Skinn eller tyg?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#16 Inlägg av Tyrannosaurus »

Tar upp en gammal tråd då jag nyligen har beställt ett nytt ställ eftersom mitt gamla har krympt :wink:

Eftersom det inte finns vanliga storlekar som passar mig. Provade allt möjlligt på mässan och kunde snabbt konstatera att med storlek "L" slutar jackan ca. 1 cm nedanför armbågen, med storlek "XL" 2 cm nedanför osv. Hur fan är egentligen folk konstruerade? Som "Little Bill"?

Nåja, det blev ett PSI som måttsyr till lägre pris än vad många andra tar för färdiga ställ.
Däremot var det en hel del vånda om jag skulle ta skinn eller tyg. Båda har för- och nackdelar som jag ser det.

Tyg ser mer ut som "civila" kläder, jackan kan man gå i till vardags och det tål regn. Nackdelen är att det ofta blir varmare, vill man inte tvätta sönder det bör man ändå ha regnställ, det blir fladdrigare, skyddar inte lika bra och håller troligen inte lika länge.

Skinn sitter bättre, är säkrare, starkare, håller längre, snyggare, sexigare ( :P ), men inte lika praktiskt, är kallare när det är kallt, har färre fickor och möjligheter.

Det bidde skinn. Hoppas jag inte ångrar mig.
Henning skrev:Det finns ju kylkläder att ha under!
Visserligen går de väl loss på 750:- per styck men min kollega stog på Elfa och köade i värsta värmen här nu och han svettades inte ett dyft. Allt medan folk i skjorta och jeans stod och rann...

Han var iförd allväderställ och hade INTE knäppt upp. :)

/H
Du får ursäkta för det där tror jag inte ett dugg på. Jag skaffade ett underställ typ CoolMax eller liknande i somras efter Stiilträffen i Hofors där jag höll på att smälla av totalt och flyta iväg som en liten bäck.

Det enda skillnaden jag kunde konstatera var att kläderna under förvisso inte blev lika våta, men dom sög heller inte upp något så istället för våta kläder så kändes det som om jag hade kissat på mig :shock: när det rann längst kroppen och benen.
Jag vet faktiskt inte vilket jag föredrar, men CoolMax-stället kändes trots allt något svalare.

Skidåkarna har ju dubbla grejer med CoolMax närmast kroppen och något bomull utanpå som suger upp. Det är säkert effektivt men en sån kombination under ett skinn- eller tygställ i 30 gradig värme då lär det gå åt en del vätska för att inte svimma av värmeslag, uttrokning eller både och.

På tal om att stå i kö på Elfa. Ska jag runt i stan med sjutusen rödlysen i 100 graders värme så lämnar jag stället hemma. Sen får det vara hur "farligt" det vill, men jag håller mig hellre på hjulen utan ställ än får värmeslag och går i backen med.
Sen ska jag väl tillägga att jag inte åker i t-skit och lågskor, utan det är ändå jacka, hojdojor och handskar som gäller.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#17 Inlägg av Deltatracker »

Jag har tillgång till både skinnställ samt allvädersställ. Jag kan tycka att allvädersstället är behagligare att åka längre sträckor i då det även andas bättre samt inte är känslig för vädret.

Skulle jag dock åka omkull så är det tveklöst skinnstället jag vill falla i.

Till stor del så tror jag att man får vad man betalar för. Man bör bl a se till sitt behov. Blir det mycket touring där man inte vill stanna bara för att det börjar regna så kanske ett allvädersställ är att rekommendera. Det gäller att se till att man har bra skydd.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#18 Inlägg av Tyrannosaurus »

Deltatracker skrev:Till stor del så tror jag att man får vad man betalar för. Man bör bl a se till sitt behov
Det är sant, men tyg och skinn ligger ju i samma prisklass så det är inte avgörande.

Vi får se, det kanske blir tyd nästa gång så jag också har både och. Jag hade ett tygställ, men det var pisskvalitet och blev bara trasor kvar av (utan att jag gick omkull). Vad hade hänt om jag hade klotat med det? :shock:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#19 Inlägg av simpa »

Jag vill ju än en gång göra reklam för mitt ställ.

Jag är strax över 190 cm lång och väger väl sisådär 75 kilo. Storlek 50 passar perfekt!

Stället är ett tvådelat skinnställ från Berik, nån variant med urtagbart foder, så det är rätt så varmt även när det är kallt ute. Stället har även nån form av gortexliknande material, så det ska hålla kroppen något så när torr vid lättare regn.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#20 Inlägg av Henning »

yxan skrev:För ett par år sedan testade en mc tidning hur långt man kom på ett ställ utan att det brännde igenom
"För ett par år sen" var 16"-framhjul det bästa man kunde ha.

