Skinn eller tyg?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Skinn eller tyg?
Vad kör ni med, skinnställ eller allvädersställ?
Mitt skinnställ ligger hos skinnskräddaren och jag var ute och åkte i mitt gamla allvädersställ häromdagen, helt plötsligt var det inte lika kul att köra längre, det såg ut som jag hade en luftballong på ryggen, paniken närmar sig, jag får kanske skinnet på måndag middag och måndag eftermiddag åker jag till Lelleträffen, är inte skräddarn klar då så blir jag riktigt sne.
Mitt skinnställ ligger hos skinnskräddaren och jag var ute och åkte i mitt gamla allvädersställ häromdagen, helt plötsligt var det inte lika kul att köra längre, det såg ut som jag hade en luftballong på ryggen, paniken närmar sig, jag får kanske skinnet på måndag middag och måndag eftermiddag åker jag till Lelleträffen, är inte skräddarn klar då så blir jag riktigt sne.
VFR'en tyvärr såld.
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Textil, men textil är inte "bara textil".
Skilj på yttertyg som en. oxfordcordura och andra material. Kolla att sömmarna är värda namnet och att skydden är sydda i INNERTYGET. Kolla att ärmarna går att spänna så inte ärmen glider upp på ärmen och hamnar i knöl runt armbåden när du glider på underarmarna...
Om detta håller jag gärna låda.
/Henning!
Skilj på yttertyg som en. oxfordcordura och andra material. Kolla att sömmarna är värda namnet och att skydden är sydda i INNERTYGET. Kolla att ärmarna går att spänna så inte ärmen glider upp på ärmen och hamnar i knöl runt armbåden när du glider på underarmarna...
Om detta håller jag gärna låda.
/Henning!
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
Precis, jag har ett Jofamaställ (och Dainese Luce) men frugan köpte nyligen ett MP-ASU som är milsvid skillnad i kvalitet, i Jofamat får man nästan leta efter de s.k. skydden medan MP-ASU:t är formsytt på ett helt annat vis så att skydden sitter kvar där dom ska, det är snudd på RUKKA kvalitet fast mycket billigare, sen anser jag att oavsett vad man kör i så borde det vara självklart med ett löst ryggskydd och skrota dom inbyggda "sittunderlagen".Henning skrev:Textil, men textil är inte "bara textil".
Skilj på yttertyg som en. oxfordcordura och andra material. Kolla att sömmarna är värda namnet och att skydden är sydda i INNERTYGET. Kolla att ärmarna går att spänna så inte ärmen glider upp på ärmen och hamnar i knöl runt armbåden när du glider på underarmarna...
Om detta håller jag gärna låda.
/Henning!
VFR'en tyvärr såld.
Jag åker även jag i mitt första ställ.
Ett allvädersställ från "Silver hawk". Ryggskyddet ersatt med löst.
Fladdrar lite grann på ryggen, men jag kör nästan jämt med ryggsäck så då fladdrar det inte.
Hur ter sig ett skinnställ i strålande sol och uppåt 25 grader i mycket trafik?
Blir genomblöt på vägen hem från jobbet i mitt ställ, och det vill man ju inte bli.
Bättre eller sämre ur den aspekten för skinn?
Ett allvädersställ från "Silver hawk". Ryggskyddet ersatt med löst.
Fladdrar lite grann på ryggen, men jag kör nästan jämt med ryggsäck så då fladdrar det inte.
Hur ter sig ett skinnställ i strålande sol och uppåt 25 grader i mycket trafik?
Blir genomblöt på vägen hem från jobbet i mitt ställ, och det vill man ju inte bli.
Bättre eller sämre ur den aspekten för skinn?
- Henning
- Grundare VFR-Forum
- Inlägg: 1604
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
- Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
- Kontakt:
Det finns ju kylkläder att ha under!
Visserligen går de väl loss på 750:- per styck men min kollega stog på Elfa och köade i värsta värmen här nu och han svettades inte ett dyft. Allt medan folk i skjorta och jeans stod och rann...
Han var iförd allväderställ och hade INTE knäppt upp.
/H
Visserligen går de väl loss på 750:- per styck men min kollega stog på Elfa och köade i värsta värmen här nu och han svettades inte ett dyft. Allt medan folk i skjorta och jeans stod och rann...
Han var iförd allväderställ och hade INTE knäppt upp.
/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!
- Gubbrejsarn
- Medlem
- Inlägg: 32
- Blev medlem: fre jun 02, 2006 19:51
- Ort: Haninge
För vardagspendling och "normal" körning duger allvädersställ gott. Det är praktiskt och enkelt att ha. Skilj dock på en Orina/4biker- eller Jofamaställ för 2000:- resp 12000:-. Skydden i Orinan är som äggkartong jämfört med Jofamans. Likaså kvalitén på membranet som gör stassen vattentät är av olika hållbarhet.
För mer aktiv körning och maximal säkerhet gäller ett riktigt skinnställ.
Observera att även här råder stor skillnad. Ett snyggt skinnställ för 4000:- kan vara bra...men jämför skydden i det och sömmarna med t ex Halvarson eller Arlen Ness.
För mer aktiv körning och maximal säkerhet gäller ett riktigt skinnställ.
Observera att även här råder stor skillnad. Ett snyggt skinnställ för 4000:- kan vara bra...men jämför skydden i det och sömmarna med t ex Halvarson eller Arlen Ness.
Du lever bara EN gång...så passa på och gör det ordentligt!
Jag bytte från ett Yoko allväderställ (som iofs fungerade utmärkt på min Suzuki TS125) till ett Halvarsson skinn/textilställ.
Skillnaden var enorm, med Yokostället hade jag en helsikes massa tyg som fladdrade på ryggen, och överallt annars också, iofs har jag krympt ett par storlekar sedan jag var 16.
Det enda som fladdrar nu är mina skosnören (jag vet, jag ska köpa ett par stövlar).
Men den största skillnaden är att jag känner mig bra mycket säkrare på något vis, på något vis så hamnar jag ju lite längre från asfalten om jag vurpar i skinnstället.
En grej jag gillar med att ha skinn/textil är att jag är ganska smidig i det samtidigt som det sitter skinn på de ställen som är mest utsatta.
Naturligtvis kör jag med ryggskydd också.
Nackdelen är ju naturligtvis värmen, men man får gasa på lite extra istället =)
Vart kan man hitta Kylkläder och hur fungerar dom?
Skillnaden var enorm, med Yokostället hade jag en helsikes massa tyg som fladdrade på ryggen, och överallt annars också, iofs har jag krympt ett par storlekar sedan jag var 16.
Det enda som fladdrar nu är mina skosnören (jag vet, jag ska köpa ett par stövlar).
Men den största skillnaden är att jag känner mig bra mycket säkrare på något vis, på något vis så hamnar jag ju lite längre från asfalten om jag vurpar i skinnstället.
En grej jag gillar med att ha skinn/textil är att jag är ganska smidig i det samtidigt som det sitter skinn på de ställen som är mest utsatta.
Naturligtvis kör jag med ryggskydd också.
Nackdelen är ju naturligtvis värmen, men man får gasa på lite extra istället =)
Vart kan man hitta Kylkläder och hur fungerar dom?
Lev livet med fan innan livet lever fan med dig!
Skinn (alpinestar )... sedan på hösten tar man på sig allvädersstället...ovan på skinnstället.
Har hört om dom som vurpat och bränt igenom allvädersstället...
Skulle inte vilja vakna på lassa och tänka "ifall...."
(nu blir jag väll antagligen piskad never mind... )
Har hört om dom som vurpat och bränt igenom allvädersstället...
Skulle inte vilja vakna på lassa och tänka "ifall...."
(nu blir jag väll antagligen piskad never mind... )
VFR800-06 Svart, Hornet 600FS-01 Svart
För ett par år sedan testade en mc tidning hur långt man kom på ett ställ utan att det brännde igenom, resultatet blev något i stil med:
jeans- under 10 m
allväderställ - straxt över 30 m
skinn - straxt över 90 m
jag har alltid kört skinn, men med perforeringar på mindre utsatta ställen.
Detta funkar bra tycker iaf jag, och skulle det nu regna så har jag ett nylonställ att trä över.
Och för att vara övertydlig, jag perforerar inget själv...
jeans- under 10 m
allväderställ - straxt över 30 m
skinn - straxt över 90 m
jag har alltid kört skinn, men med perforeringar på mindre utsatta ställen.
Detta funkar bra tycker iaf jag, och skulle det nu regna så har jag ett nylonställ att trä över.
Och för att vara övertydlig, jag perforerar inget själv...