Var och besiktigade idag och fick domen...kassa hjullager Jag tyckte väl att den var lite nervös i styret efter vintern (om det nu kan bero på det?)
Är det svårt att byta själv?
Har ni några tips på hur man löser det själv vore jag tacksam.
Fick även anmärknkng på styrlagret men det vågar jag mig inte på själv
Om någon ifrån Östra Blekinge har haft kontakt med någon duktig mek i området är jag tacksam för tips om det också...
Hoppas att jag får detta löst så att man vågar ge sig ut på vägarna igen
Låter som om din hoj har vait med om lite wheeling eller är "vältvättad" med högtryck eller både och.
Hjullager är inte så svårt, det är lite smedmeck. Banka ur dom gamla med skruvmejsel och hammare. På med en massa fett på dom nya och knacka i försiktigt runt runt på ytterkanten med gummiklubba eller träbit emellan och vanlig hammare.
Styrlagret är betydligt jobbigare. Lagenbanorna sitter oftast som fan och kräver en hel del våld för att få ur. sen ska styrhuvudet momentdras så det blir rätt belastning.
Kolla vad en verkstad tar för att fixa både styrhuvud och hjullager.
Palin skrev:Var och besiktigade idag och fick domen...kassa hjullager Jag tyckte väl att den var lite nervös i styret efter vintern (om det nu kan bero på det?)
Är det svårt att byta själv?
Har ni några tips på hur man löser det själv vore jag tacksam.
Om någon ifrån Östra Blekinge har haft kontakt med någon duktig mek i området är jag tacksam för tips om det också...
Tyrannosaurus skrev:Låter som om din hoj har vait med om lite wheeling eller är "vältvättad" med högtryck eller både och.
Hjullager är inte så svårt, det är lite smedmeck.
....
Kolla vad en verkstad tar för att fixa både styrhuvud och hjullager.
Meckar äro vi alla i varierande färg o form dock vill jag gärna prova själv först innan den lokala mcproffsmeken anlitas. Senaste bes fick jag rådet att kolla(byta) framhjulslagret.. hur dom nu kunde känna att det var undermåligt..märkte inget skrap eller glapp själv. Raskt inhandlades en avdragare från Verktygsboden. Fram med värmepistol och några väl avmätta ryck senare så hade jag tjänat in 700 spänn
Bilagor
Pela invändig hjullageravdragare.jpg (72.47 KiB) Visad 8441 gånger
lagerbyte höger.jpg (53.52 KiB) Visad 8441 gånger
lagerbyte vänster.jpg (55.21 KiB) Visad 8441 gånger
Provade med hammare och dorn som du visar i guiden men fick inte undan röret tillräckligt..bara nån mm i sidled. Dornet halkade av varje gång skulle haft din årgång.
Provade med hammare och dorn som du visar i guiden men fick inte undan röret tillräckligt..bara nån mm i sidled. Dornet halkade av varje gång skulle haft din årgång.
Det är olika storlek på hålen i fälgen, prova andra sidan, man kan få känga till skroten rätt bra i bland, man brukar bara få röret en liten bit i sidled, men det bättrar sig när man har fått lagret att flytta sig lite. Då kan man peta röret fritt åt sidan, för röret spänner lite mellan lagren.
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02