Tips på bra polervax etc

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#16 Inlägg av kennet »

Uhhhh för silikon , lackarnas mardröm när silikonögonen tittar upp på en nylackad del 8)
Utan hoj tyvärr

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008
Inlägg: 925
Blev medlem: fre jan 19, 2007 12:01
Ort: Haninge - VFR 750 RC36

#17 Inlägg av elias »

Köpte ett billigt kit på Clas Olsson igår, Sonax. Testade lite på tanken ikväll o vad fint det blev. :)

DOCK.. på burken står det att det endast skall användas till lackad plåt och INTE till plast. Vad säger ni som kanske provat? Låter fånigt, men vad vet jag..?
Bild

Användarvisningsbild
PerJohan
Donator 2008
Inlägg: 186
Blev medlem: tor sep 14, 2006 13:15
Ort: Reftele (Småland)

#18 Inlägg av PerJohan »

Och när vi ändå är inne på plasten, min är lite solblekt på plasten, iaf de ytor som vätter upp mot solen (misstänker att tysken före mig hade den ute mycket). Nån som har ett bra förslag på att få fram den röda färgen där igen, nu är den nästan lite åt det rosa hållet i visa ljusförhållanden. Kan en lackförsegling avhjälpa det lite?
VFR800 -98 (röd, högdraget micron)
Kawazaki Z500 -81 (gråmet. till salu)

Användarvisningsbild
kennet
Donator 2008
Inlägg: 523
Blev medlem: mån apr 09, 2007 12:21
Ort: Uddevalla

#19 Inlägg av kennet »

Är plastdelen lackad går det fint att polera med lågvarvig polermaskin eller gnugga fram ytan med trasa och polermedel sen lackförsegla (lackförsegling bevarar en redan polerad yta) , är den i färgad plast förblir den nog tyvärr blekt 8)
Utan hoj tyvärr

yxan
Donator 2007
Inlägg: 79
Blev medlem: mån jul 17, 2006 17:10
Ort: Alafors

#20 Inlägg av yxan »

Polish är en mild typ av rubbing, så man kanske inte skall köra för mycket på samma ställe flera gånger om året.
Men sitter det mycket skit som inte lossnar eller om man har ett oxidlager på lacken (gäller mest solidlacker) så är det bra att börja med polish innan man går på de tyngre grejorna som rubbing.

Själv använder jag som flera andra här sonax flytande hårdvax, väldigt lättjobbat.
Sonax fl. hårdvax innehåller inga slipande komponenter men har ändå förmågan att lösa asfaltsfläckar osv.

Enda dåliga som jag tycker med detta vax är att det inte sitter i så länge...
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
JOS
Donator 2008
Inlägg: 28
Blev medlem: lör okt 07, 2006 20:53
Ort: Listerby

#21 Inlägg av JOS »

Jag körde hela serien med Sonax dvs tvätt, polish och vax. Dessutom polera jag fälgarna med Autosol! Kanonresultat, här kommer lite bilder! Döm själva!

BildBildBildBild
Alltid på jakt

Honda VFR800Fi 2000
SAAB 9000 Aero
Röda och snabba båda två :)

Skriv svar