Damstorlekar jacka o byxor

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Damstorlekar jacka o byxor

#1 Inlägg av adrian_vg »

Damstorlekar för byxa och jacka... Blir jädrar i mig inte klok på dem. Frun bad mig undersöka storlekar osv eftersom hon tyckte att jag bättre visste vad för skydd och material stället skulle vara i, men det verkar som om kvinnor inte är större än max 44, ibland kan man hitta 46. Sen finns det nåt som heter D20 vad det nu innebär.:evil:

Frun är som många andra kvinnor kort och bred. Hon provade mitt gamla Rukka RVP1 goretex-ställbyxorna i storlek 46 och kom inte i det pga höfter och vader. Jackan passade något så när, men fick inte igen den pga utskjutande delar; fattades typ 20cm. :shock:

Har ni koll på översättningstabeller för damstorlekar på skinnställsjackor-, -byxor odyl?

Har era flickvänner, sambor och fruar tips i klädväg jag kan framföra till min fru?

TPF.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#2 Inlägg av Conseal »

Åk till en handlare och prova .. man behöver inte köpa något för att man provar .. När man vet vilken storlek man ska ha kan man köpa beg eller valfrit .. men prova ALLTID eftersom det skiljer mellan tillverkare och även mellan modeller.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#3 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:Åk till en handlare och prova .. man behöver inte köpa något för att man provar .. När man vet vilken storlek man ska ha kan man köpa beg eller valfrit .. men prova ALLTID eftersom det skiljer mellan tillverkare och även mellan modeller.
Ska framföra detta till frun. Tack.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#4 Inlägg av Conseal »

Den finns det storlekar om man kollar .. den är det ganska ont om annat än pygmé storlekar på begagnatmarknaden .. men det går att hitta där också om man letar lite.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#5 Inlägg av faceplant »

Som Conseal skrev så är ju begagnatmarknaden lite begränsad. Kan man tänka sig att betala för nytt så har man lite mer att välja på.

Min flickvän är inte av modellen pygmée, men för den skull inte speciellt mycket större. Dock tillräckligt för att det skall vara svårt att hitta mc-kläder begagnat.
Hursomhelst så fick vi extremt bra hjälp av en kille på MC-Varuhuset i Stockholm då vi skulle handla. Normalt sett hatar min sambo att prova kläder och jag bävade lite för hur det skulle gå med tanke på att mc-kläder dessutom skall vara trånga så att de sitter bra. På mindre än 1 timme hade försäljaren lyckats hitta/sälja jacka, byxor, skor, ryggskydd, hjälm och handskar. Tyvärr minns jag inte namnet på säljaren, men en mer förstående , tålmodig och serviceinriktad säljare har jag inte stött på.

Kan tänka mig att man kan få rätt bra hjälp att hitta rätt storlek, även om man inte handlar något, utan bara provar.

Så, dra iväg till en handlare och prova ungefärlig storlek. Det skiljer som sagt en hel del mellan märken och modeller.
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
HondaHasse
Donator 2018
Donator 2018
Inlägg: 2245
Blev medlem: lör feb 02, 2008 20:10
Ort: Ängelholm
Kontakt:

#6 Inlägg av HondaHasse »

Frun köpte ett sånt här skräddarsytt http://www.psi-sweden.com/html/index.asp Sitter perfekt

VFR 800 Fi -99 GUL
Honda NSC 110 -16 Svart
Monark elcykel ljusblå
Ängelholm, Skåne, Sweden

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#7 Inlägg av apex »

Damstorlekar skiljer mellan olika länder och tidsåldrar oxå.

En svensk strl 36 från 1960 är mkt mindre än en svensk strl 36 2008.... folk var smalare förr.....

Samma gäller säkert i Italien, dvs en italiensk strl 36 är mkt mindre än en svensk strl 36
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Som Conseal skrev så är ju begagnatmarknaden lite begränsad. Kan man tänka sig att betala för nytt så har man lite mer att välja på.
Budgeten är begränsad dessvärre. :?

Jackan (min fars gamla Jofama) passade. Fadren hade ett par skinnhängselbyxor också, har inte sett röken av dem sen 2002... Får se om jag hittar dem. Om de passar får hon ta dem, annars beggat från Blocket i den mån vi kan hitta nåt eller nytt. Byxorna verkar överlag vara lite svårare att hitta passande storlekar.

