar genom åren utan rem, men de har aldrig funkat bra.

Biltemas handskar är förhållandevis billiga och har rem. Får prova dem trots avrådan från andra. 300kr är överkomligt. :-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#20 Inlägg av Brother Wolf »

http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... d=90&cid=1

Här har du priset och hur handsken ser ut!

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#21 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... d=90&cid=1

Här har du priset och hur handsken ser ut!

BW
Juste! Får åka till Lelles imorgon ist. Hade ingen lust idag. Illvilliga bilister kan vara orsaken. Är så jävla trött på all småsinthet i trafiken...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#22 Inlägg av adrian_vg »

Åkte till Lelles efter jobbet idag och provade Halvarsson State. När jag drog av den följde fodret med ut och jag fick inte i handen i handsken igen. Ska man hålla på och lirka med fingrarna i tio minuter (per handske...) varje gång man ska ta på dem, fryser jag hellre i mina Held Racing till vintern. :?

Provade även ett par lite tjockare Dainesehandskar, men tyckte de var för tjocka och att man riskerade att tappa bort styrkänslan med dem på. Dessutom var de väl dyra, runt 1200kr...

Jag provade iaf Halvarsson Road Killer-handskarna [http://www.jofama.se/motorcycle_wear/pr ... d=84&cid=1]. Dessa är helt i skinn, lite tunnare än State, har handledsrem och en VID krage. Blir lätt att få in jackärmarna, och utan drag. Köpte dessa. Femhundrarnånting kr.

Givet, tunn skinnstoppning är väl inte helt vinteridealiskt, men som sagt bättre än Held Racing med små ventilationshål på fingrarna... :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#23 Inlägg av tersan »

adrian_vg skrev:Åkte till Lelles efter jobbet idag och provade Halvarsson State. När jag drog av den följde fodret med ut och jag fick inte i handen i handsken igen. Ska man hålla på och lirka med fingrarna i tio minuter (per handske...) varje gång man ska ta på dem, fryser jag hellre i mina Held Racing till vintern. :?
Jag har inga problem av det slaget med mina State, måste ha varit nåt fel på de du provade (för du vet väl hur man tar av och på handskar? :P )
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#24 Inlägg av adrian_vg »

tersan skrev:Jag har inga problem av det slaget med mina State, måste ha varit nåt fel på de du provade (för du vet väl hur man tar av och på handskar? :P )
Provade två par. Samma sak med båda. Killen i kassan provade också och gav upp efter några minuter. :?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#25 Inlägg av Brother Wolf »

Ok, nu har jag testat handsken i ännu lägre temp!
Glad i hågen hoppade jag upp på hojen i morse utan att veta om att -1 i luften!
Ändå var jag inte speciellt frusen när jag kom till jobbet! :D

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#26 Inlägg av adrian_vg »

Brother Wolf skrev:Ok, nu har jag testat handsken i ännu lägre temp!
Glad i hågen hoppade jag upp på hojen i morse utan att veta om att -1 i luften!
Ändå var jag inte speciellt frusen när jag kom till jobbet! :D

BW
Halvarsson Road Killer funkar, men fingertopparna är lite domnade efter en ca 9km tur till jobbet på morgonen. Det var strax under 3 grader i luften i morse.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#27 Inlägg av Rerun »

Slog till med State-handskar häromdagen. Det känns än så länge som ett bra köp, och att jag fick ett bra pris gör inte saken sämre. Modellen är för övrigt utgående från Jofamas sortiment.
adrian_vg skrev:Åkte till Lelles efter jobbet idag och provade Halvarsson State. När jag drog av den följde fodret med ut och jag fick inte i handen i handsken igen. Ska man hålla på och lirka med fingrarna i tio minuter (per handske...) varje gång man ska ta på dem, fryser jag hellre i mina Held Racing till vintern. :?
Har inte haft något liknande problem (kan dock bero på att jag tog av dem försiktigare än annars med tanke på din erfarenhet).
Hur som helst kändes de helt ok i de ca 4-13 grader jag har testat dem hittills, men jag kan kanske erkänna att jag slog på värmen i handtagen en aning när temperaturen kröp ner mot de 5 - är extremt frusen av mig...
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3239
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#28 Inlägg av tersan »

Rerun skrev:Slog till med State-handskar häromdagen. Det känns än så länge som ett bra köp, och att jag fick ett bra pris gör inte saken sämre. Modellen är för övrigt utgående från Jofamas sortiment.
adrian_vg skrev:Åkte till Lelles efter jobbet idag och provade Halvarsson State. När jag drog av den följde fodret med ut och jag fick inte i handen i handsken igen. Ska man hålla på och lirka med fingrarna i tio minuter (per handske...) varje gång man ska ta på dem, fryser jag hellre i mina Held Racing till vintern. :?
Har inte haft något liknande problem (kan dock bero på att jag tog av dem försiktigare än annars med tanke på din erfarenhet).
Hur som helst kändes de helt ok i de ca 4-13 grader jag har testat dem hittills, men jag kan kanske erkänna att jag slog på värmen i handtagen en aning när temperaturen kröp ner mot de 5 - är extremt frusen av mig...
Jag är också extremt frusen av mig, men har inte riktigt förstått det där med handtagsvärme... :? Värmen kommer ju i handflatan, men fartvinden kyler på utsidan. Samtidigt har mina handskar ett membran som förutsätter att värmen från handen ska transporteras utåt...
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#29 Inlägg av adrian_vg »

Senast jag var knutte, i mitten av 90-talet, höll jag på bra länge innan jag hittade ett par bra hösthandskar. Verkar som om jag får göra det igen... Road Killer funkar bra, men är lite tunna i fingertopparna som sagt. Mina gamla hade ett blixtlås på som gått åt skogen, men var tjocka, goa, thinsulatefodrade och hade en rem vid handleden. Suck...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Rerun
Medlem
Inlägg: 366
Blev medlem: tis sep 09, 2008 06:10
Ort: Göteborg

#30 Inlägg av Rerun »

tersan skrev:Jag är också extremt frusen av mig, men har inte riktigt förstått det där med handtagsvärme... :? Värmen kommer ju i handflatan, men fartvinden kyler på utsidan. Samtidigt har mina handskar ett membran som förutsätter att värmen från handen ska transporteras utåt...
Har alltid tyckt att värmehandtag är fjolligt, men nu när jag köpte ny hoj och ville ha sidoväskor köpte jag hela kitet med väskor, tankpad och handtagsvärme - det blev faktiskt inte många kronor dyrare. Visst kyler fartvinden, men t.ex. Halvarson State verkar kunna stå emot det rätt skapligt, och lite lätt värme i handflatan är oväntat behagligt. Nackdelen är att handtagen blir lite tjockare, så jag som har rätt små händer har svårt att greppa framför allt gashandtaget på ett bekvämt sätt så höger handled blir lite mör efter en längre tur.
Men tack och lov är State-handskarna något tunnare än mina gamla vår-/hösthandskar, så handleden tar aningen mindre stryk nu.
Gör numera karriär som BMW-gubbe på flickmoppe.

Skriv svar