Sida 1 av 2

Ta bort PAIR ventiler på en vtec??

Postat: tis jul 10, 2007 09:06
av danhak
Någon som testat denna mod?

Ska tydligen ge en "lugnare" övergång där runt 7k (dvs vtec-övergången). Lite sugen att testa då det är betydligt billigare än en pcIII.

(PAIR = Pulsed Air Induction Reed)

Postat: tis jul 10, 2007 09:12
av Kaiko
Står en hel del rekommendationer på utländska sidor om det.
Skall troligvis göra det själv.

Postat: ons jul 11, 2007 12:08
av Swedan
Har ni några länkar???

Postat: ons jul 11, 2007 12:12
av danhak
Swedan skrev:Har ni några länkar???
kan vi väl fixa... :)

http://www.vfrdiscussion.com/forum/inde ... article=23

Postat: fre jul 13, 2007 21:15
av Swedan
Länken funkade inte för mig...
Har surfat runt och kollat fakta själv.
Funderar stark på modden själv.
Frågan är bara om caten klarar sig utan sk. spolningen.
Vad tror ni???

Postat: mån jul 16, 2007 16:59
av Swedan
He He
Nu är ventilerna väck i ventilkåpan....
Passade även på att synka startventilerna på insprutningen.
Snacka om skillnad i lågvarvet.
Silkeslen till ca 3000varv och lite mindre nervös tomgång. :lol: :lol: :lol:
Hade inga problem vid körning förut men den va lite ryckig under 3000.
Tomgången har heller inte varit något problem men den gick att få jämnare tydligen :roll:
Tvåans och fyrans ventil var gaska så mycket fel så det blev att göra tempona flera gånger pga tomgångsjustering mellan justeringsvarven :D

Postat: mån jul 16, 2007 19:31
av Conseal
Gör en guide :)

Postat: fre aug 24, 2007 20:16
av tjvfr800
Swedan skrev:He He
Nu är ventilerna väck i ventilkåpan....
Passade även på att synka startventilerna på insprutningen.
Snacka om skillnad i lågvarvet.
Silkeslen till ca 3000varv och lite mindre nervös tomgång. :lol: :lol: :lol:
Hade inga problem vid körning förut men den va lite ryckig under 3000.
Tomgången har heller inte varit något problem men den gick att få jämnare tydligen :roll:
Tvåans och fyrans ventil var gaska så mycket fel så det blev att göra tempona flera gånger pga tomgångsjustering mellan justeringsvarven :D
Kan du inte beskriva lite mer ingående vad som tas bort "ventilerna väck i ventilkåpan" hånger inte riktigt med här!, skulle det inte räcka med att plugga slangarna som hämtar luft från luftkåpan ?

Postat: sön aug 26, 2007 23:26
av eccentric
PAIR Valve mod är ännu änklare än så.. man drar bara ut strömsladden tydligen... jag pratar då 6e generation.

Postat: mån aug 27, 2007 06:34
av tjvfr800
eccentric skrev:PAIR Valve mod är ännu änklare än så.. man drar bara ut strömsladden tydligen... jag pratar då 6e generation.
Jag antar att du menar strömsladden till "PAIR Control Valve ?", kommer man åt den utan att lyfta på luftburken.

Postat: mån aug 27, 2007 10:43
av eccentric
jag har inte testat själv men läste i en post att "man bara lyfte tanken".

hade tanken av i förrgår men mins inte hur det såg ut längre :P

/Ecce

Postat: mån aug 27, 2007 12:17
av eccentric
ok.. lyfte tanken.
PRECIS på luftburkens bakre vänstra del sitter något som ser ut som toppen på en glasflaska. Till den går en del tjockare slangar samt en strömtåt. Jag följde strömsladden ca 5-10cm och kom till en stickpropp. Fibblade loss den och testade och starta. Nu hörs ingen ventilöppning eller stängning.

just nu har jag flapper valve mod, snorkeln borta och pair valve frånkopplat. Jag har även justerat lagget, som va ganska stort, i gaswiren vid handtaget samt höjt tomgången till ca 1500 när den är helt varm.

Har inte kunnat testköra för det regnar lite just nu. Kan alla fall meddela att jag får det bättre ljudet av att ta bort flapper utan att få missljudet från PAIR valve.

So far so good. Ska nu testa och åka med och utan nyckeltricket :)

Postat: mån aug 27, 2007 13:25
av tjvfr800
Skall bli intressant att höra dina intryck från körningen efter att du har gjort "PAIR valve" ändringen.

Den enda nackdel jag kan tänka mig är ju att katten kanske föråldras marginellt. (ren spekulation, eftersom jag inte vet hur mycket arbetstemperaturen sjunker) Arbetstemperaturen i katten borde sjunka något utan PAIR och det fastnar mer skräp.
PAIR gör ju att extra luft ges in i avgaserna för att höja förbränningstemperaturen katten så att ev. oantända bränslerester "kolväten" förbräns vilket resulterar i renare avgaser.

Postat: mån aug 27, 2007 20:22
av Swedan
Drar man bara ur kontakten så koksar slangar och ventilerna igen av koks.
Ta loss ventilerna och vänd bara på mothållet så spärras ventilblecken.

Postat: mån aug 27, 2007 21:23
av eccentric
Ok.. nu har jag risk för koks i slangarna.. men som ett test.

Fy satan vilken skillnad. :)