Sida 1 av 2

4200 mil service?

Postat: mån jun 05, 2006 11:31
av Andersson
Har bara 200 mil kvar nu sen är det dags för service enligt boken.

Har köpt oljan & filter men köpte typ 2 liter för lite, kunde aldrig ana att det går i 3.8 liter i hojen.

Vad mer ska göras på den servicen?
Min bok är på tyska så det är svårt att förstå.

Och serviceschemat i rep handboken har jag lite svårt att utläsa.

Någon som kan tala om för mig vad mer som behöver göras?

Postat: mån jun 05, 2006 12:41
av Ronneby-Benny
:D I sanningens namn, oljebyte och filter, men skaffa Kn-filter så slipper du köpa nytt filter varje gång, Kn-filter rengöres och oljas in med filter olja plus ger lite bättre luftflöde. I sanningens namn gör jag inget annat med min hoj, förutom att smörja vajrar, en gång om året byter jag bromsvätska och det till kopplingen också, gör helt enkelt underhåll efter godtycke och bryr mig inte om miltalet. Ventiler har jag ännu inte låtit justera fast motorn är uppe i 7700 mil, så länge det inte låter illa och motorn går bra skiter jag i ventil-justering. Enligt mekarna jag snackat med brukar ventilerna hålla normen i många många mil. :P

Postat: mån jun 05, 2006 15:36
av Andersson
Ronneby-Benny skrev::D I sanningens namn, oljebyte och filter, men skaffa Kn-filter så slipper du köpa nytt filter varje gång, Kn-filter rengöres och oljas in med filter olja plus ger lite bättre luftflöde. I sanningens namn gör jag inget annat med min hoj, förutom att smörja vajrar, en gång om året byter jag bromsvätska och det till kopplingen också, gör helt enkelt underhåll efter godtycke och bryr mig inte om miltalet. Ventiler har jag ännu inte låtit justera fast motorn är uppe i 7700 mil, så länge det inte låter illa och motorn går bra skiter jag i ventil-justering. Enligt mekarna jag snackat med brukar ventilerna hålla normen i många många mil. :P
Det låter ju strålande! 8)

Ba å gasa å åk då :wink:

Postat: ons jun 21, 2006 13:20
av Ronneby-Benny
:D På Lelles träffade jag en som kört 25000:- mil med sin Viffe och har bara bytt olja samt filter samt lameller! :lol: En riktig hoj håller livet ut 8)

Postat: tor jun 22, 2006 19:40
av viffer
Ronneby-Benny skrev::D På Lelles träffade jag en som kört 25000:- mil med sin Viffe och har bara bytt olja samt filter samt lameller! :lol: En riktig hoj håller livet ut 8)
Samma här, på Stigefelts i Anderstorp sa meken att han servat en viffer nyss som gått 24000mil endast slitdelar bytta aldrig "öppnad".

Postat: tor jun 22, 2006 19:56
av Andersson
Fan det är kul att höra sådant, då vet man att man valt rätt förstahoj! 8)

Postat: fre jun 30, 2006 12:32
av Andersson
Nu håller jag på och byter olja i hojen, nån tok hade skruvat åt filtret på tok för hårt, men med lite våld så gick det att få loss, nu sitter det nya filtret med lagom handkraft.

Jag ska hälla i Biltemas racingolja då jag läste att många kör med den och tycker den funkar toppen. Så vi får väl se, är lite orolig för kopplingen, har en polare med en R1a och han bytte olja i sin hoj från castrol till motul, då pajade kopplingen hans på en gång.

Men men, vi får se...

Vad kör ni andra med för olja?

Postat: fre jun 30, 2006 13:25
av Qwerty
Andersson skrev:Nu håller jag på och byter olja i hojen, nån tok hade skruvat åt filtret på tok för hårt, men med lite våld så gick det att få loss, nu sitter det nya filtret med lagom handkraft.

Jag ska hälla i Biltemas racingolja då jag läste att många kör med den och tycker den funkar toppen. Så vi får väl se, är lite orolig för kopplingen, har en polare med en R1a och han bytte olja i sin hoj från castrol till motul, då pajade kopplingen hans på en gång.

Men men, vi får se...

Vad kör ni andra med för olja?
Filtret dras med handkraft men det suger fast så när man släpper behöver man en avdragare eller slå hål med mejsel.
Kopplingen pajjar inte pga fel olja, den kan däremot börja slira. Men problemet är lika lättlöst som orsakat. Byt olja till annan fungerande.
Många kör på Biltemas Racing själv har jag aldrig haft en hoj som velat ha tunn fin olja. Troligt är att även jag byter till B Racings olja om några hundra mil. Den va ju nyss inne på service och bara rullat 100-150 sedan dess.

Postat: fre jun 30, 2006 13:33
av Andersson
Hur mycket olja går det igentligen i 750 motorn?

Det står 3.8 liter i servicemanualen men nu har jag hällt i 3 liter, varmkört motorn och låtit den stå en stund och det är precis vid det översta strecket på stickan.

Erfarenheter?

Postat: sön jul 02, 2006 10:43
av Andersson
Har nu kört dryga 10 mil med nya oljan, allt funkar fint och oljenivån är vid det översta märket trots att jag bara fyllt på 3 liter.

Allt verkar funka fint...

Postat: sön jul 02, 2006 15:38
av viffer
Andersson skrev:Har nu kört dryga 10 mil med nya oljan, allt funkar fint och oljenivån är vid det översta märket trots att jag bara fyllt på 3 liter.

Allt verkar funka fint...
Hade du verkligen hojen stående rakt upp när du tappade ur oljan?

Postat: sön jul 02, 2006 16:53
av Andersson
viffer skrev:
Andersson skrev:Har nu kört dryga 10 mil med nya oljan, allt funkar fint och oljenivån är vid det översta märket trots att jag bara fyllt på 3 liter.

Allt verkar funka fint...
Hade du verkligen hojen stående rakt upp när du tappade ur oljan?
Ja den stod på centralstödet, jag lät det stå och rinna i ca en halvtimme och efter det så provade jag och tippa hojen lite åt höger också, kom inge mer för det.

Postat: sön jul 02, 2006 21:26
av viffer
Andersson skrev:
viffer skrev:
Andersson skrev:Har nu kört dryga 10 mil med nya oljan, allt funkar fint och oljenivån är vid det översta märket trots att jag bara fyllt på 3 liter.

Allt verkar funka fint...
Hade du verkligen hojen stående rakt upp när du tappade ur oljan?
Ja den stod på centralstödet, jag lät det stå och rinna i ca en halvtimme och efter det så provade jag och tippa hojen lite åt höger också, kom inge mer för det.
Bytte olja i "birden" innan Lelle och det står 3,8l i den manualen också, jag pytsade i hela 4l dunken och nivån ligger nu strax under maxstrecket.

Postat: tis maj 01, 2007 21:08
av Palin
viffer skrev:
Andersson skrev:
viffer skrev: Hade du verkligen hojen stående rakt upp när du tappade ur oljan?
Ja den stod på centralstödet, jag lät det stå och rinna i ca en halvtimme och efter det så provade jag och tippa hojen lite åt höger också, kom inge mer för det.
Bytte olja i "birden" innan Lelle och det står 3,8l i den manualen också, jag pytsade i hela 4l dunken och nivån ligger nu strax under maxstrecket.
Jag bytte häromdagen och upplevde samma sak, 3l och sedan fullt till översta strecket. Kollade i min tysk/italienska handbok som följde med och enligt den skulle det gå åt 3,1 liter vid byte...

Re: 4200 mil service?

Postat: fre maj 04, 2007 23:48
av Sälle
Andersson skrev:Har bara 200 mil kvar nu sen är det dags för service enligt boken.

Har köpt oljan & filter men köpte typ 2 liter för lite, kunde aldrig ana att det går i 3.8 liter i hojen.

Vad mer ska göras på den servicen?
Min bok är på tyska så det är svårt att förstå.

Och serviceschemat i rep handboken har jag lite svårt att utläsa.

Någon som kan tala om för mig vad mer som behöver göras?
Enligt instruktionsboken så är 4200 mila servicen bara en kontrollservice.
kontroll av tomgångsvarvtal, bromsvätska, bromsklotsar slitage och hydralvätska koppling.
Byta varannat år: Kylvätska, Bromsvätska, Hydralvätska för koppling.