Sida 1 av 1
Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: lör jun 06, 2020 00:33
av pentti01
Läser ditt o datt om att koppla ur snorkel,,, är det någon ide´?
Har någon av er gjort detta ?
Märkbar positiv skillnad ?
Har en gen5 -99.
Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: lör jun 06, 2020 08:49
av Tyrannosaurus
pentti01 skrev:Läser ditt o datt om att koppla ur snorkel,,, är det någon ide´?
Har någon av er gjort detta ?
Märkbar positiv skillnad ?
Har en gen5 -99.
Tar man bort den så får motorn mer luft vilket innebär att man troligen lär få bestycka/mappa om.
Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: lör jun 06, 2020 13:46
av pentti01
Tyrannosaurus skrev:pentti01 skrev:Läser ditt o datt om att koppla ur snorkel,,, är det någon ide´?
Har någon av er gjort detta ?
Märkbar positiv skillnad ?
Har en gen5 -99.
Tar man bort den så får motorn mer luft vilket innebär att man troligen lär få bestycka/mappa om.
Då får det vara. Utnyttjar ju säkert inte all effekt ändå,,, ?
Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: lör jun 06, 2020 20:58
av Maciver
Testade på min -08. Brölade mest tyckte jag och satte tillbaka den.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: sön jun 07, 2020 16:39
av pentti01
Maciver skrev:Testade på min -08. Brölade mest tyckte jag och satte tillbaka den.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Det är så jag uppfattat det ; de flesta vill bara ha "brölandet" . Nu sitter ett nytt filter på i.a.f. Det gamla var fruktansvärt skitigt !!
Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: sön jun 07, 2020 22:49
av Lasseåmål
pentti01 skrev:Maciver skrev:Testade på min -08. Brölade mest tyckte jag och satte tillbaka den.
Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk
Det är så jag uppfattat det ; de flesta vill bara ha "brölandet" . Nu sitter ett nytt filter på i.a.f. Det gamla var fruktansvärt skitigt !!
Har ingen som helst påverkan utan bara ett jävla högt insugsljud, om du inte vässar motorn vill säga!
Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: sön jun 07, 2020 23:52
av RhINO
Frågan är hur mycket mer luft du får in. Inloppshålet är väl lika stort plus att du har "flapperhålet" som öppnas vid gaspådrag.
Folk som hävdar att de kan något menar att det som händer är att luftflödet blir annorlunda över insugen vilket skall ge sämre flöde in i cylindrarna.
Jag har ingen aning men min sitter kvar
/R
Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: mån jun 08, 2020 07:44
av vroom
RhINO skrev:Frågan är hur mycket mer luft du får in. Inloppshålet är väl lika stort plus att du har "flapperhålet" som öppnas vid gaspådrag.
Folk som hävdar att de kan något menar att det som händer är att luftflödet blir annorlunda över insugen vilket skall ge sämre flöde in i cylindrarna.
Jag har ingen aning men min sitter kvar
/R
Min är också kvar och det är mest för att jag inte vet hur man får bort den..

har tydligen med avstämning att göra så fölket har väl rätt

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: mån jun 08, 2020 09:08
av blacken
"Snorkeln" är till för att dämpa insugningsljudet. Om man tar bort den så förändras inget signifikant för motorns prestanda, men däremot om man börjar att dribbla med luftburkens design, så är det inte alltid så lyckat för motorns prestanda, annat än en inbillad effektökning pga mera ljud (Brööööl) ifrån insugen, sk: "örontrim" som det heter i vissa initerade kretsar.
Eller som i mitt fall, förgående ägare hade tagit bort både snorkel och standard luftfilter och ersatt det med två koniska luftfilter direkt på förgasarhalsarna. Följande händer då, lufttemp, insugstryck (MAP) försvann och regnvatten hade fritt tillträde till luftburkens insug när jag satte på original luftfilter för att återskapa rätta värdena för sensorerna i luftburk. Bidde tvungen att avliva en dammsugarslang för att bygga en ny snorkel, så man kunde köra Bettan i regn. En beg kostar skjortan.
Det är alltid alltid roande och kul att se på "proffsens" hantverk

