Skakande stryre
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Skakande stryre
Om jag släpper styret på VFR:en börjar den skaka ganska ordentligt. Hade samma problem i våras men då va felet läckande gaffelolja på en sida. Ser inget som läcker nu, funderar på om det är något lager eller om det är däcken. De har rullat 700 mil, framdäcket är helt ok men backdäcket är igentligen slut. någon som har några idér? Det började (igen) efter jag hade kört 35 mil på två dagar.
VFR 800FI -98
Har du sänkt cykeln fram genom att låta gaffelbenen sticka upp högre genom gafelkronorna som diskuterats i annan tråd? Du får en nervösare styrning av detta.
En annan faktor kan vara ringtrycket fram, kolla det. Det bör vara ca 2,5kg/cm2.
Jag hade samma fenomen med mitt gamla slitna Avon-däck. Bytte till Metzler och skakningarna försvann. Min däckkrängare hade kollat trycket innan han bytte och det var bara 1,8. Om skakningarna berodde på fel lufttryck eller taskigt däck vet jag inte. Kanke bidrog båda.
Med Metzler Z6 och rätt tryck fram blev cykeln betydligt trevligare
En annan faktor kan vara ringtrycket fram, kolla det. Det bör vara ca 2,5kg/cm2.
Jag hade samma fenomen med mitt gamla slitna Avon-däck. Bytte till Metzler och skakningarna försvann. Min däckkrängare hade kollat trycket innan han bytte och det var bara 1,8. Om skakningarna berodde på fel lufttryck eller taskigt däck vet jag inte. Kanke bidrog båda.
Med Metzler Z6 och rätt tryck fram blev cykeln betydligt trevligare

Det lutar åt att byta hjullager och däck, värkar som det brukar vara den vanligaste orsaken efter att har läst här och på SH. Läste också detta i Manualen:
TROUBLESHOOTING
Front wheel wobbling
-Bent rim
-Worn front wheel bearing
-Faulty tire
-Unbalanced tire and wheel
Behöver man några speciella verktyg för och byta hjullager eller fixar man det själv?
TROUBLESHOOTING
Front wheel wobbling
-Bent rim
-Worn front wheel bearing
-Faulty tire
-Unbalanced tire and wheel
Behöver man några speciella verktyg för och byta hjullager eller fixar man det själv?
VFR 800FI -98
Varmlufts pistol och gärna ett bra frysfack behövs.
1.Lägg dina nya lager i frysen.
2. Värm fälgen och knacka ur lagern försiktigt, rakt och fint. (går lagret snett ur så passar inte det nya)Värm nära lagren men inte på, lite kolsyre is eller isbitar brukar hjälpa att hålla lagren kalla.
3. Knacka i dina nya kalla lager i din varma fälg. Samma nu, rakt fint utan att bruka våld eller skada.
1.Lägg dina nya lager i frysen.
2. Värm fälgen och knacka ur lagern försiktigt, rakt och fint. (går lagret snett ur så passar inte det nya)Värm nära lagren men inte på, lite kolsyre is eller isbitar brukar hjälpa att hålla lagren kalla.
3. Knacka i dina nya kalla lager i din varma fälg. Samma nu, rakt fint utan att bruka våld eller skada.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se
www.tbtab.se
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Dåliga hjul- eller styrlager brukar dom upptäcka på besiktningen. Är man tveksam kan man be dom att kolla lite extra vilket uppskattas av besiktningsmännen som då förstår att man är mån om att grejerna ska vara ok. Om dom i det läget (vid eget påpekande) hittar fel så leder det sällan till ombesiktning utan bara till "ja det verkar börja bli dåligt så du bör nog åtgärda det".
Annars kan man kolla lagren själv genom att palla upp hojen fram och rulla på hjulet och långsamt vrida på styret.
Ha man hjulet löst kollar man lagret med ett finger. Det går lite trögt eftersom det har tätningar, men det är ok. Däremot får det absolut inte kännas hackigt eller som om det är grus i det. Då behöver det bytas, och då byter man lämpligen båda samtidigt.
Ett tips för att slippa byta lager är att alltid ha på mycket fett på lager och axel när hjulen är loss och innan man hänger dit dom igen. Jag vet alltför många som slarvar med det.
Ett bra mått av renlighet så det inte kommer in sand, grus, damm och torka ur gammat smutsigt fett är också bra. Samt att aldrig spruta vatten direkt på lagren. Följer man de här enkela tipsen ska man i stor sett aldrig behöva byta lager. Min hoj är 20 år gammal och har passerat 10,000 mil, fortfarande med de lager som fabriken monterade.
