Startproblem...

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
Pollykorv
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån apr 17, 2017 15:52
Ort: Svedala

Startproblem...

#1 Inlägg av Pollykorv »

Hejsan vänner!

För att göra en lång historia kort, i slutet av förra sommaren råkade jag köra av vägen.
Jag kunde köra ifrån platsen, men jag har fått byta lite kåpor och en kylare, men inga allvarliga grejer.

Hojen har stått inne, varmt och bra på mitt jobb,
Batteriet är bra, alla säkringar är kollade.
Men den vill inte starta...
Startmotorn går runt, men när man vrider om tändningen så har jag för mig att det ska komma ett litet surrande ljud (jag vet inte om det är att den ska bygga upp tryck i bränslepumpen eller nåt)
Men det finns där inte nu och hojen vill inte gå igång.

Hojen är från - 99

Jag ber om ursäkt om det redan finns en tråd med detta bekymmer, men jag har letat inte hittat just en förklaring till detta bekymmer.

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh

Användarvisningsbild
Mister
Donator 2017
Donator 2017
Inlägg: 1532
Blev medlem: mån mar 30, 2009 11:43
Ort: Småland

Re: Startproblem...

#2 Inlägg av Mister »

Dödaren? Då brukar den göra så. Den kan oxidera och behöver då rengöras


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Viffer RC46, 99:a StreetFIghter edition
Viffer SC63, 12:à brungråmetallic R.I.P.
Viffer RC46, 98:a Röd *såld*
Viffer RC36, 92:a Röd [ /color]*såld*
Viffer RC36, 92:a Granitblå R.I.P.

VFR MEET 12-14 augusti 2022

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Startproblem...

#3 Inlägg av RhINO »

Borde inte vara dödaren, då hade inte startmotorn gått. Finns det något relä till pumpen? Kolla om pumpen går öht (ingen aning hur man gör det dock. 12V direkt till den och kolla om det pissar soppa kanske?)

/R

Shoel
Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tis jun 30, 2020 14:10

Re: Startproblem...

#4 Inlägg av Shoel »

RhINO skrev: sön maj 16, 2021 20:19 Borde inte vara dödaren, då hade inte startmotorn gått. Finns det något relä till pumpen? Kolla om pumpen går öht (ingen aning hur man gör det dock. 12V direkt till den och kolla om det pissar soppa kanske?)
Det trodde inte jag heller när jag inte fick igång motorcykeln efter att jag stanna för att fylla på luft i däcken.
Men på min '91 går startmotorn även om "dödaren" står i off läge. (detta upptäcktes efter att jag tömt batteriet i startförsök, fixat startkablar, tagit bort kåpor och konstaterat att bensinpumpen inte fick någon ström, jag hade börjat knuffa hem motorcykeln innan jag upptäckte att dödaren var på off, men den missen gör jag inte igen :huvet ).

Pollykorv
Medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: mån apr 17, 2017 15:52
Ort: Svedala

Re: Startproblem...

#5 Inlägg av Pollykorv »

Jag tackar för era idéer, men jag har lyckats att lösa det :)
Lärdomen är att man ska sätta tillbaka alla grejer precis som dom satt tidigare.. :lol:
Jag har ju bytt staget som håller frontkåpan och framme vid dom reläen som sitter där så sitter det även en halvrund "grunka" där det går in lite kablar.
Denna grunka kallas i elschemat för
"Engine stop sensor" vid googling så upptäckte jag att den även kallas för "Fall sensor".

Som jag tolkar det så ska pumpen inte fortsätta att pumpa bensin om hojen av någon anledning hamnar uppochner..
Nu stod ju hojen på rätt håll, men det här smarthuvudet till hobbymekaniker hade ju lyckats sätta den sensorn uppochner alltså gick inte pumpen igång. :)

Jaja, nu funkar den igen iallafall och man får väl se det som att man lärde sig något av detta misstaget. :)

Tack återigen för er hjälp, även om jag löste det själv denna gången :)

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 978
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Startproblem...

#6 Inlägg av lappen »

Alltid kul att hitta ett lätt sätt att lösa ett fel. Ännu bättre när andra kan bjuda på sig själva och sprida kunskap till oss andra hobbymekaniker :) :tummenupp
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Skriv svar