
Kopplingsljud
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Kopplingsljud
Märkte igår att det väsnades ordentligt vid kopplingen på friläge och det tystnade lite när man drog in kopplingen som ett kasst lager eller nått , öppnade oljelocket när hojen var igång och det låter inget bra, har inte hört detta förut ,någon som vet vad det kan vara eller har typ av samma oljud , måste nog rycka nog av kopplingkåpan till helgen och gör en inspektion av det hela 

Utan hoj tyvärr
Börjar oxå tro att det är kopplingskorgen som är sliten, troligen har någon bytt lameller nyligen för packningen runt kopplingskåpan ser ny ut och en polare lyssnade och han sa att det inte var så farligt , bättre med skrammel än helt tyst

Lamellerna ligger i kopplingskorgen ,det är den du ser när du öppnar oljelocketPerJohan skrev: För en som inte kan så mycket, kopplingskorgen? Vad gör den? Hur farligt är det att det skramlar lite? Är det en dyr reparation?
Utan hoj tyvärr
Har med hjälp av denna tråd lyckats iakta VAR ifrån ljudet kommer som jag har.
Ett surrande nästan väsande ljud.
Om jag rullar och frikopplar, då låter det.
Om jag motorbromsar, då låter det inte.
Om jag gasar på ordentligt, då låter det inte.
Men om jag är i läget mellan acceleration och motorbroms, då låter det.
Kan detta ha med sliten koppling/kopplingskorg att göra?
Är detta ett vanligt fel på VFR? Är det farligt?
Iaktog att min kompis Ducati ST2 -98 väsnas ordentligt när han frikopplar.
Får nog läsa på lite om hur kopplingen är upphängd och fungerar på en MC. Kan bara bilar...
Ett surrande nästan väsande ljud.
Om jag rullar och frikopplar, då låter det.
Om jag motorbromsar, då låter det inte.
Om jag gasar på ordentligt, då låter det inte.
Men om jag är i läget mellan acceleration och motorbroms, då låter det.
Kan detta ha med sliten koppling/kopplingskorg att göra?
Är detta ett vanligt fel på VFR? Är det farligt?
Iaktog att min kompis Ducati ST2 -98 väsnas ordentligt när han frikopplar.
Får nog läsa på lite om hur kopplingen är upphängd och fungerar på en MC. Kan bara bilar...
- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Det finns flera svar.
Multiskiv kopplingar låter/razzlar på neutralen och det inget man kan göra åt det. På tomgång ligger skivorna och slår lite fram och tillbaka, när man drar in kopplingen spänns skivorna isär och då tystnar det lite.
Japanska hojar har våta kopplingar (ligger i olja) som dämpar ljudet lite. Men öppnar man oljelocket så är det klart som fan att man får ut razzlet ännu mer. Många äldre Suzuki har underdimentionerad vevhusventilation och ägarna drar ofta ut en extra slang från oljepåfyllningen (finns som tillbehör). Hojar med den "moden" skammlar betydligt mer än original.
Är det någon som har hört en Ducati. Dom har multiskiv torrkoppling = ingen dämpning och ofta öppna kopplingskåpor för att få bättre kylning. Tänk er om dom ägarna skulle tro att det var motorras på gång för att det razzlar
Det är när det slutar razzla man kan börja bli orolig 
VFR motorn har så lite mekaniskt ljud i sig och då hörs lite kopplingsrazzel förhållandevis mer. För övrigt har VFR en del vinande ljud från kuggkamdrivningen.

