Sida 1 av 1

Skakande stryre

Postat: lör jul 21, 2007 11:55
av Richie
Om jag släpper styret på VFR:en börjar den skaka ganska ordentligt. Hade samma problem i våras men då va felet läckande gaffelolja på en sida. Ser inget som läcker nu, funderar på om det är något lager eller om det är däcken. De har rullat 700 mil, framdäcket är helt ok men backdäcket är igentligen slut. någon som har några idér? Det började (igen) efter jag hade kört 35 mil på två dagar.

Postat: lör jul 21, 2007 13:27
av elias
Det vanligaste är att däcket fram är slut, din däckkrängare kan se det direkt.
Jag skulle sätta mina pengar på det iaf.
Annars, kolla om så du inte har sneda bromsskivor..

Postat: lör jul 21, 2007 13:34
av kennet
Min skakade eller vibrerade i styret nått enormt och det visade sig att hjullagren var helt slut, det räcker att snurra hjulet så hör du ett malande/huggande ljud 8)

Postat: lör jul 21, 2007 15:36
av Richie
Tackar för tipsen, har ryckt, slitigt och lyssnat på framgaffeln men inte märkt något fel, får prata med en verkstad om teorin om hjullager och däck eller vad det kan vara. Lite surt att det händer samma sak igen bara!

Postat: lör jul 21, 2007 17:08
av Fransson
Samma här med den skilnaden att jag vet att fälgen har fått sig en törn
Mc-handlarn letar febrilt efter en ny

Postat: lör jul 21, 2007 20:53
av Göingen
Har du sänkt cykeln fram genom att låta gaffelbenen sticka upp högre genom gafelkronorna som diskuterats i annan tråd? Du får en nervösare styrning av detta.
En annan faktor kan vara ringtrycket fram, kolla det. Det bör vara ca 2,5kg/cm2.
Jag hade samma fenomen med mitt gamla slitna Avon-däck. Bytte till Metzler och skakningarna försvann. Min däckkrängare hade kollat trycket innan han bytte och det var bara 1,8. Om skakningarna berodde på fel lufttryck eller taskigt däck vet jag inte. Kanke bidrog båda.
Med Metzler Z6 och rätt tryck fram blev cykeln betydligt trevligare :lol:

Postat: mån jul 23, 2007 08:55
av ahlisboy
Jag hade det problemet på min hoj, och då var det d ena hjullagret som var slut, Kunde också se att det blev "vågor" på däcket som en följd av detta.
Bytte lagren och däcket så blev det som nytt.

Postat: mån jul 23, 2007 14:53
av Richie
Det lutar åt att byta hjullager och däck, värkar som det brukar vara den vanligaste orsaken efter att har läst här och på SH. Läste också detta i Manualen:

TROUBLESHOOTING

Front wheel wobbling
-Bent rim
-Worn front wheel bearing
-Faulty tire
-Unbalanced tire and wheel

Behöver man några speciella verktyg för och byta hjullager eller fixar man det själv?

Postat: mån jul 23, 2007 19:19
av kennet
Ett bra don och en hammare räcker gott men var försiktig med packboxarna för dom är ömtåliga kanske tom. behöver bytas :roll:

Postat: tis jul 24, 2007 08:25
av ahlisboy
Precis som kenneth sa, hammare och don är det som behövs, är en enkel operation.
Kan säga som tips att jag monterade smorda och kapslade lager på min så slipper man tänka på smörjandet..... :)

Postat: ons aug 08, 2007 13:15
av Qwerty
Varmlufts pistol och gärna ett bra frysfack behövs.

1.Lägg dina nya lager i frysen.
2. Värm fälgen och knacka ur lagern försiktigt, rakt och fint. (går lagret snett ur så passar inte det nya)Värm nära lagren men inte på, lite kolsyre is eller isbitar brukar hjälpa att hålla lagren kalla.
3. Knacka i dina nya kalla lager i din varma fälg. Samma nu, rakt fint utan att bruka våld eller skada.

Postat: ons aug 08, 2007 20:53
av Tyrannosaurus
Dåliga hjul- eller styrlager brukar dom upptäcka på besiktningen. Är man tveksam kan man be dom att kolla lite extra vilket uppskattas av besiktningsmännen som då förstår att man är mån om att grejerna ska vara ok. Om dom i det läget (vid eget påpekande) hittar fel så leder det sällan till ombesiktning utan bara till "ja det verkar börja bli dåligt så du bör nog åtgärda det".

Annars kan man kolla lagren själv genom att palla upp hojen fram och rulla på hjulet och långsamt vrida på styret.
Ha man hjulet löst kollar man lagret med ett finger. Det går lite trögt eftersom det har tätningar, men det är ok. Däremot får det absolut inte kännas hackigt eller som om det är grus i det. Då behöver det bytas, och då byter man lämpligen båda samtidigt.

Ett tips för att slippa byta lager är att alltid ha på mycket fett på lager och axel när hjulen är loss och innan man hänger dit dom igen. Jag vet alltför många som slarvar med det.
Ett bra mått av renlighet så det inte kommer in sand, grus, damm och torka ur gammat smutsigt fett är också bra. Samt att aldrig spruta vatten direkt på lagren. Följer man de här enkela tipsen ska man i stor sett aldrig behöva byta lager. Min hoj är 20 år gammal och har passerat 10,000 mil, fortfarande med de lager som fabriken monterade.

Jag kan förvisso råka ut för styrfladder ibland i låg fart om jag släpper styret speciellt med packning på hojen. Men det beror oftast på dåliga däck och att balansen i hjulet ändras när däcken slits.
Sen är väl kanske styrlagren inte helt "up to date". Det är kullager i koniska säten (används troligen fortfarande) och det är inte helt optimalt. Koniska rullager är betydligt bättre inte minst eftersom dom ger större lageryta.

Däremot är det ett helvete att byta styrlager (har gjort det några gånger på andra hojar) så det är inte direkt något jag ser fram emot.

Postat: tor aug 09, 2007 00:02
av interceptor
bytte bakdäck på min o fick samma fenomen.
inte så att den wobblar okontrollerat utan mer om man släpper styret o sätter sig upp så börjar den skaka.
min gissning e att min kombination av fram o bakdäck inte riktigt e optimalt.
har dunlop spormax fram (rätt slitet) o ett nitt michelin pilot road 2 bak.
antagligen ligger felet i framdäcket.
det känns helt friskt i lager o skivor o så.
hoppsan!!!
kom precis på att jag monterat toppbox också i samma veva!!!
hävarmseffekten gör då att tyngden från boxen "lyfter" framhjulet lite.
även olastad pga att det då är fartvinden som tar tag i den.
jag är 100 på att framdäcket e boven om man inte har toppbox.
antagligen slits det lite snett pga att alla vägar lutar åt höger för avrinningens skull, o då slits ju vänstersidan mest på däcket o sätter balanseringen som gjordes när det var nytt helt fel.
så kolla lufttryck, byta däck om det e på g. o ta av toppboxen!!!

Postat: tor aug 09, 2007 17:07
av Richie
Lösningen i mittfall var dåligt tryck i framdäcket sammt att toppboxen var monterad. Har pratat med flera och de har också haft samma problem med toppboxen som du skriver. Får helt enkelt låta bli och släppa styret med boxen på!