Justering av Pilotskruv
Postat: sön jul 22, 2007 19:39
Hej.
Är det någon som har lite tips angående justerning av dessa.
Antar att kommentaren i service manualen är den bästa. Men så är det inte alltid.
" ~ Dessa skruvar behöver normalt aldrig justeras rör ej! "
Har rensat och rengjort förgasarna, dessutom har dessa nålar blivit utbytta små skador på några. Antar att det vid något tillfälle är någon som har tagit fel på dreneringen och denna.
Så sätena är väl inte i topskick men det bör gå få till hyfsat i var fall.
Hojen går annars rigtigt bra på mellan och högfart efter rengöring
Men jag har inte fått till justeringen så jag är helt nöjd med lågvarv.
Service manualen anger att man ska ha varm motor på tomgång 1000 +-100 varv.
Ställa in på grundjustering. Sedan justera moturs tills att varvtalet ökar 50 rpm.
Skruva medurs till bla bla
Skruva 1/8 åt ...
osv...
Jag har svårt att få någon vettig mätning på varvtalet. Varvräkanren är givetvis för grov. Har provat med att koppla in en Fluke multimeter som kan mäta frekvens och kört på stigande flank på sigalen från "tändmodulen". Är inte överväldigad av resultatet skillnaden mellan frekvensen vid 1000 och 1050 varv/min är så liten att det är svårmätat.
Hade jag haft ett oscilloskop i garaget så hade det varit enlare...
Tips på mätmetod
Annat tips på hur man kan ställa in
/Johan
Är det någon som har lite tips angående justerning av dessa.
Antar att kommentaren i service manualen är den bästa. Men så är det inte alltid.
" ~ Dessa skruvar behöver normalt aldrig justeras rör ej! "
Har rensat och rengjort förgasarna, dessutom har dessa nålar blivit utbytta små skador på några. Antar att det vid något tillfälle är någon som har tagit fel på dreneringen och denna.

Så sätena är väl inte i topskick men det bör gå få till hyfsat i var fall.
Hojen går annars rigtigt bra på mellan och högfart efter rengöring

Men jag har inte fått till justeringen så jag är helt nöjd med lågvarv.

Service manualen anger att man ska ha varm motor på tomgång 1000 +-100 varv.
Ställa in på grundjustering. Sedan justera moturs tills att varvtalet ökar 50 rpm.
Skruva medurs till bla bla
Skruva 1/8 åt ...
osv...
Jag har svårt att få någon vettig mätning på varvtalet. Varvräkanren är givetvis för grov. Har provat med att koppla in en Fluke multimeter som kan mäta frekvens och kört på stigande flank på sigalen från "tändmodulen". Är inte överväldigad av resultatet skillnaden mellan frekvensen vid 1000 och 1050 varv/min är så liten att det är svårmätat.
Hade jag haft ett oscilloskop i garaget så hade det varit enlare...
Tips på mätmetod

Annat tips på hur man kan ställa in

/Johan