Åldras stövlar?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Åldras stövlar?

#1 Inlägg av adrian_vg »

Kollade mina gamla Prexport-stövlar för några dar sen och de visade sig vara alldeles spruckna och sönderbrända (boxertwinnen slår till igen...). Den ömma modern berättade dock att fadrens Prexport-stövlar fanns kvar och såg bra ut.

Fassans stövlar är alltså oanvända sen ca 2002 och ser som sagt ut att vara i bra skick, inte spruckna eller så öht.

Finns det nåt att invända mot användning av gamla skyddsplagg, i det här fallet stövlar? Tänkte på hjälmar och så som ju åldras och slits även om det inte syns för blotta ögat.

Har ni nån åsikt?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#2 Inlägg av apex »

Haha...mina stövlar är 25 år gamla.... :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

skyfly
Donator 2010
Inlägg: 313
Blev medlem: sön apr 15, 2007 20:29
Ort: Eslöv, VFR 800 -99

#3 Inlägg av skyfly »

apex skrev:Haha...mina stövlar är 25 år gamla.... :D
Attans då klår du mig. Mina är eller var bara 15 år. :D
Bytade i fjor då dom började falla isär fullständigt.

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#4 Inlägg av adrian_vg »

Jösses... Sex år gamla stövlar är alltså inget problem. Lika bra det, mina Held Racing gick på en liten dryg tusing. Mer döda rockor och kängrur åt folket!

Det blev dessa förresten, de vit/röda: http://www.motoin.de/Clothing/Gloves/Sp ... :5650.html
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#5 Inlägg av apex »

Jag fick med mina med en Honda CB750F som jag köpte 1983. Nya stövlar, GASPO, men i fel storlek 43 istf 44. Jag åkte in till affären (MC-Service) och bytte till 44 inga problem. Det är väl preskriberat nu, jag ser affären från kontoret, men nu står det Edins Bil på huset :D
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#6 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:Jag fick med mina med en Honda CB750F som jag köpte 1983. Nya stövlar, GASPO, men i fel storlek 43 istf 44. Jag åkte in till affären (MC-Service) och bytte till 44 inga problem. Det är väl preskriberat nu, jag ser affären från kontoret, men nu står det Edins Bil på huset :D
Lustigt hur de flesta köper märket som är populärt just då, tex när man köper första bågen, och sen håller fast vid dem i 20+ år.

I mitt fall var Prexport mycket populärt i början av 90-talet, och dem har jag kvar. 8-)
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
tedman
Donator 2009
Inlägg: 379
Blev medlem: tis okt 17, 2006 20:43
Ort: Åkersberga

#7 Inlägg av tedman »

Jajamen, jag har också ett par Prexport kvar, använde dom fram tom Juni förra året, köpte dom 90-91 nånstans. I Juli åkte vi till Norge på semester och då ville jag ha ett par vattentäta så det blev till att investera :D

PS. Dom vattentäta behövdes :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#8 Inlägg av adrian_vg »

tedman skrev:Jajamen, jag har också ett par Prexport kvar, använde dom fram tom Juni förra året, köpte dom 90-91 nånstans. I Juli åkte vi till Norge på semester och då ville jag ha ett par vattentäta så det blev till att investera :D

PS. Dom vattentäta behövdes :D
Hah! Jag slår vad om att de är svarta med rött överfall. Korrekt? :lol:

Förresten var Prexportarna det bästa man kunde köpa då (och om man inte ville ha blixtlås på stövlarna), utan att ruinera sig på som med exvis Lindstrands touringstövlar som också var jättepoppis för dem med lite större plånbok. De var ursnygga och stilrena!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#9 Inlägg av elias »

Jag kör med Oxstar racing. Fem år gamla. Kört omkull med dem en gång.. läcker in vatten vid regn.. knarrar som ett par pjäxor när man går i dem, känns som man går i ett par pjäxor med. Men, jag gillar dem. De sitter bra som fan. Känns säkrare än pjuck i läder.

Men blir nog ett par nya till sommaren.
Bild

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#10 Inlägg av adrian_vg »

elias skrev:Jag kör med Oxstar racing. Fem år gamla. Kört omkull med dem en gång.. läcker in vatten vid regn.. knarrar som ett par pjäxor när man går i dem, känns som man går i ett par pjäxor med. Men, jag gillar dem. De sitter bra som fan. Känns säkrare än pjuck i läder.