Hjälm köper vi dock inte begagnat. Frun provade min mors Nolan integralare för storleken, men tyckte den var för klaustrofobisk. Bad henne prova min öppningsbara Caberg Justissimo GT och den kändes tydligen bättre. Tills hon fällde ner framdelen... Suck... Ett hugskott fick mig att öppna framdelen igen och be henne prova den med ett par skidglasögon och det föll henne på läppen. Det bestämdes att det fick bli en jethjälm av Nolan N01-typ och Röde Baronen-glasögon (tänk Snobben) från Climax modell 521. Kommer inte att se klokt ut på en viffer, men va' sjutton, alltid retar det någon. 8)

Hur tycker ni det är med begagnade ryggskydd? Jag sa nämligen till frun att det enda vi köper nytt är hjälm och ryggskydd, men hur mycket slits egentligen ryggskydd? Det är ju inte som med en hjälm som bryts ner av ljus och sånt med åren.

faceplant skrev:Så, dra iväg till en handlare och prova ungefärlig storlek. Det skiljer som sagt en hel del mellan märken och modeller.
Japp, funkar inget annat får det bli så.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#9 Inlägg av adrian_vg »

HondaHasse skrev:Frun köpte ett sånt här skräddarsytt http://www.psi-sweden.com/html/index.asp Sitter perfekt
Verkar lite dyra dock...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#10 Inlägg av Conseal »

adrian_vg skrev: Hur tycker ni det är med begagnade ryggskydd? Jag sa nämligen till frun att det enda vi köper nytt är hjälm och ryggskydd, men hur mycket slits egentligen ryggskydd? Det är ju inte som med en hjälm som bryts ner av ljus och sånt med åren.
Skulle inte tveka att köpa ett begagnat ... sålänge resåren i axel och midjeband är ok .. det är det som slits. Men kolla LIDL's kampanj .. deras prylar är tydligen ok.
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Conseal skrev:
adrian_vg skrev: Hur tycker ni det är med begagnade ryggskydd? Jag sa nämligen till frun att det enda vi köper nytt är hjälm och ryggskydd, men hur mycket slits egentligen ryggskydd? Det är ju inte som med en hjälm som bryts ner av ljus och sånt med åren.
Skulle inte tveka att köpa ett begagnat ... sålänge resåren i axel och midjeband är ok .. det är det som slits. Men kolla LIDL's kampanj .. deras prylar är tydligen ok.
Känns helskumt att köpa mc-prylar på Lidl. SKa kolla det dock. Tack för tipset.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
faceplant
Donator 2010
Inlägg: 323
Blev medlem: tis mar 11, 2008 13:26
Ort: Stockholm

#12 Inlägg av faceplant »

adrian_vg skrev:
Conseal skrev:
adrian_vg skrev: Hur tycker ni det är med begagnade ryggskydd? Jag sa nämligen till frun att det enda vi köper nytt är hjälm och ryggskydd, men hur mycket slits egentligen ryggskydd? Det är ju inte som med en hjälm som bryts ner av ljus och sånt med åren.
Skulle inte tveka att köpa ett begagnat ... sålänge resåren i axel och midjeband är ok .. det är det som slits. Men kolla LIDL's kampanj .. deras prylar är tydligen ok.
Känns helskumt att köpa mc-prylar på Lidl. SKa kolla det dock. Tack för tipset.
Själv tycker jag det känns lite skumt att ens köpa mat där... :wink:
Four wheels moves your body. Two wheels moves your soul.

VFR800 -06 *såld*
CBF600 -04 *såld*

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

faceplant skrev:Själv tycker jag det känns lite skumt att ens köpa mat där... :wink:
Jag har faktiskt aldrig handlat där, ens mat. Känns alltid som "kl13" på såna ställen. Dåliga vibbar helt enkelt. Men om skyddet fått bra betyg så...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
VFunRider
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 141
Blev medlem: ons jun 28, 2006 12:50
Ort: Upplands Väsby

#14 Inlägg av VFunRider »

Behöver din tjej stövlar också? Min fru vill sälja ett par Dainise nr. 40, med Goretex, knapp använt (mindre än 10 ggr). Hon säljer bilig. Finns i U Väsby
"VFR800i(98-01) - one of the very best bikes ever built by anyone" English Bike Magazine, March 2006.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

VFunRider skrev:Behöver din tjej stövlar också? Min fru vill sälja ett par Dainise nr. 40, med Goretex, knapp använt (mindre än 10 ggr). Hon säljer bilig. Finns i U Väsby
Japp. Frun har 37-38. Sorry, funkar inte med 40. Men tack! :D
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar