Vilken hjälm använder du?

Skinn, textil? Plasthjälm eller fiber? CE-godkänt eller hemgjort?

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
Henning
Grundare VFR-Forum
Inlägg: 1604
Blev medlem: fre jun 02, 2006 17:38
Ort: Norrort. Hoj: VFR750F 1988 + Honda XL500S Dakar
Kontakt:

#16 Inlägg av Henning »

Arai Condor. :)

/H
Sänk momsen på kronärtskockor - NU!

Henkan
Medlem
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 23, 2006 11:41
Ort: Lysekil

#17 Inlägg av Henkan »

Har en öppningsbar HJC, men ska köpa en ny till våren.
Kan inte rekommendera den till andra då den är dåligt ljudisolerad samt att den läcker in luft i visiret vilket gör att man är tvungen att alltid ha glasögon på sig annars drar det så att det rinner i ögonen. :x

Tänker dock köpa en öppningsbar hjälm igen, jag tycker det är mest praktiskt.
VFR -90, snart som ny......

.....070414 blev den som ny. Gäller garantin nu igen då?? :)

Användarvisningsbild
R
Donator 2007
Inlägg: 73
Blev medlem: lör feb 24, 2007 02:25
Ort: Segmon

#18 Inlägg av R »

En gammel Nolan N-61 :shock:

Men en X-lite av nån modell står högt på önskelistan.
//Robin

VFR800FiX

www.lortis.se

Användarvisningsbild
JohanL
Donator 2008
Inlägg: 121
Blev medlem: mån jul 10, 2006 21:22
Ort: Örnsköldsvik

AGV S4

#19 Inlägg av JohanL »

sniper skrev:Tänkte passa på och fråga om det är någon som har provat hjälmen AGV S4? Jag kör idag med en Shoei RXR som jag visserligen är rätt nöjd med, men när jag för några dagar sedan såg S4-hjälmen (röd/vit) så är jag helt såld på den designen....matchar ju hojen perfekt också! :lol:
Hoppas den sitter skönt på knoppen bara..... :D

//Patrik
VFR 750 -95
1. AGV S4 (Silver / Svart) (Modellen lika med AGV Stealth men S4 har snabbspänne).
2. Ja mitt huvud mycket bra, provade några Shoei, Nolan med de passar inte mig.
3. Composite "ACF2"
4. Skapligt. Jag har haft problem med att få visir som tätar bra. Provat två stycken. Jag är så pass nöjd med hjälmen trots allt att jag vill få detta att fungera. Men köper man AGVs dyra 500kr+ visir så ska dom #%¤& sitta perfekt på engång... (Justerat mer än ursprungligen möjligt är det fortfarande glipa.) Jag vill inte avråda från hjälmen då jag hoppas att det är just mitt ex som är dåligt. Då jag är mycket nöjd i övrigt. Men kolla på ert potentiella ex hur visiret tätar runt hela listen.
Öronproppar använder jag enbart när det är lite snabbare eller längre körning hur det är relaterat till mitt visirproblem. Det klart det påverkar.
5. Ja det utsluter jag inte. Men som när jag köpte denna så om jag hade hittat en trevlig öppningsbar hjälm, gärna med någon solvisir lösning som fungerar på mitt huvud. Så skulle jag överväga även den. Men slitrenheten och utseendet på S4an är helt klart mycket bra. Det är det många som har sagt när dom sett den irl till mig.

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

#20 Inlägg av Tyrannosaurus »

Shoei Raid.

Vägrar att köpa hjälm med D-ringar. Snabbspänne sitter lika bra om det är kvalitet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

danhak
Donator 2007
Inlägg: 206
Blev medlem: fre dec 15, 2006 19:34
Ort: Helsingborg

#21 Inlägg av danhak »

Tyrannosaurus skrev:Shoei Raid.

Vägrar att köpa hjälm med D-ringar. Snabbspänne sitter lika bra om det är kvalitet.
Förstår dig på sätt och vis... men har man vant sig vid D-ringar så är det lika smidigt som snabbspänne. Och betydligt SÄKRARE!!

Jag har haft både och. så jag vet att en hjälm med snabbspännen kan sitta lika bekvämt som en med D-ringar, men ur säkerhetssynpunkt är det en enorm skillnad, till D-ringarnas fördel! Och numera vägrar jag att köpa en hjälm med snabbspänne! :P
De mer seriösa snabbspännena har låsning i metall oftast utformad som en pil eller en fyrkant med ett hål i. Det är oftast bara en yta på ca 3 mm bredd och 1 mm höjd som då håller låsningen och det kan aldrig uppnå samma styrka som D-ringar.
Hade för mig att jag läst det nånstans, och efter lite googlande hittade jag det!! :wink:
hojlös

Användarvisningsbild
Lillan
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 121
Blev medlem: sön jun 25, 2006 21:42
Ort: 6 km från Gelleråsen :)

#22 Inlägg av Lillan »

Jag kör med en helsvart
SHARK RSR Summum....med div visir till.
Inte den _allra_ dyraste hjälmen,men det räckte till o blev över :? 4990 Norska kronor :shock:
*komposit
*1350gr
*D-ringar

Jag är helnöjd med den..och skulle mycket väl kunna köpa en likadan igen.