Att godta, eller rata för den delen, textilkläder som begrepp är helt i jämförelse med ett inte gilla utländsk mat för att haggis verkar äckligt.

-Nej, jag har hört hur de lagar mat utomland, tvi faan.

Det finns så j-a många aspekter att det är sjukt. Vet man inte om eller hur man skall välja där skall man nog välja ett skinnställ.
Ett skinnställ sytt med rätt tråd, rätt sömriktning, är sytt med rätt sömmettod i rätt skarv, av rätt skinn som vårdats rätt, har exakt rätt storlek så skydden (av rätt typ fastsydda på rätt sätt) sitter kvar där de ska om man går i backen.

Köper man ett ställ i textil skall man se upp med bland annat:
-Vad det är för material
-Vad det är för tråd
-Om skydden sitter i inner-eller yttertyg (skall sitta rörligt (gentemot mot yttertyget) i fodret)
-Om det är enkel eller dubbelsöm
-att sömmen sitter så jackan/byxan inte kan öppna sig om man dråsar i gatan.
-att muddarna är åtdragbara och låsbara så ärmarna inte kanar upp på armen om man glider på mage med armbågarna i backen

Ärligt; skillnaderna mellan material, märken, sömteknik är så vida att det är riktgt svårt att enhetligt säga "del är så".
Ett CE-godkännt skydd i en jacka av samma tyg som en Salomonryggsäck... Ja, ni fattar.

Jag ringde nu Mattias Westman (en som verkligen kan sin sak), f.d anställd MCPoolen, och han säger:
Skinn kan ju vagga in föraren i en falsk trygghet!
Det finns skinn som är så dåligt så man grinar när man ser det och vet folk skall köra ikull med et på sig i tron det är ett skydd.

Hur hanterar och torkar man sitt fina skinnställ när det blivit dyngsurt?

Det blir ungefär lika rivstarkt som ett adidas träningsställ när det är blött.
Det sägs ju att de går ner till 15%, nåt jag i och för sig inte kan verifiera då jag inte genomfört prov själv. Det sägs så. Du får ta orden för vad de är.

Men det absolut säkraste är ett BRA skinnställ som är torrt och i minst 1.3 mm nötskinn.

Men vardagstouring på VFR?
Full Cordura typ MCPool.
Jag tror än idag faktiskt de är bland det säkraste textilställen.

Ha gärna lösa lösa skydd som du spänner fast under.
Det är det jag erfar är säkrast.

Tilläggas bör att skinnställen inte ska vara snustorra utan de ska givetvis vara insmorda med ett riktigt fett innan man kör.
Man har ju sett att folk tagit fram farsans Jofamaställ som hängt i garderoben i 20 år. Det är som att köra omkull i Mariekex ungefär.
Jag tror inte jag behöver fylla i mer! ;)

/H
Senast redigerad av Henning den lör mar 31, 2007 10:14, redigerad totalt 2 gång.
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#21 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev:
Henning skrev:Det finns ju kylkläder att ha under!
Visserligen går de väl loss på 750:- per styck men min kollega stog på Elfa och köade i värsta värmen här nu och han svettades inte ett dyft. Allt medan folk i skjorta och jeans stod och rann...

Han var iförd allväderställ och hade INTE knäppt upp. :)

/H
Du får ursäkta för det där tror jag inte ett dugg på. Jag skaffade ett underställ typ CoolMax eller liknande i somras efter Stiilträffen i Hofors där jag höll på att smälla av totalt och flyta iväg som en liten bäck.
Så synd för dig. :)
Tyrannosaurus skrev:typ CoolMax eller liknande
typ ... eller liknande. Du har ju rätt. Saker är ju precis vad de är och märken och material skiljer sig inte?

Toyota och Fiat är samma sak som Opel eller liknande? Samma kvalitet?

Är du med på resonemanget? ;)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#22 Inlägg av Tyrannosaurus »

Henning skrev:typ ... eller liknande. Du har ju rätt. Saker är ju precis vad de är och märken och material skiljer sig inte?

Toyota och Fiat är samma sak som Opel eller liknande? Samma kvalitet?

Är du med på resonemanget? ;)

/H
Stöööön! :wink:
Det finns liksom en logisk tanke bakom Precis som att kylskåp och AC-anläggningar inte tillför kyla utan tar bort värme måste ju värmen ledas bort på något sätt. Ett MC-ställs leder inte bort värme. Rukkas Outlast lär funka men jag har mina tvivel eftersom det låter lite otroligt att kunna stå i solen (30 grader) med igenknäppt ställ och inte flyta iväg.
Skulle jag hitta efter underställ som bevisligen funkar så skulle jag köpa det direkt och slänga min gamla joggingbrallor :lol:
Touringbutiken har ett Rukka Outlast underställ, men hur vet man att det funkar? En anna grej som jag har hört om silkesställen (eller om det var siden).