Jag kan förvisso råka ut för styrfladder ibland i låg fart om jag släpper styret speciellt med packning på hojen. Men det beror oftast på dåliga däck och att balansen i hjulet ändras när däcken slits.
Sen är väl kanske styrlagren inte helt "up to date". Det är kullager i koniska säten (används troligen fortfarande) och det är inte helt optimalt. Koniska rullager är betydligt bättre inte minst eftersom dom ger större lageryta.
Däremot är det ett helvete att byta styrlager (har gjort det några gånger på andra hojar) så det är inte direkt något jag ser fram emot.
Annars kan man kolla lagren själv genom att palla upp hojen fram och rulla på hjulet och långsamt vrida på styret.
Ha man hjulet löst kollar man lagret med ett finger. Det går lite trögt eftersom det har tätningar, men det är ok. Däremot får det absolut inte kännas hackigt eller som om det är grus i det. Då behöver det bytas, och då byter man lämpligen båda samtidigt.
Ett tips för att slippa byta lager är att alltid ha på mycket fett på lager och axel när hjulen är loss och innan man hänger dit dom igen. Jag vet alltför många som slarvar med det.
Ett bra mått av renlighet så det inte kommer in sand, grus, damm och torka ur gammat smutsigt fett är också bra. Samt att aldrig spruta vatten direkt på lagren. Följer man de här enkela tipsen ska man i stor sett aldrig behöva byta lager. Min hoj är 20 år gammal och har passerat 10,000 mil, fortfarande med de lager som fabriken monterade.
Jag kan förvisso råka ut för styrfladder ibland i låg fart om jag släpper styret speciellt med packning på hojen. Men det beror oftast på dåliga däck och att balansen i hjulet ändras när däcken slits.
Sen är väl kanske styrlagren inte helt "up to date". Det är kullager i koniska säten (används troligen fortfarande) och det är inte helt optimalt. Koniska rullager är betydligt bättre inte minst eftersom dom ger större lageryta.
Däremot är det ett helvete att byta styrlager (har gjort det några gånger på andra hojar) så det är inte direkt något jag ser fram emot.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

- interceptor
- Medlem
bytte bakdäck på min o fick samma fenomen.
inte så att den wobblar okontrollerat utan mer om man släpper styret o sätter sig upp så börjar den skaka.
min gissning e att min kombination av fram o bakdäck inte riktigt e optimalt.
har dunlop spormax fram (rätt slitet) o ett nitt michelin pilot road 2 bak.
antagligen ligger felet i framdäcket.
det känns helt friskt i lager o skivor o så.
hoppsan!!!
kom precis på att jag monterat toppbox också i samma veva!!!
hävarmseffekten gör då att tyngden från boxen "lyfter" framhjulet lite.
även olastad pga att det då är fartvinden som tar tag i den.
jag är 100 på att framdäcket e boven om man inte har toppbox.
antagligen slits det lite snett pga att alla vägar lutar åt höger för avrinningens skull, o då slits ju vänstersidan mest på däcket o sätter balanseringen som gjordes när det var nytt helt fel.
så kolla lufttryck, byta däck om det e på g. o ta av toppboxen!!!
inte så att den wobblar okontrollerat utan mer om man släpper styret o sätter sig upp så börjar den skaka.
min gissning e att min kombination av fram o bakdäck inte riktigt e optimalt.
har dunlop spormax fram (rätt slitet) o ett nitt michelin pilot road 2 bak.
antagligen ligger felet i framdäcket.
det känns helt friskt i lager o skivor o så.
hoppsan!!!
kom precis på att jag monterat toppbox också i samma veva!!!
hävarmseffekten gör då att tyngden från boxen "lyfter" framhjulet lite.
även olastad pga att det då är fartvinden som tar tag i den.
jag är 100 på att framdäcket e boven om man inte har toppbox.
antagligen slits det lite snett pga att alla vägar lutar åt höger för avrinningens skull, o då slits ju vänstersidan mest på däcket o sätter balanseringen som gjordes när det var nytt helt fel.
så kolla lufttryck, byta däck om det e på g. o ta av toppboxen!!!
Totalt 1 användare online :: 1 registrerad, 0 dolda och 0 gäster.
Registrerade användare online: interceptor
Registrerade användare online: interceptor