//Lillan
Honda NC30

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#23 Inlägg av Deltatracker »

1. Shoei RF-700
2. Denna modell har några år på nacken men jag har skött den som ett barn. Otroligt skön och har haft svårt att hitta någon ersättare. Ur säkerhetssynpunkt så är det nog dags med tanke på åldern.
3. Skall inte ljuga eller gissa så jag låter detta vara osagt.
4. Den är relativt tyst. För stadskörning så funkar det, men skall man åka motorväg så bör man använda hörselproppar
5. Shoei har en form som passar mitt huvud och det lutar mot att det blir en till, eller helst två. En svart utan shoeimärket som ibland verkar vara fastlackat :( och så hade jag så gärna velat ha en röd som lackas som en F1 hjälm (ferrari) :lol: (någon som vet en duktig och billig motivlackerare?)

Det jag har lärt mig angående hjälmar är att det är värt att köpa sig en som sitter perfekt och som man är nöjd med ur alla aspekter. Min första hjälm blev en billig Bieffe och jag kan säga att den immade igen och skapade så mycket irritation att ur trafiksäkerhetssynpunkt så fick den hamna i garderoben. Stor och tung dessutom.

En fråga till er som äger eller har ägt Shoei. Jag har storlek M och när jag idag provar en sådan så tycker jag den sitter jäkligt tight. Hur mycket ger inredningen med sig? Vill inte lägga flera tusenlappar på fel storlek.

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#24 Inlägg av simpa »

Deltatracker skrev:En fråga till er som äger eller har ägt Shoei. Jag har storlek M och när jag idag provar en sådan så tycker jag den sitter jäkligt tight. Hur mycket ger inredningen med sig? Vill inte lägga flera tusenlappar på fel storlek.
Jag har en Shoei Raid av första modell. Den har jag storlek large på, men provar jag nån mer exlusiv modell så passar medium bättre. Kan inte förklara... Men raiden passar rätt dåligt, den trycker i pannan. Provar jag en XR1000 eller en x-spirit så känns dom mycket bättre, trots att det är medium. Mysko.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Deltatracker
Medlem
Inlägg: 148
Blev medlem: tis jul 04, 2006 20:30
Ort: Ulricehamn

#25 Inlägg av Deltatracker »

simpa skrev:
Deltatracker skrev:En fråga till er som äger eller har ägt Shoei. Jag har storlek M och när jag idag provar en sådan så tycker jag den sitter jäkligt tight. Hur mycket ger inredningen med sig? Vill inte lägga flera tusenlappar på fel storlek.
Jag har en Shoei Raid av första modell. Den har jag storlek large på, men provar jag nån mer exlusiv modell så passar medium bättre. Kan inte förklara... Men raiden passar rätt dåligt, den trycker i pannan. Provar jag en XR1000 eller en x-spirit så känns dom mycket bättre, trots att det är medium. Mysko.
Kan bara säga att detta bekräftar det jag också märkt när jag provar Shoei hjälmar. Köpte en Raid II till flickvännen och provade en själv men Medium skulle jag aldrig vågat köpa. Har för mig att vissa modeller så kan man byta ut stoppningen t ex vid kinderna.

Användarvisningsbild
simpa
Donator 2007
Inlägg: 239
Blev medlem: ons jun 28, 2006 05:24
Ort: Gävle, B12 -97
Kontakt:

#26 Inlägg av simpa »

Jo, i dom dyrare kan du byta stoppning.

Åk till din handlare och prova en hjälm, gå omkring i den i en kvart eller så. Jag märker iallafall ganska fort om jag gillar hjälmen eller inte. Dom ska sitta tight när dom är nya, för dom går faktiskt ut sig litegranna, formar sig efter huvudet lixom.
Alla har vält!
Förklaring: viewtopic.php?p=965#965

Har:
Bandit 1200 -97

Hade:
VFR 750 -95
Suzuki SV650s -99
Honda Transalp 600 -94

Användarvisningsbild
Conseal
Administratör VFR-Forum
Inlägg: 4433
Blev medlem: tor mar 22, 2007 13:15
Ort: S-tälje
Kontakt:

#27 Inlägg av Conseal »

Använder en mattsvart KBC FFR med bogvisir ... skön och praktisk ..
På avstånd är allt vackert

VFR800FA -02 ABS & BMW G650GS
Yamaha TT350 *såld*
VTR1000F -03 *inbytt*
VFR800FI -99 *krashad*
VT750C2 -04 *såld*

Excalibur105 skrev: Välkommen till internets BÄSTA forum.

Användarvisningsbild
apex
Donator 2008
Inlägg: 637
Blev medlem: ons mar 28, 2007 22:22
Ort: Linköping

#28 Inlägg av apex »

Arai Condor som jag fick för 3800:-. Sitter stadigt i 200 km/h, kanonhjälm!!
VFR800 FIX 1999
"Best motorcycle in the World"

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015
Inlägg: 310
Blev medlem: mån aug 28, 2006 11:52
Ort: Cambridge, UK

#29 Inlägg av Frippe »

Någon typ av Nolan, är motivlackad så jag har inte koll på nummer, fick den av tjejen när jag fyllde. Funkar bra för mitt huvud 8)

Användarvisningsbild
Torque
Donator 2007
Inlägg: 212
Blev medlem: tor nov 30, 2006 16:46

#30 Inlägg av Torque »

Shoei XR-1000. Fungerar perfekt!

Bild

Skriv svar