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: mån jun 08, 2020 23:11
av Tyrannosaurus
blacken skrev:"Snorkeln" är till för att dämpa insugningsljudet. Om man tar bort den så förändras inget signifikant för motorns prestanda, men däremot om man börjar att dribbla med luftburkens design, så är det inte alltid så lyckat för motorns prestanda, annat än en inbillad effektökning pga mera ljud (Brööööl) ifrån insugen, sk: "örontrim" som det heter i vissa initerade kretsar.återskapa rätta värdena för sensorerna i luftburk. Bidde tvungen att avliva en dammsugarslang för att bygga en ny snorkel, så man kunde köra Bettan i regn.
Snorkeln på "Ödlan" är väck efter bänkning, men "Ödlan" är å andra sidan ganska modifierad i motorn men portade toppar, trimkammar och helsystem (borrningen är original) vilket totalt gav en effektökning på ca. 30 hk (från 120 till ca. 150).
Vi konstaterade att den gick betydligt bättre utan snorkel men fick bestycka upp rejält, en helsteg från 122 till 132, men trots det ökade inte soppaförbrukningen.
Ett problem med snorkeln som ja blev informerad om är att den suger ihop sig vid höga varv och chokar därmed motorn lite. Så som sagt, att ta bort den kan ge mer effekt, men det kräver ombestyckning/mappning.
Under testet provade vi också helt utan lock på luftburken och kunde snabbt konstatera att det hade behövts en rejäl uppbestyckning för att funka. Men samtidigt kunde jag konstatera, med tanke på motorns och ramen konstruktion med dubbla rör och tanktunnel där man ser luftburken om man tittar ner framme vid styrhuvudet, att om jag skulle köra på det sättet hade jag efter efter första regnvädret kunnat ha guldfiskar där nere

så den varianten vara bara att glömma.
Eller som i mitt fall, förgående ägare hade tagit bort både snorkel och standard luftfilter och ersatt det med två koniska luftfilter direkt på förgasarhalsarna. Följande händer då, lufttemp, insugstryck (MAP) försvann och regnvatten hade fritt tillträde till luftburkens insug när jag satte på original luftfilter för att återskapa rätta värdena för sensorerna i luftburk. Bidde tvungen att avliva en dammsugarslang för att bygga en ny snorkel, så man kunde köra Bettan i regn. En beg kostar skjortan.
Det är alltid alltid roande och kul att se på "proffsens" hantverk

Liknande dilemma som du MAO, fast ännu värre. Fast i mitt fall var det riktigt proffshantverk, inte "vedboproffs" = rycka bort allt som sitter i vägen och hoppas att det funkar

Problemet med CV knasare är att dom oftast funkar rätt dåligt med separat filter. Det går att få det att funka men det kräver ganska mycket jobb. Dynojet har såna kit, men inte till VF/VFR av förklarliga fiskdamms-skäl ovan

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: tis jun 09, 2020 20:41
av pentti01
Jag personligen är typen :" bäst med allting i original "...brukar funka bäst så

Re: Snorkel , koppla ur eller inte ?
Postat: tis jun 09, 2020 21:42
av Tyrannosaurus
pentti01 skrev:Jag personligen är typen :" bäst med allting i original "...brukar funka bäst så

Det är sant, men det blir roligare om man har fixat lite

Men som jag svarade till Blacken, väljer man att fixa lite så ska man:
1. Veta vad man gör.
2. Lämna maskinjobben till ett riktigt proffs.
"Ödlan" både blev och lät betydligt roligare efter fixet.
Eller som en polare som inte riktigt visste vad han gjorde. Han planade bl.a. toppen på sin Suzuki GSX1100 1,5 mm (man brukar plana en tiondel eller två).
Jag sa till honom att det inte kommer att få plats.
Han: Jodå!
Jag: Ok, det är din hoj och plånbok.
Facit: Det fick inte plats och resultatet blev en anrättning på 16 krokiga ventiler

Vi har ett vandringspris på klubben för "årets ras". Jag tror han har fått det två eller tre gånger

. Det är sånt som kallas "vedbomeck"
