Sida 1 av 1

motortemp?

Postat: mån maj 21, 2007 20:38
av Fransson
Vad är normal arbetstemp på en 00 min ligger på allt mellan 50 till 75 grader beroende på yttertemp :?: :?:

Postat: mån maj 21, 2007 21:00
av diVid
Tjaba!

Som sagt beroende på utetemperatur och om du ligger på landsvägen alt inne i stadstrafiken. På min 01a, vid landsvägskörning: mellan 74 och 79. Inne i stan mellan 80 och 105

Postat: mån maj 21, 2007 21:03
av elias

Postat: mån maj 21, 2007 21:47
av Conseal
Elias har rätt .. frågan skulle ställts i tidigare tråd .. dock har de utan digital mätare lätt att snöa in på den der satans visaren hela tiden ;)

Postat: mån maj 21, 2007 22:19
av elias
Ja, den hederliga analoga rör nästan aldrig på sig. :)
Hittade inte den gamla tråden när jag sökte bara, men så gjorde jag ingen grundlig sök iofs..

Postat: mån maj 21, 2007 22:22
av Conseal
För att hålla sig till ämnet så beter sig min 99a som diVid beskriver.

75-85 på motorvägen och mellan 85 & 103 när man kommer in i tätbebyggt. på ett ungefär.

Under 70 ligger den aldig under körning efter den blivit varm .. inte ens i um .. 110 med 7 grader i luften (tempsänkning pga farten inte medräknad).

Postat: sön jul 15, 2007 06:29
av Göingen
Kan det vara så att vi kommit på en liten VFR-sjuka?
Frans 73 har/hade uppenbart en termostat som hängt sig i öppet läge, jag har också råkat ut för det.
Tyvärr är det en ganska jobbig process att byta termostat. Själva termostatbytet är i sig inte så märkligt, men fy f-n vad den sitter illa till. Man måste riva bort luftburk och spjällhusmodulen (eller vad det kallas) för att komma åt.

Postat: sön jul 15, 2007 09:40
av Conseal
Göingen skrev:Kan det vara så att vi kommit på en liten VFR-sjuka?
Kan vara så .. eller så är det ett av exemplaren som körts för lite och haft för dålig blandning på kylarvätskan vilket skapar korrosion.
Då är det inte en sjukdom såsom laddregulatorn ...

Postat: sön jul 15, 2007 10:36
av Fransson
Måste komma in o tala om att min motortemp har höjts något sedan jag ställde frågan numera har jag en arbetstempratur på 70-72 grader vid normal landsvägskörning Kan faktiskt vara så att den var lite körd då den bara gått 1980 mil när jag köpte den har själv kört 11-1200
mil sedan dess och tempen har höjts sakta men säkert sedan dess :D

Postat: sön jul 15, 2007 15:40
av viffer
Var inte oroliga mina vänner, gamla hojar går svalare pga. att man höjt arbetstempem medvetet från alla tillverkare för att få bättre förbränning och därigenom kunna klara dom hårdare avgaskraven som inte fanns förr, jag kan ju nämna att jämförelsevis skiljer det 1 liter i kylarvolym på en -98:a Blackbird till en -07:a, när förändringen kom vet jag inte men så är det.
Min temp varierar från ca 80-105 beroende på körsätt.