Handskar, Halsdukar för alla väder.

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

Handskar, Halsdukar för alla väder.

#1 Inlägg av JohanL »

Hej.

Är ganska nöjd med mina mc kläder rent allmänt. Har kör två år med nuvarande kläder i både varmt, kalt, torr och vått.

Det enda som inte fungerar är handskarna dom blir kalla och stoppar väl vatten inte mer än hjälpligt sedan är det både kallt och blött.

Kör nu med:
Rukka allväderställ "steel". Cordura väv med GoreTex membran.
Alpinestar WEB GoreTex skor.
Alpinestar ST-2 handskar.

Ett regntest av utrustningen från i sommar.

2/9 åkte jag iväg på en BKK kurs via SMC.
Åkte 0700 i regn till duggregn 17.5 mil. Innan kursen.

Under kursen lite blött och fuktigt första timmarna men inget regn under dagen. Eftermiddagen riktigt bra förhållanden. Få deltagare pga vädret p åmorognen gör behållningen av kursen än bättre för mig i vart fall.

Åker hemåt ca 1700.
Väljer att åka en lite annan väg hem för att slippa köra samma. ca 19 mil
Efter två mil regn...
Efter sju mil åskskur. Mycket regn i ett par mil..
Lugnar ner sig lite till enbart regn som vanligt lyckan är kort...
Kommer ut på större väg (E4) samma typ av åskregn igen. Hela vägen är som en vattenspegel med ihärdigt "stutsande" vattendropar. Återigen krypa fram som alla andra i flera härliga mil i ca 60 km/h ...
De tre sista milen när jag kunde komma av den onda stora vägen (E4) var det bara regn så då gick det köra lite mer i vart fall.

Slutsats av denna delvis mycket roliga dag.

Jag kom dit blöt på utsidan men torr under. Undantagen buff/halsduk och hanskar som inte var mysiga längre.
Flerlager klädsel med funktionsplagg fungerde ypperligt som värmereglering att ta av och på.
tankväskan som inte skulle vara regntät klarade sig torr på insidan. Iof mycket tack vara ruta/kåpa men ändå positivt överaskad.
När regnet var riktigt intensivt så är avkylningen av regnet påtaglig specielt då händerna som var genomblöta.

Men jag kan inte säga annat än att jag var grymt imponerad av att jag var i princip torr under stället. Undantaget ytterstlite med tanke på regnmägden och tiden lite läkage vi halsen då den blöta halsduks grejen var avslängd sedan mogonengs delstäcka. Kring handskarana hade även dom dragit med sig lite vatten in men inte så värst mycket.

Som ni kanske har förstått. Mitt ställ har fungera grymt bra för mig både passform och funktion i alla väder sommar som vinter (snöskoter, har inga dubbdäck till VFRn...)

Men jag är samtidigt brymt besviken på handskar och halsduk/buff lösningar jag provat.

Är lite sugen på att sätta dit hantagsvärmare. Visst det är lite touring varing men man måste vara pigg, varm och allert för att kunna köra sportigt ...

Någon som har lite tips på bra prylar ?
-Värmare.
-Hanskar
-Halsdukar o dyligt.
-Något annat jag inte visste jag behövde...

Tänke att ev. kan man ju lyckas göra något fynd i höst rean om man vet vad man vill ha.

/Johan

isaxen
Medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: tor jun 07, 2007 01:03
Ort: Kalix

#2 Inlägg av isaxen »

Hej JohanL!

Ville bara fråga om skorna funkade bra mot regnet, fötterna torra varma osv?

Hur är dom annars förutom regnskyddet är dom varma och lufttäta för jag har hört att en del stövlar är nog så täta så man blir svettig då det är soligt och varmt (mer än vanligt alltså)?

Kläderna jag har är IXS GoreTex och dom har jag testat ett flertal gånger i kraftigt regn och det funkade suveränt då alla kläder var torra under efter varje gång så dom är jag helnöjd med men nu är det skorna som måste fixas till ett par bättre.

Såg att det var länge sedan du skrev inlägget men hoppas du är kvar och kan ge lite betyg på dojjorna då jag ska skaffa mig nya och inte vet riktigt vad man ska sikta in mig på och det finns ju några modeller och märken att välja på.

/Anders

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

#3 Inlägg av JohanL »

Jag, tycker skorna fungerar bra. Skulle definitit köpt samma igen.
Mina har gått snart 3000mil och är fortfarande i gott skick. Något märke finns men inget funktionellt. Har inte uppleft några speciella värme/kyla problem med dessa skor. Inte mer än man har på övriga kroppen i vissa situationer.

Hanskarna i inlägget ovan är däremot ST-2 hanskarna är värdelös på alla sätt.

Hantagsvärmare är grymt bra. Köpte steglösa för ~300 ingjutna i hantagsgummi. Bästa investeringen per krona på min mc.

VFR-forum buff är bra.. Dock inte regntät.

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#4 Inlägg av TG »

Halvarsson har ett par handskar som är lite tjockare, inga riktiga sommarhandskar men riktigt bra när det regnar på lite mer än vad som egentligen är görligt vid mc-körning...

Kommer ej ihåg modellnamn men jag är nöjd med dem som extra (och höst/vår)handskar...
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Handskar, Halsdukar för alla väder.

#5 Inlägg av adrian_vg »

JohanL skrev:Någon som har lite tips på bra prylar ?
-Värmare.
-Hanskar
-Halsdukar o dyligt.
-Något annat jag inte visste jag behövde...
Jag har monterat en heattroller på min vinterhoj. Denna tillsammans med eluppvärmda handskar funkar perfekt ner till minus femton grader. Kan dock vara lite extremt på vår/vinter/höst. Men möjligheten finns iaf.

Mer info på http://www.warmnsafe.eu/group.asp?group=5.

På viffern kör jag med ett par Halvarsson Road Killer under tidig vår och sen höst. Dessa är inte vattentäta alls, men funkar hyfsat på kortare sträckor. Den stora kragen på dem skyddar bra mot vinden, samtidigt som de går upp en bit på armen.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
Brother Wolf
Donator 2009
Inlägg: 723
Blev medlem: sön feb 04, 2007 20:04
Ort: Stockholm

#6 Inlägg av Brother Wolf »

Är det State-hansken kanske du menar Tegfors???

BW
VFR800 Röd Vtec 2007
------------------------------
Halvgalen människa i en helgalen värld!!

Användarvisningsbild
TG
Donator 2011
Inlägg: 1567
Blev medlem: sön jul 13, 2008 20:41
Ort: Månstad

#7 Inlägg av TG »

Brother Wolf skrev:Är det State-hansken kanske du menar Tegfors???

BW
Newman tror jag den heter, State har utgått..
VFR 800 -02 (silver)
PC3, PAIR, FLAPPER, LEOVINCE... :D

Användarvisningsbild
jeppes
Donator 2010
Inlägg: 226
Blev medlem: mån apr 07, 2008 05:47
Ort: Nässjö, Gammal Stockholmare

#8 Inlägg av jeppes »

Halvarsson med Dryway+, HI-ART samt Outlast funkar hur bra som helst. Har alltid med mig dom om det kommer regn. Dom e fodrade men det e skönt när det regnar o blir kallt.
Har kört 12 mil i hällregn med dom o det kom inte en droppe på insidan.

Helnöjd. :D
*
*
*
********************************
VFR 750 97:an är såld!
Får se när nästa kommer...

Skriv svar