Sida 1 av 1

GUIDE: Demontering av framhjul RC46

Postat: tor jun 14, 2007 19:16
av Conseal
Tänkte köra lite dokumentation i guideformat när jag ändå plockar bort framhjulet :)


1) Placera din favoritmotorcykel på centralstödet
Bild

2) Placera depåstöd eller motsvarande på avsedd plats för att höja framhjulet.
Bild

3) Lossa höger bromsok (12mm hylsa) och häng upp det med valfri upphängningsanordning så det inte hänger i bromsslangarna.
Bild

4) Lossa de 2 högra fixeringsskruvarna (12mm hylsa) och sedan axelbulten (22mm hylsa).
Bild

5) Lossa de vänstra fixeringsskruvarna (även de med 12mm hylsa)
Bild

6) Håll i däcket, plocka bort hjulaxeln och rulla ut däcket som nu är fritt.
Hjulaxeln kan sitta lite, jag använde förlängaren till spärrskaftet och placerade den smala änden mot höger sidas ände av hjulaxeln för att sedan knacka lätt med en gummiklubba.
Bild

7) För att de inte ska komma bort så avlägsna distanserna från hjulet och förvara dem på lämplig plats (det här va min lösning)
Bild

I morgon ska hjulet på upptäcksfärd hos däcksverkstan sedan kanske det blir en monteringsguide . Eller så läser man denna baklänges =)

Postat: tor jun 14, 2007 23:14
av Tyrannosaurus
Tips vid montering.

Mycket lagerfett i lager, distanser, hastighetsmätardrivning (om sån finns) och på axeln.

Det blir lite kladd när man drar ihop, men överflöd torkar man bort med trasa eller papper sen.

Jag har fortfarande inte bytt ett lager på hojen efter 20 år. Får dom smörja och inte en massa vatten vid tvätt ska det inte behövas.

Re: GUIDE: Demontering av framhjul RC46

Postat: tor jun 14, 2007 23:33
av Henning
Conseal skrev:...Placera din favoritmotorcykel på centralstödet...
Uuuuunderbart! :D

/H

Postat: fre jun 15, 2007 09:33
av Qwerty
Tyrannosaurus skrev: Jag har fortfarande inte bytt ett lager på hojen efter 20 år. Får dom smörja och inte en massa vatten vid tvätt ska det inte behövas.
Fast faktum är. Din hoj har väll inte rullat mer än6-7k och på dom milen ska en lager som varken hjular eller busas med hålla.

Postat: fre jun 15, 2007 17:33
av Tyrannosaurus
Qwerty skrev:Fast faktum är. Din hoj har väll inte rullat mer än6-7k och på dom milen ska en lager som varken hjular eller busas med hålla.
6-7k enligt mätaren ja. Men det finns en liten "hake", den visar miles :)
Den sanna siffran är 10k (slog om någon gång i höstas).

En del bus blir det väl, men ok jag ouuuueeeelar inte. Å andra sidan är det mest gaffel och styrlager som tar stryk av sånt.

Men det lär väl bli "000000" förr eller senare, med då är det 16,000 mil. Det fantastiska är att ringarna är heltäta, botten är perfekt och den spinner som en katt.
Efter ventil- och toppfixet slutande den ryka olja från tätningarna som troligen började bli dåliga. Kompet har varit bra hela tiden.