Sida 1 av 2
VTEC O2 sensor swap
Postat: fre aug 03, 2007 06:59
av tjvfr800
Hej.
Någon som har uppmärksammat den här tråden
http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... hp?t=40959 och
http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/s ... hp?t=44837
på "Honda VFR Club" (ursäkta att jag refererar till ett annat forum)
Det verkar finnas ett problem i ledningdragningen till "O2 sensors" , lösningen går ut på att swappa kontakterna till sensorerna !!!
Så skall körbarheten under 6000rpm upplevas som mycket bättre.
Har någon redan testat detta för att se om det stämmer.
Postat: lör aug 04, 2007 22:51
av Magnus E
Hej !
Menar du att man skall byta plats på kontakterna och därmed få en jämnare gång under 6000 varv ? kan uppleva att min 02:a är lite orolig upp till ca 5000, därefter går den som den ska.
MVH Magnus
Postat: sön aug 05, 2007 07:30
av tjvfr800
Ja, det kan ex. ha samma effekt som att sätta dit 330ohms motstånd eller "O2 sensor eliminator" från dynajet, förutom att FI lampan kommer att blinka.
"When the sensors' connectors are swapped over as we've been doing, the ECU thinks it's getting 'rubbish' back from the o2 sensors. As a consequence, the ECU ignores the o2 sensors (i.e. goes into 'open loop' mode) & is simply reading a preset fuel map in its memory without making any emissions-related fuelling adjustments. THIS is why the VTEC runs more smoothly, & NOT because the new way of wiring the o2 sensors is the 'correct' way."
Postat: lör aug 11, 2007 16:22
av Magnus E
Kan nu meddela att jag skiftat plats på kontakterna och upplevde hojen mycket jämnare på låga varv och det blinkade ingen "FI" lampa. Mycket värt att testa, så ut och skruva!
Magnus
Postat: lör aug 11, 2007 18:00
av tjvfr800
Intressant ... efter att du hade swappat kontakterna, satt det då svart på vit osv.
som på den här bilden
http://www.bikersoracle.com/vfr/forum/a ... ntid=20674
Blev det någon skillnad på högre varvtal ?, motortemperatur ?
Postat: lör aug 11, 2007 20:41
av Magnus E
Japp! Det är bara att ta ur vit resp svart kontakt och skifta. var lite försiktig bara när du tar ur dom, du ser på bilden i länken du skickade var du lossar kopplingen, det är alldeles under hans tumme, den vita delen har en liten förhöjning och den svarta en liten bygel i den förhöjningen som skall böjas ut( tror jag det var, kanske in). Jag trodde först att det var dom små hakarna du ser lite längre ner i fyrkantiga hålet på vita kopplingen. Vad det gäller högre varv och temp vet jag inte idag, körde en mindre sväng i t-shirt och shorts, varvade dock ur ganska rejält på tvåan o trean och märkte ingen skillnad, kanske till och med lite rappare ( kan vara önsketänkande). vet mer vid längre körning.Vet inte om du tagit bort kåpan förr, men var försiktig men klippsen undertill. skall tryckas in med en liten mejsel i mitten och sedan dras ut, när dom skall återsättas, böj ut dom två piggarna som är längst samtidigt som du trycker dom nedåt, stoppa in i hålet och tryck tillbaka mittpinnen.
Ps: hoppas du fatta min förklaring annars får jag förklara bättre
Ha dè
Magnus
Postat: tis aug 14, 2007 08:57
av tjvfr800
Det skall tydligen gå att koppla ur O2 sensorerna via tändningslåset (JA DU LÄSTE RÄTT), man kan lura ECU att inte använda informationen från O2 sensorerna.
Och inte försöka snåla på bränsle ...
Hittade detta i vfrdiscussion forum
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... opic=20350
"MFP, when I first put in the O2 sensor eliminators which I purchased for 30 bucks on my Vtech I had the same problem as you described as did a few others on the board. The lurching was terrible. However, I discovered that by turning the ignition on, letting it go through it's whine, then turn it off and then back on and then start the engine, the surging and flat spot are completely eliminated. Why does this happen? No f ing clue. Some think that the computer resets itself after you shut down the bike each time. By "rebooting" the computer it seems to read the open loop. I think Das Bone has documented this too. So leave them in and just on/off/on your bike each time. Beats spending 300 bucks on a PC111."
Så varför inte, man kan väl prova.
Jag slog på tändningen som vanligt (startar inte motorn) väntar ca. 5-10 sek. slår tändningen av / på / av / på i snabb följd, startar ... fan va jämt den går.
Kör iväg helt mjukt, borta är all tvekan och hackighet på vissa varvtal. Motorn låter mycket mjukare, kommer upp i varv snabbare , tomgången är helt stabil.
Testar att dra iväg på tvåan från stillastående, inte ett hack ...
Jag tycker skillnaden är jättestor mot innan (hoppas att det inte är inbillning) Det skulle vara kul om nån annan med en VFR800 i orginalskick kunde prova samma sak för att verifiera att jag inte drömmer.
Magnus E, det skulle vara kul om du kunde prova detta och se om du upplever viffer'n på samma sätt som när du swappade kontakterna till O2 sensors !
Nu blev jag väldigt tveksam på att investera 3000:- på en PCIIIUSB ...
Postat: tis aug 14, 2007 11:04
av tjvfr800
Ska testa mer när jag åker hem från jobbet ...
Postat: tis aug 14, 2007 17:31
av Magnus E
Låter mycket inntressant!
skall testa och sätta tillbaka mina kontakter till orginal och sedan prova detta. Körde igår ca 25 mil med skiftade kontakter och det hände inget konstigt med tempen, pendlade mellan 80-90 grader beroende på hur jag körde. Upplevde därimot en ganska stor on/off känsla i gasen som inte varit där tidigare. Nu går jag ut och skruvar
Hej o Hå
Magnus
Postat: ons aug 15, 2007 18:23
av tjvfr800
Provade idag att köra utan att trixa med starten av mc'n och som vanligt så klagar (går inte helt rent) den och rycker på fasta varvtal under 6k, däremot så är inte den så framträdande "flatspot" mellan 4k-5k lika framträdande som när man lurar ECU'n.
Läste på vfrdiscussion.com att man kan göra uppstarten lite mer sofistikerad.
1) Turn ignition on.
2) Put the bike into neutral.
3) Wait for the fuel pump to prime the fuel system.
4) Once FI system is primed, then in quick secession: turn ignition off, push the starter button, turn ignition on, release starter once bike starts.
http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... ntry423581
Postat: lör aug 18, 2007 22:43
av tjvfr800
Magnus E skrev:Låter mycket inntressant!
skall testa och sätta tillbaka mina kontakter till orginal och sedan prova detta. Körde igår ca 25 mil med skiftade kontakter och det hände inget konstigt med tempen, pendlade mellan 80-90 grader beroende på hur jag körde. Upplevde därimot en ganska stor on/off känsla i gasen som inte varit där tidigare. Nu går jag ut och skruvar
Hej o Hå
Magnus
Hur gick det, märke du någon skillnad ?
Postat: sön aug 19, 2007 19:00
av Magnus E
Har idag kört tur o retur Karlskoga, ca 45 mil, och hojen går mycket bättre när man startar på det sättet du beskriver, jag testade även att starta den "vanligt" och tyckte då att den gick sämre en vanligt. Vet du om detta med luft till "katten" bara är för renare avgaser eller rensar det bort skit så att när man lurar systemet samlas skiten där? Går det att kapa "katten" eller funkar inte det?
Vi hörs!
Magnus
Postat: sön aug 19, 2007 21:08
av Magnus E
Hej igen!
Har nog fattat detta fel! Hittade ett annat snack här på forumet om katalysator och lite annat. Vad jag kunde utläsa så är de kontakter vi håller på med till Lambda sonden, jag trodde det var en givare till något som skickade in luft till "katten". Som vanligt läser man inte allt som står och då blir det lätt att man fattar fel. Du får gärna reda ut detta åt mig.
Ha dè
Magnus
Postat: mån aug 27, 2007 01:00
av eccentric
Det är uppenbart att man måste läsa mycket om detta. Det man ser vid första anblick visar sig 45 forumsidor senare (450 posts) vara helt fel.
Att swappa kontakter eller dra om ledningar till kontakterna är så vitt jag läst mig till inte att rekommendera. Det hela resulterar nästan precis i vad man vill, förvisso, men det är är alltså inte som många säger så att honda dragit ledningarna fel. Genom att swappa kontakter skickas sensorvärdena för bakre cylindrarna till datorn för främre och vice versa. Pga av hur avgasröret är utformat förväntar sig datorn olika värden för främre och bakre.. Swapa kontakt och du lurar datorn. Av allt att dömma är det alltså bättre att köra med start tricket.
Det vore intressant att diskutera detta och se om vi kan komma fram till någon slutsats och sen göra det till en sticky för att säkerställa att ingen gör fel mod, alternativt lägger ner massa arbeta i onödan.
Personligen startar jag numer alltid hojen på ovan nämnda sätt och den fungerar mycket bättre.
Jag är dock inte helt nöjd och därför tänker jag testa följande.
1. PAIR Valve mod. Tydligen bör det räcka med att dra ut strmsladden till meckapären som sitter längst bak till vänster. under tanken.
2. Finjustera gaswiren. viffern har enligt utsago ganska mycket slack. Genom att minska slacket minskar man möjligheten att skapa ryckig gång genom avslag/påslag. Många vittnar om att detta skall ge förvånansvärt goda resultat.
Utan tvekan kan dom flesta som har vtec viffer vittna om att den inte beter sig helt friskt i dom lägre varvtalsregionerna. Det vore kul om alla som experimenterar med att lösa detta bidrar med sina erfarenheter.
Helst borde man ha ett gemensamt kort och enkelt körförfarande så man testar ungefär samma sak, på samma sätt.
Det jag tycker är retligt är bland annat när man ligger på konstantgas och låga varv. Då går den INTE jämnt.. även om man startar den med start-tricket.
Postat: mån aug 27, 2007 06:49
av tjvfr800
Du har nog helt rätt med att man inte skall swappa sladdarna till "O2 sensors", utan man skall ge sig på flapper och PAIR istället.
Faktum är att innan jag gjorde "flapper valve mode" så gick viffern bättre när jag gjorde "starttricket" men nu när jag har "flapper valve mode" aktiverat så går den bättre om jag inte trixar med starten, utan startar som vanligt.
Jag skulle tro att när man swappar O2 sensors eller gör starttricket eller något annat som gör att ECU störs eller inte hinner boota klart så aktiveras det Honda kallar "Limp Home mode" ett slags grundprogram som gör att viffern går bättre än med alla avgasreningstricks aktiverade.
Just årsmodell 06-07 är ju extra modifierade för att klara dom nya hårda normerna EURO-3
Man kanske skulle installera en flapper valve kran och en PAIR valve switch, så man kan slå av och på moddarna. (kanske behövs hos bilbesiktningen?)