Sida 1 av 1
Knackljud
Postat: tis maj 22, 2007 17:21
av Conseal
Hej hopp ...
Tycker att min lilla viffer "knackar" när jag ligger och puttrar på e4an.
Låter nästan som en liten dieselmerca .. är det då det är dax att justera ventilspelet ?

Re: Knackljud
Postat: tis maj 22, 2007 18:02
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Hej hopp ...
Tycker att min lilla viffer "knackar" när jag ligger och puttrar på e4an.
Låter nästan som en liten dieselmerca .. är det då det är dax att justera ventilspelet ?

Kan vara. Men samtidigt är det lätt att ligga och lyssna sig tokig bakom kåpan
Min har en del ventilknack, men det är medvetet som jag har ökat spelet lite för att slippa problem. Hellre för stort spel än för litet.
Med tanke på att VFR har shimsade ventiler borde inte spelet öka utan snarare minska. Kan kanske dag att kolla om det var längre sen.
Även avgasläckage kan låta som ventilknack. Om du har bytt till slip-on eller helsystem, kolla så allt är draget.
Postat: tis maj 22, 2007 19:29
av Conseal
Har ett slipon på .. enda meck jag gjort med hojen själv är att mäta batteriet, smörja kedja, byta kopplingsgreppet och tvättat
Skulle behöva en kunnig som kunde slå en flukt på den och akanske även känna lite för att komma med lite bra tips.
är så satans dyrt att länka in den för sådant

Postat: tis maj 22, 2007 20:46
av Tyrannosaurus
Conseal skrev:Har ett slipon på .. enda meck jag gjort med hojen själv är att mäta batteriet, smörja kedja, byta kopplingsgreppet och tvättat
Skulle behöva en kunnig som kunde slå en flukt på den och akanske även känna lite för att komma med lite bra tips.
är så satans dyrt att länka in den för sådant

Hur långt har den gått sen senaste service? Och vad är intervallerna?
Kolla om det är avgastätt är rätt enkelt, det är bara att ha den på tomgång och krypa runt och lyssna om det "pluttrar" någonstans. Lyssna speciellt vid skarven till slip-on:et.
Jag skulle kunna lyssna på den om du vill. Men fan vet om jag orkar skruva mer i år

Däremot skulle jag kanske kunna vara med som moraliskt stöd och komma med glada tillrop
Ställa shimsventiler är faktiskt lättare än med skruv och mutter (tycker jag iaf) om det är kuggdrivna kammar och inte en V-Tech du har. Det mesta jobbet är att ta bort allt som är ivägen som soffa, tank, luftburk, antagligen kylare osv. (det är trots allt inte så stor skillnad mellan gamla VF-arna och VFR).
När allt är borta är det lätt. Det man behöver av specialverktyg är bladmått och micrometer. Man mäter alla spel på en cylinderbank i taget och skriver upp måtten. Sen ställer man motorn på "T 1-3" och plockar loss kammarna. Här är den stora fördelen med kuggdrivningen, man slipper trassla med kedjor och spännare utan det är bara att lyfta av och lägga tillbaka i samma läge när man är klar.
Sen mäter man shimsen och skriver upp det också och sparar så man har det till nästa gång, räknar ut spelet och åker och handlar shims om man inte har köpt en sats innan, vilken jag har för mig är rätt dyr, men sen har man den å andra sidan.
Postat: tis maj 22, 2007 22:29
av Conseal
Finns ingen servicebok och intervallerna är de sedvanliga 600 mil ...
allt jag vet är att "standardservice" är gjort regelbundet .. dvs olj, filter, stift, luftfilter osv.
Det jag är lite i behov av är någon som kan ge mig vetting utlåtanden .. har inte mekat mycket mc men desto mer bil så tummen mitt i handen har man ju inte. Är du villig att låna ett öra är jag mer än tacksam även moraliskt stöd och tillrop vore najs .. frugan är en jäkel på bullar och kaffe finns nästan jämt

Postat: tis maj 22, 2007 23:36
av Tyrannosaurus
Storservice är lika viktigt även om det behöver göras betydligt mer sällan. Kolla gärna med förra ägaren om du har hans uppgifter. Han borde väl veta även om det inte finns servicebok.
Vad sägs om någon dag i helgen? Det verkar bli bra hojväder och då kan man ju ta en vända till Tälje via någon trevlig omväg

Bullar låter gott men kaffet står jag över, så du får isf bjussa på te, läsk, en pilsner... Fan också, jag åker ju hoj så det sket sig...
Men om du som du säger har tummen monterad på rätt ställe så bör det inte vara några problem att fixa det själv.
Som sagt och som Simpa skrev i tråden "Kontrollera ventiler" så är det mesta jobbet att plocka bort all plast och "skit" som sitter ivägen
http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?t=654
En bra grej att ha är en servicebok, men såna är nedladdningsbara från nätet som stor .pdf
Jag vet att det har länkats till sidor tidigare både här och på SportHoj. Jag har också lagt upp ett antal länkar på min huvudlänksida för hoj
http://www.improvelife.info/links/v65
Postat: ons maj 23, 2007 17:18
av Conseal
Ser ganksa soft ut i helgen .. enda som kan komma är väl fototillfället med Henning. Bullar har hon inte bakat men jag ska försöka få henne att göra det. Te och saft finns :8 .. har servicebok utskriven i en pärm .. vet inte om jag har alla nödvändiga verktyg men man behöver ju inte skruva bara för att man får bra tips på vad man bör åtgärda. Kan nog säga att en ordentlig storservice inte är gjord på de senaste 5 åren iallafall.
Pmar dig lite kontaktinfo

Postat: tor maj 24, 2007 02:08
av Tyrannosaurus
Oki, vi hörs.
Jag ska visst också med på fotograferingen

Postat: fre jul 06, 2007 00:06
av Solsten
Tjena. Solsten här.
Tänkte höra om du fortfarande har det där knack ljudet i hojjen??
Jag kom att tänka på att det kan vara den lilla flappen som e vakuum styrd på luftburken. Vid vissa lägen på gasen och då det blir ett visst motstånd i luftburken samt ett gäng andra variabler, så kan man få ett knackande ljud från den.
//Patrik
Postat: fre jul 06, 2007 08:01
av ahlisboy
Hörde jag kaffe och bullar...!?!? Jag har nytvättade öron och en sammetsljuv stämma....

Postat: fre jul 06, 2007 08:34
av Conseal
Visst låter det lite när man idlar på 6:an i 100 men jag har vant mig .. ska kolla vakumprylen vid tillfälle .. vad gäller bullarna så är de slut och jag är för fet för att det ska bakas några nya .. måste fan tappa 10-15 pannor innan jag bärjar prova skinnställ

Postat: fre jul 06, 2007 09:06
av ahlisboy
Gör som jag kör cola light i groggen..... Gick ner 5 pannor på nån månad bara....
Vad gäller ljuden så har jag haft som jag tycker ett visst ventilslammer, men lite ska det ju vara. Och det har inte förändrats på de 5 åren jag haft hojen. Nu vet jag inte om vi har samma typ av ventilmekanism, men det är som Tyrran skrev man kan inte sitta och lyssna efter allt då blir man tokig till slut....
Postat: sön jul 08, 2007 10:58
av Swedan
Har försökt att kolla mitt oljud nu men inte kommit någonstans med det. Det var inte vakuumspjället iallafall. Satte dit snorkeln igen och då försvann ljudet mer eller mindre.