Hej alla glada.
Tänkte bara höra om det är någon som vet om det är nått speciellt man ska göra när man luftar kopplingen på en -86:a.
Efter att jag har haft loss framgaffeln och byt tätningar i den så skulle jag glad i hågen ut och provåka lite. Och när jag skulle peta i växeln så kände jag att kopplingen inte hade något motstånd.
Jag tänkte ju naturligtvis att det kommit luft i systemet eftersom handtagen "hängt ner" under gaffelrenoveringen.
Så jag fyllde på lite vätska och började lufta... Pumpa på handtaget håller inne och lossar nippeln drar åt osv.
Dock så händer det inget, jag har lossat slavcylindern och ser att den rör sig lite när jag kopplar ur men inte tillräckligt uppenbarligen.
Kan det vara att man luftar på nått speciellt sätt eller kan det vara något annat som har hänt???
Ytterst tacksam om någon kan hjälpa mig..
Koppling ur funk efter gaffelrenovering
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Koppling ur funk efter gaffelrenovering
-86 The original and best
Du kan låta det självrinna i från luftnippeln på kolven utan att röra något och hjälper inte det så kan man pressa bromsolja bakvägen ifrån luftnippeln för luftfickor/luft rör sig lättare uppåt (jag anväder en plastspruta med slang på) men då får man se att det inte rinner över i behållaren
bromsolja är inte så bra att få på lacken 

Utan hoj tyvärr
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Kontakt:
Självrinn går nog inte att få så länge det är luft i systemet.
Själv använder jag en MityVac vakuumpump. Mycket enkelt och effektivt, men jag har tror inte såna går att få tag på i Sverige.
Ett tips som brukar förenkla luftning på "vanligt sätt" är att skapa ett slutet system genom att låta luftningsslangen från nippeln först gå uppåt och sen ner i en behållare med vätska.
Sen kan du öppna och pumpa eller köra den gamla hederliga metoden pumpa-öppna-stänga osv. men med slangenändan i burken eller flaskan. Fördelen är att du slipper att den drar in luft bakvägen.
Själv använder jag en MityVac vakuumpump. Mycket enkelt och effektivt, men jag har tror inte såna går att få tag på i Sverige.
Ett tips som brukar förenkla luftning på "vanligt sätt" är att skapa ett slutet system genom att låta luftningsslangen från nippeln först gå uppåt och sen ner i en behållare med vätska.
Sen kan du öppna och pumpa eller köra den gamla hederliga metoden pumpa-öppna-stänga osv. men med slangenändan i burken eller flaskan. Fördelen är att du slipper att den drar in luft bakvägen.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

Vill tacka så mycket för tipsen, kopplingen fungerar nu.
Jag testade ett av tipsen med att pressa vätskan bakvägen. Hade bromsvätska i luftslangen och blåste med munnen. Blåste med ansatt och ej ansatt koppling. Det bubblade i behållaren och efter ett var "vanliga" luftningar så började det att fungera.
Kan dock säga att bromsvätska ine smakar så gott som det ser ut....
Men det smakade gott sen när man fick ge sig ut på vägen igen...
Återigen tack så mycket för hjälpen......
Jag testade ett av tipsen med att pressa vätskan bakvägen. Hade bromsvätska i luftslangen och blåste med munnen. Blåste med ansatt och ej ansatt koppling. Det bubblade i behållaren och efter ett var "vanliga" luftningar så började det att fungera.
Kan dock säga att bromsvätska ine smakar så gott som det ser ut....

Men det smakade gott sen när man fick ge sig ut på vägen igen...
Återigen tack så mycket för hjälpen......

-86 The original and best