Föresten, här ska du får ett standardargument om att skinn och tyg är lika bra. RR chaffisarna kör ju alla med skinn, varför?
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

simpa skrev:Jag är strax över 190 cm lång och väger väl sisådär 75 kilo. Storlek 50 passar perfekt!
Det är ungefär mina mått, men storlek 50 kan jag tvärglömma. 150 eller 250 då börjar vi närma oss :lol:

Jag köpte min första kostym förra året, alltså inte skinnkostym, utan riktigt (hemska tanke) och lyckades hitta en "standardstorlek" (150) som inte bara passade utan verkade vara gjord med mig i åtanke :D
Men så var det också ett märke med lite annan syn på storlekarna, Tiger of Sweden.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#24 Inlägg av Henning »

Tyrannosaurus skrev:Föresten, här ska du får ett standardargument om att skinn och tyg är lika bra. RR chaffisarna kör ju alla med skinn, varför?
Mattias på MC-Poolen skrev: Men vardagstouring på VFR?
Full Cordura typ MCPool.
Jag tror än idag faktiskt de är bland det säkraste textilställen.
För att de inte tourar på VFR på Cataluna, Donnington och Brands Hatch. :D

Lite synd.

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#25 Inlägg av Deltatracker »

Är det någon som känner till om det finns några tester för material som används i ställen? Det hade varit bra om någon organisation hade börjat testa ställ och deras förmågor. Självklart så kan ett test aldrig garantera något fullt ut då alla olyckor ser olika ut med dess variationer på omständigheter. Vore ändå bra att kunna veta mer om materialets kvalité.

Det enda jag kan komma på är att vissa skydd är CE märkta. Vore bra om material och tillverkningssätt (t ex stygn) kunde säkras med.
Sist jag var i mc butiken så hörde jag hur svårt säljaren plötsligt fick det när en köpare krävde att ryggskyddet skulle vara CE märkt. Det skall stå här någonstans svarade säljaren.

Tror det är bra om konsumenterna kan ställa krav genom att hänvisa till en sorts kvalitétsmärkning. För återförsäljarna kommer i sin tur ställa mer krav på tillverkarna då.

Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#26 Inlägg av Henning »

Jag blev lite ledsen när jag hörde folk säga just så, att de skulle ha en jacka med CD-skydd i resten spelade ingen roll...

Ett CE-skydd kan stoppas i en jacka av papperskassematerial och då få bära CE-loggan.

Visst är det bra med CE-skydd, men det säker mindre än nada om hur jackan i övrigt är konstruerad.

Man måste helt enkelt veta mer.

Jag ser det som ett problem att joggingjackor med CE-skydd i får säljas som "MC-jacka"...

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Användarvisningsbild
börje80
Donator 2007
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jun 13, 2006 06:36
Ort: Varberg

#27 Inlägg av börje80 »

Köpte nytt ställ i går blev halvarssons jacka maximum å byxa power man får hoppas att det blir bra.
VFR 800 ABS 02

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#28 Inlägg av apex »

Kör med Halvarsson skinngrejer. Rätt vad det är ramlar man ju! :o
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Richie
Donator 2007
Inlägg: 110
Blev medlem: mån nov 06, 2006 10:28

#29 Inlägg av Richie »

Köpte nytt halvarssons tyg nu i vår, visst är skinn snyggare men lite regn vill man ju tåla. Köpte också ryggplatta som jag dumsnål inte kört med tidigare
VFR 800FI -98

Användarvisningsbild
Andersson
Donator 2007
Inlägg: 321
Blev medlem: lör jun 03, 2006 09:42
Ort: Eskilstuna

#30 Inlägg av Andersson »

Skiljer det mycket på storlekar vad det gäller ställ?

Läste simpas inlägg en bit upp om att han är 190 & 75 pannor och går i ett 50 ställ.
Jag är 188 och 85 pannor, jag kom i ett 54 men det var på gränsen, så för att få plats med mitt UFO plats så tog jag storlek 56, då är det ändå lite kort i benen på mig.

Lite underligt om det skiljer så mycket.

Stället jag beställt är detta
http://www.blocket.se/vi/11025232.htm?ca=12_s

Lite "lowprice" men då jag redan har ett allvädersställ ville jag inte slänga ut allt för mycket pengar på ett ställ som är tänkt för dagsturer med polarna osv.
Hojen såld

Skriv svar