Vilket ställ?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
awesome
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre mar 14, 2008 20:03
Ort: Strömstad

Vilket ställ?

#1 Inlägg av awesome »

Sitter i funderingar på att köpa ett nytt ställ, denna gången i skinn och börjar tänka på vad man ska ha.
Så jag ska fråga de som vet, alltså er grabbar, vad kör ni i? Har ni raceställ eller tvådelat, med eller utan puckel på ryggen?
Är jävligt sugen på SPYKE-raceställ med puckel och hela paketet men det kanske ser lite muppigt ut på VFRn, hojjen kanske inte är riktigt SÅ sportig eller??
Åsikter, kommentarer eller dryga svar; allt uppskattas!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Skit i vad andra tycker och köp det du vill ha ... 2delat gillar jag som gärna stannar och fikar ;)
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#3 Inlägg av tedman »

Svarar som Conseal, köp det DU vill ha.
Jag gillar också tvådelat, köpte mig ett Arlen Ness i höstas som jag faktiskt kom i i Söndags :D

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#4 Inlägg av Tyrannosaurus »

Håller med ovanstående.

Kan väl också säga så här att skinn är säkrare och håller längre medan tyg är mer praktiskt eftersom man slipper regnställ.

Samma sak med helt eller tvådelat. Det tvådelade är mer praktiskt och det hela bättre för mer raceinspirerad körning.

Resten är en fråga om tycke, smak, passform osv.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#5 Inlägg av SGM »

Jag handlade (efter mycket vånda) jacka och byxa från Berik (skinn), det kändes som att jackan var lite "mer" jacka än det man får med i de 2-delade raceställen, och kanske kan användas med en enklare byxa för glassköparsvängen (då olyckan är framme med andra ord, så man lär väl kitta sig till tänderna varje repa).
Ihopsättning av plaggen fungerar på samma sätt som de 2-delade ställen.

Lite trist det där, vill man ha det komfortabelt är det tyg som gäller, är det säkerheten först så är det skinn...man tycker de borde kunna löst det där nu (vi har ju varit på månen och allt...).

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#6 Inlägg av Conseal »

Fast å andra sidan så har ju Halvarssons arbetat fram ett textilmaterial som enligt uppgift är lättare 6 hållbarare än skinn och pga det används av mc-poliser runt om i världen.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

#7 Inlägg av tersan »

Teoretiker som jag är försökte jag läsa på lite när det var dags att skaffa utrustning. Kom fram till att säkerheten på bra textilställ är fullt i klass med skinn. Men jag köpte skinn för att jag tycker att det är snyggare... dessutom blir ju skinnplagg bara bättre och bättre med åren om man sköter om dem, och det törs jag nog inte påstå om textil.

Jag har ett tvådelat ställ, med olika fabrikat på jacka och byxa fast de går att koppla ihop. Valde mest utifrån "klassiskt" utseende och hyfsad passform.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
SGM
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: mån mar 03, 2008 18:10
Ort: Västerås

#8 Inlägg av SGM »

Personligen tror jag inte en sekund på att textil är i närheten av ett skinnställ, men det är jag det. :)
Nog kan jag tänka mig att tillverkarna gärna vill kränga sina produkter - och för en pÅlis är väl bekvämlighet, regn&rusk rätt viktiga aspekter?

Jag har inget att grunda mina misstankar på, mer än det sunda förnuftet - och att roadracingpojkarna alla verkar föredra skinn (men där har man väl aerodynamik att fundera över med).

Jag skulle verkligen uppskatta ett par "normala" byxor att ha som komplement, när det är glassköpar-dricka-kaffe-i-stan-rundor på G, men har varit ikull för mycket i skogen för att veta att det är när man som minst anar det, det går ikull som hårdast.

:)

/J
SHK Steg 1 - 18/4 - Gelleråsen
6-timmars lagenduro - 10/5
Gelleråsen med Highsider.se
SHK Steg 2 - 28/6 - Gelleråsen
SHK Steg 3 - 14/7 - Kinnekulle
SHK Steg 4 - 6/9 - Gelleråsen

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#9 Inlägg av VFunRider »

Köpte en tvådelad Alpinestars raceställ med puckel. Kommer förmodligen aldrig att skrapa dem i asfalten, men dem finns där ifall...(hellre dem i backen än mina knä) :) Är mycket nöjd med ställ, siter som en handske, ingenting som fladdrar och flaxar.
Senast redigerad av VFunRider den lör apr 05, 2008 14:20, redigerad totalt 3 gång.
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

VFunRider skrev:Köpte en tvådelad Alpinestars raceställ med puckel.
Nu har gubben gått och blivit räjsig :wink: :lol:

...Ska jag säga som har ett nytt räjsigt PSI ställ liggande och väntade på säsong :lol:
Men jag har ingen puckel och jag valde bort knäpuckarna för skinnlappar eftersom jag vägrar att köra med oskrapade knäpuckar och se ut som en färsking :wink: . Det är som jag brukar säga, skulle jag få i knäet på mitt stora chabrak till hoj så finns det nog risk att jag hamnar i diket på insidan av kurvan när jag inte hinner få upp den när kurvan är slut :oops: :lol:

Vi får se, till den här säsongen är stötdämparen renoverad och uppjusterad och det blir ett nytt runt bakdäck. Så vem vet, det kanske blir fart på mig igen. Men å andra sidan blir man ju tyvärr inte yngre :(
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#11 Inlägg av VFunRider »

Tyrannosaurus skrev:
VFunRider skrev:Köpte en tvådelad Alpinestars raceställ med puckel.
Nu har gubben gått och blivit räjsig :wink: :lol:
jajjamänsan fattas bara :lol: 8)
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

awesome
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre mar 14, 2008 20:03
Ort: Strömstad

#12 Inlägg av awesome »

Kommer man ner så långt med 800:an för att skrapa knäpuckar? Fortfarande fundersam, men man kan ju inte åka runt med blanka knäpuckar... Man kanske skulle kunna göra målgest a'la fotboll på asfalten med puckar på? :roll:

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#13 Inlägg av Conseal »

awesome skrev:Kommer man ner så långt med 800:an för att skrapa knäpuckar? Fortfarande fundersam, men man kan ju inte åka runt med blanka knäpuckar... Man kanske skulle kunna göra målgest a'la fotboll på asfalten med puckar på? :roll:
Japp det gör man men akta så inte centralstödet tar i eller "häng" mer.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
jacken
Donator 2008
Inlägg: 173
Blev medlem: tis jun 06, 2006 19:41
Ort: Linköping

#14 Inlägg av jacken »

I tidningen Bike (nr.5),var det ett skinnställstest,vinnaren var STR Lindstrands Sepang ,testets billigaste ställ :shock: ,(och fulaste) 8)

awesome
Medlem
Inlägg: 38
Blev medlem: fre mar 14, 2008 20:03
Ort: Strömstad

#15 Inlägg av awesome »

jacken skrev:I tidningen Bike (nr.5),var det ett skinnställstest,vinnaren var STR Lindstrands Sepang ,testets billigaste ställ :shock: ,(och fulaste) 8)
Ja det kan jag säga att Sepang stället köps inte!

Skriv svar