Men blir nog ett par nya till sommaren.
Du kan få köpa mina gamla Prexportar billiga (inte min fars fina dock). Mina har utsatts för oljedimma från bumsens toppar och är fint impregnerade med motorolja och läcker antagligen inte alls pga det. Nackdelen är förstås att de är "lite" brända. :D :wink:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#11 Inlägg av adrian_vg »

Insåg att fadrens gamla stövlar torkat på innerflärpen med resultat att det där plastiga flagar och sätter fast sig på ben eller byxben. Får nog bli ett par nya snart.

Biltemas mc-stövlar är såpass billiga att det är värt att pröva dem...

http://www.biltema.se/products/product. ... mId=135374

Undrar om de har en stålskena i sulan...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#12 Inlägg av apex »

Köpte mina Alpinestar Gore-tex för 800 bagis i USA. Så nu e mina gamla i soptunnan! :D

Skulle oxå testat BILTEMA, om jag vetat om dem!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#13 Inlägg av adrian_vg »

apex skrev:Köpte mina Alpinestar Gore-tex för 800 bagis i USA. Så nu e mina gamla i soptunnan! :D

Skulle oxå testat BILTEMA, om jag vetat om dem!
Köper antagligen ett par på Biltema inför nästa löning. Får återkomma då!
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#14 Inlägg av adrian_vg »

Sista spiken i kistan för mina ärvda Prexport-stövlar. Mina egna gamla är alldeles oljeindränkta efter flera års användning på en BMW-boxer (och brinner antagligen rätt bra), och mina ärvda har bara två eller tre hela obrutna snörningshållare kvar, förutom att innerstövelflärpen flagar som fan.

Åker till Biltema efter jobbet idag och köper mig ett par nya billiga. Återkommer med testrapport sen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

#15 Inlägg av adrian_vg »

Biltema kan dra nåt gammalt över sig, iaf vad gäller sk "mc"-stövlar.

Efter att ha klämt på dem i två minuter kom jag fram till att jag nog inte skulle våga ha dem på i skarpt läge ute i trafiken. Om man är exvis besiktningsman på SBP och bara tar en kort tur på bakgården funkar de nog, men annars inte.

Stövlarna ser ju annars bra ut, men snart nog upptäcker man Biltema-loggan på framskaftet (Nej, nej, nej, tack och adjö!). Ankel- och skenbensskyddet ser också ok ut, det verkar vara nån hård plastskena därframme.

Yttersulan passar bättre på mina Birkenstocksandaler jag har på jobbet... De är mjuka och kan vridas i alla riktningar (man kan dubbelvika dem... Ehhh, hallå?!). Inte mycket skydd på den ledden och definitivt ingen stålskena i. :shock:

Dessutom hade de dragkedja. Gillade inte det när det inte höll när jag var i femårsåldern och gillar det fortfarande inte vid en ev klotning och det inte håller när jag är drygt halvvägs till 40.

Så jag åkte till Lelles idag också...

Iaf, på Lelles hittade jag ett par Lindstrands GAP. Med stålskena. Som såg ok ut, och som hör och häpna hade snörning!! Provade dem, satt bra och bad om ett otöjt par, men det de hade i skylten var de sista paret i min storlek de hade. Fick knappt på mig lagerstöveln (den otöjda) när jag provade båda på. Man kände sig lite som Darth Vader med dem på - det var mer THUMP i dem när man gick med dem än de gamla Prexportarna. Snörningshällorna på Lindstrandsstövlarna var av metall och rejält nitade i skaftet. Nån på Lindstrands måste ha tänkt till. Flärpen fram har kardborre på båda sidor, och man fäller liksom fram hela framskaftet när man tar på dem. Möjligen kommer resåren längst ner att slitas rätt snabbt, men det är mindre viktig sak.

Så jag köpte dem, Lindstrands GAP för lite drygt 1600kr (och glömde min SMC-rabatt. Igen... Fan.), istf Biltemas för 479kr eller vad det var. Tror Lindstrandsen kommer att hålla längre ändå, och framför allt känner jag mig säkrare i dem, så det kanske jämnar ut sig med tiden iaf.

Dessutom är det en liten svensk flagga på, man ska främja svenska märken om man kan (Det stod förvisso Made in China på en etikett i stöveln, men det bryr vi oss inte om...) :roll:
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar