Glykoltyp vad kör ni med ?
Postat: tis maj 29, 2007 22:24
Hej.
Håller på med att slutspurten av en storservice på hojen. Med ventiljustering o dyligt givetvis så har jag då jag bytt alla vätskor i broms, koppling, fjäderben... För ska man göra något ska det göras riktig !
Givetvis ska även glykolen bytas. Då jag har dränerat topparna, motorblocket och rengjort kylare och expansionskärlet så känns det som att det inte är något direkt mängd vätska kvar. Därav idéen att passa på att byta till den "moderna" röda glykolen som ska vara snällare mot alumotorer och ha förbättrade kylegenskaper.
Ethylen-glykol: röd färg
Propylen-glykol: Grön färg
Dillemat är främst att "röd" glykol enbart kan blandas med andra "röda" glykoler om man inte vill skapa en grötaktigt sörja. "Gröna /Blå" går som regel att blanda.
Tänkte bara höra om någon hade erfarenheter eller bra anledningar för att låta bli att byta "röd" glykol blandning ?
/Johan.
Håller på med att slutspurten av en storservice på hojen. Med ventiljustering o dyligt givetvis så har jag då jag bytt alla vätskor i broms, koppling, fjäderben... För ska man göra något ska det göras riktig !
Givetvis ska även glykolen bytas. Då jag har dränerat topparna, motorblocket och rengjort kylare och expansionskärlet så känns det som att det inte är något direkt mängd vätska kvar. Därav idéen att passa på att byta till den "moderna" röda glykolen som ska vara snällare mot alumotorer och ha förbättrade kylegenskaper.
Ethylen-glykol: röd färg
Propylen-glykol: Grön färg
Dillemat är främst att "röd" glykol enbart kan blandas med andra "röda" glykoler om man inte vill skapa en grötaktigt sörja. "Gröna /Blå" går som regel att blanda.
Tänkte bara höra om någon hade erfarenheter eller bra anledningar för att låta bli att byta "röd" glykol blandning ?
/Johan.