Det låter som om du bestämt dig för system, men jag kan om inte annat för andra bidra med mina erfarenheter av blåtand-intercom i alla fall.
Precis köpt ett Sena SMH5-FM blåtand intercom. Känns som bra byggkvalité och jag har inga problem att prata med passagerare i motorvägsfart 120 km/h. Jag använder också öronproppar typ apotekets gula. Hade dock volymen på max så jag hade nog önskat lite mer volym på intercomen. Musik från mobilen är av någon anledning lite högre.
Köpte ett dual-kit så de var redan parkopplade, men mobilen var inga problem att länka till headsetet. Det går Utmärkt att lyssna på stereo musik eller slippa ta av sig hjälmen om man måste ringa (då man stannat vid sidan av vägen så klart

). Det finns även inbyggd radio.
Intercom skall fungera upp till 700 meter men inte fått tillfälle att prova. Går att koppla samman med Senas andra modeller. Det SMH5-FM saknar är möjligheten till gruppsamtal på intercom. Men man kan koppla samman fyra andra enheter men bara prata med en åt gången. Saknas gör också röstaktivering vilket innebär att man kan antingen låta intercomen vara igång hela tiden och bara prata (men man hör ju tex. alla hostningar etc) eller så trycker man på en stor knapp för att starta och en gång till för att stänga av.
Manövreringen fungerar mycket bra tycker jag. Dock bara testat med tunna sommarhandskar. Det kan nog vara lite krångligt att manövrera med tjocka handskar. Det är en kombinerad knapp och vridhjul som sköter de flesta funktioner. Ibland kan det bli fel, tex så skall man för att byta låt/radiostation trycka in knappen och samtidigt vrida åt något håll. Så ibland får jag in intercomen istället (vilket är bara en knapptryckning). Men finns ingen annan part kommer radion/musiken tillbaka igen så det är inga större problem.
Batteritiden verkar stämma med tillverkarens specifikation. Tror det är 7h taltid och typ en vecka stand-by. Dock är det oklart vad stand-by betyder. Är det om man har enheten igång men inte använder någon funktion, bara väntar på inkommande intercom samtal, eller när den är helt avstängd?
Montering sker med antingen en klämma som sätts mellan skalet och stoppningen på hjälmen, eller en platta med dubbelhäftande tejp som medföljer.
Jag köpte kitet från en Italiensk online butik (
http://www.motointercom.eu) för 2050 kr ink. frakt. Det var en liten chansning, sidan är översatt m.h.a. Google translate t.ex., men de kom med flygfrakt hem utan problem.