Att vissa hojar låter mer än andra beror på byggtoleranser, inkörning, gjutningar, antal mil, slitage osv.
Jag lyssnade nyligen på Conseals hoj och det är nog en av dom VFR som jag har hört som viner mest, men det är fortfarande ingen fara. Troligen har den en aning mer toleransglapp i kamdrivningen vilket resulterar i mer ljud.
Jag snackade med lite Hondafolk i helgen just om kamkuggsljud och dom menade att om man vill ha ut maximalt pulver ur en VFR så kan man köra med HRC dreven till kamdrivningen. Dom är inte fjäderbelastade och då blir det skammel.
Multiskiv kopplingar låter/razzlar på neutralen och det inget man kan göra åt det. På tomgång ligger skivorna och slår lite fram och tillbaka, när man drar in kopplingen spänns skivorna isär och då tystnar det lite.
Japanska hojar har våta kopplingar (ligger i olja) som dämpar ljudet lite. Men öppnar man oljelocket så är det klart som fan att man får ut razzlet ännu mer. Många äldre Suzuki har underdimentionerad vevhusventilation och ägarna drar ofta ut en extra slang från oljepåfyllningen (finns som tillbehör). Hojar med den "moden" skammlar betydligt mer än original.
Är det någon som har hört en Ducati. Dom har multiskiv torrkoppling = ingen dämpning och ofta öppna kopplingskåpor för att få bättre kylning. Tänk er om dom ägarna skulle tro att det var motorras på gång för att det razzlar


VFR motorn har så lite mekaniskt ljud i sig och då hörs lite kopplingsrazzel förhållandevis mer. För övrigt har VFR en del vinande ljud från kuggkamdrivningen.
Den här beskrivningen låter mest som ljud från drivkedjan. Prova att köra någonstans där det står betonggrisar som mittdelare så ska du få höra. Gissa varför jag kör kardan?Alming skrev:Har med hjälp av denna tråd lyckats iakta VAR ifrån ljudet kommer som jag har.
Ett surrande nästan väsande ljud.
Om jag rullar och frikopplar, då låter det.
Om jag motorbromsar, då låter det inte.
Om jag gasar på ordentligt, då låter det inte.
Men om jag är i läget mellan acceleration och motorbroms, då låter det.
Kan detta ha med sliten koppling/kopplingskorg att göra?
Är detta ett vanligt fel på VFR? Är det farligt?

Att vissa hojar låter mer än andra beror på byggtoleranser, inkörning, gjutningar, antal mil, slitage osv.
Jag lyssnade nyligen på Conseals hoj och det är nog en av dom VFR som jag har hört som viner mest, men det är fortfarande ingen fara. Troligen har den en aning mer toleransglapp i kamdrivningen vilket resulterar i mer ljud.
Jag snackade med lite Hondafolk i helgen just om kamkuggsljud och dom menade att om man vill ha ut maximalt pulver ur en VFR så kan man köra med HRC dreven till kamdrivningen. Dom är inte fjäderbelastade och då blir det skammel.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


- Tyrannosaurus
- Hedersmedlem, Vila I Frid
- Inlägg: 4528
- Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
- Ort: Huddinge, Stockholm
- Kontakt:
Jo min utgångspunkt är att när du belastar (gasar eller motorbromsar) sker två saker, dels spänner du upp kedjan och dels får du motorljud som tar över.Alming skrev:OK, ska lyssna noga.
Har dock iaktagit en del om hur kjedjan kan låta.
Är den för lös låter det rassel.
Är den för hård kan det nästan knaka.
Men jag ska kolla igen.
Jo jag vet hur det är, ligger själv och lyssnar efter nya ljud hela tiden och böjer ner huvudet bakom kåpglaset. "Vänta lite, lät det så där förut?"Man blir så petig =) Minsta ljud som låter onormalt känns fel.
Fast hojen gå inte konstigt så det känns inte skumt på det viset.
Det är lätt att bli nojig när man sitter rakt över motorn och kåpan skickar upp allt mekaniskt ljud som en tratt rakt in i hjälmen. Det är ju lite som rör sig innanför motorkåporna. Jag är glad att jag inte kör HD

För min del är det ju extra nojigt eftersom jag har haft en del strul. Känner på gasen ibland så den inte har tappat kraft "känns den inte svagare än igår?"
Jo kanske det om det är annat lufttryck, fuktighet, temperatur och syrehalt än igår. En motor går bäst när det är lite svalt, hög fuktighet och syrehalt (gäller även insprutare).
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal


V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal

