Guck och grus i förknasarna

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pere
Medlem

Guck och grus i förknasarna

#1 Inlägg av pere »

Är det bara jag som har problem med läckande och geggiga förgasare på min 86:a ?
Jag får väl skylla mig själv som kört med 10-20% etanolinblandning men den går rätt mycket bättre på låga varv, framförallt om man kör kortege och liknande fjolligheter.

Dom senaste vårarna har jag fått skruva ner förgasarna och rengöra dom från något som ser ut som grus och gegga. Detta började innan jag körde på etanol men etanol snabbar på det.
Vet inte vart det kommer ifrån, men nu har jag bytt alla slangar och bensinfiltret och kör på ren bensin och det kommer ändå.
Är det min tank som är på väg ut ?

Som admin tog jag mig friheten att editera ett inlägg. Ledsen för detta. Bilderna var lite väl stora. // elias

Bild

Bild

Det är framförallt vänster fram som bråkar, den läcker också.
Kanske dags att köpa nya packningar ?
Jag blev misstänksam när bensinpumpen bara gick och gick och hela luftinsuget blev fyllt med soppa så jag fick slanga ur det.
Tur man inte försökte få igång den, då kunde mer gått sönder.

Funkar era maskiner med samma ålder klanderfritt ?

yxan
Donator 2007

#2 Inlägg av yxan »

Ett stort grattis till forumets största bild... :wink:
Ser ut som vanlig ärj... sluta med etanolen, rengör bränslesystemet och förgasarna från skit och slå i en kapsyl eller två med 2-takts olja i nästa tank.
Etanolen är aggressivare mot plaster och metaller och det är ju inte säkert att materialet i dina förgasare tål det.
-------------------------------------------------------
VFR 800Fi -00, CB 750 -99, Beta 260 -91
hojridemc.com
bbmc.se

Användarvisningsbild
Alming
Donator 2007

#3 Inlägg av Alming »

På grund av brist på plats att skruva ner hojen, har jag inte hunnit plocka ner förgasarna ännu på min 89.

Men så länge den går klanderfritt, så ser jag ingen anledning till det.

Vad kör du med för luftfilter? Om förgasaren läcker, kan det ju även läcka in skit från det hållet i förgasaren.
Johan, Honda VFR RC24 -89
*såld 2007 till småland*
http://alming.fotopic.net

Användarvisningsbild
elias
Donator 2008

#4 Inlägg av elias »

Som admin tog jag mig friheten att editera ett inlägg. Ledsen för detta. Bilderna var lite väl stora.
Bild

pere
Medlem

guck

#5 Inlägg av pere »

Jag börjar med att be om ursäkt för de stora bilderna, jag trodde att forumet automatiskt skapade tumnaglar, om det inte är så får jag väl skriva den funktionen någon dag då jag har tråkigt.(min lista sträcker sig redan långt efter en normal persons livstid)

Tack du som föreslog att det var luftfiltret som geggade igen.
Det har exakt samma färg som pappet i luftfiltret.
Jag kör med orginalluftfilter(tror jag).

Men jag får inte riktigt till det hur luftfiltret kommer ner i koppen på förgasaren, går det ner via munstycket eller ?
Har jag missat något elementärt i förgasarkonstruktionen?

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#6 Inlägg av Qwerty »

"gruset" du ser är kristallisering av bensin. Så där ser alla gammla förgasare ut som stått ett tag. Därför man ska tömma förgasarna inför vintervilan.
Varför du får sånt när den används vet jag ej, men skumt är det.

Troligtvis något som etanolen skyndar på, eller är det något annat problem. Har den stått med lite soppa i tanken över vintrarna? Kanske tömma tanken och se om det kommer ut mera.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

pere
Medlem

faörgasargrus

#7 Inlägg av pere »

Tack för tipset om att tömma förgasarna under vintern.

Jag har aldrig fattat varför man ska göra det, men nu så är nyttan uppenbar.
Tänk att bara vrida om tändningen och trycka på startknappen efter vintervilan, vad underbart det hade varit :-)

Man lär så länge man lever.

Efter att ha gasat ur cykeln ordenligt med nytt bränslefilter så funkar förgasarna helt plötsligt otroligt mycket bättre.
Jag tänker inte skruva ner dom och kolla så länge bågen går, men nu när jag tänker efter så har skräpet dykt upp efter det att cykeln stått still ett tag.

Jag är tyvärr en sådan där jobbig människa som måste ha en förklaring till varför saker är som dom är, annars godtar jag det inte.
Måste gå att klassa som en arbetsskada efter att ha varit universitetsantälld i allt för många år.

Användarvisningsbild
Frippe
Donator 2015

#8 Inlägg av Frippe »

Tankar du fortfarande E85 :?:
Eller har du fallit tillbaka till Bensin, märkte du skilnad på tankning med etanol eller bensin :?:

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

Re: faörgasargrus

#9 Inlägg av Qwerty »

pere skrev: Jag är tyvärr en sådan där jobbig människa som måste ha en förklaring till varför saker är som dom är, annars godtar jag det inte.
Måste gå att klassa som en arbetsskada efter att ha varit universitetsantälld i allt för många år.
Bra då fick du lära dej idag att dunstad bensin lämnar kristallrester efter sig. Dessa vill man inte att dom ska fastna i munstyckerna.

I ex en bil så är det ju bara ett spjällhus, ett huvudmunstycka mm. Dvs hålet i munstycket är grövre och det mesta av dessa kristaller kan enkelt följa med bensinen ut. Dock brukar det bli vita rester kvar, men det är inget och bry sig om.

På en hoj kan man antingen tömma flottörhusen eller så kan men enkelt ta till det "livsfarliga" torrgasandet. Båda två har sina för och nackdelar.
Torrgasar man en gång i månaden så slipper man bekymmren men lider av igenslaggade stift(kan göra). Å låter man den stå så vet vi ju nu vad man lider av.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

#10 Inlägg av Tyrannosaurus »

Som Qwerty säger. Töm alltid förgasarna inför vintern, det kan spara mycket huvudvärk även om man kör på bensin.

Det där att byta O-ring packningen i flotörhusen bör du låta bli om det inte är absolut nödvändigt eftersom det är ett helvete att få den nya O-ringen på plats och sitta kvar.
Ett sätt att föryngra gummit är att tvätta locken med vanlig kallavfettning. Det är inte bra för gummit men det är just det som är vitsen eftersom det mjukas upp. Ta sen på lite tunn olja t.ex. 5-56.
5-56 kan f.ö. även användas riktigt i själva förgasarna före ihopmonteringen eftersom det smörjer och rengör.

Har man trottellocken öppna är det en bra idé att spraya på silikon på membranen och som sagt, mycket 5-56 rakt ner i gasarna. Smörja är bästa sättet att hålla skiten borta och det kan aldrig skada även om du så vräker på så det dryper om dom.

Eftersom du har så mycket gägg i förgasarna bör du även ta ur luftskuvarna och kolla. Var noga med att komma ihåg inställningarna (antal varv ut från botten, annars står grundinställningarna i boken) innan du tar ur dom. Går det inte att skruva in så är det troligen oxid på gängorna, använd inte våld, ta då hellre ur dom och gör rent.
På skruvarna ska det sitta en fjäder, bricka och O-ring i nämnd ordning sett från skruvskallen.

Rengör och sen en massa 5-56 där med, pipen på burken och rakt in i hålet. Kolla även flotörnivån när du ändå har grejerna isär.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Kontakt:

Re: faörgasargrus

#11 Inlägg av Tyrannosaurus »

Qwerty skrev:På en hoj kan man antingen tömma flottörhusen eller så kan men enkelt ta till det "livsfarliga" torrgasandet. Båda två har sina för och nackdelar.
Torrgasar man en gång i månaden så slipper man bekymmren men lider av igenslaggade stift(kan göra). Å låter man den stå så vet vi ju nu vad man lider av.
Det stämmer, men det finns andra alternativ också. tömma gasarna och hälla i liten olja i tändstifthålen (2-3 pump på en oljekanna) och veva runt på starten.
Enda "nackdelarna" som då uppkommer är att man får fylla upp förgasarna på våren.
* Är det sjävrinn är det inga problem alls.
* Är det vaccumventil får man använda någon slags sug för att skapa ett undertryck så membranet öppnar.
* Är det pump kortsluter man kabeln till reläet (svart + vit), slår på tändningen och låter pumpen gå till den stannar av sig själv.

Den andra "nackdelen" är att man får ett "vackert" blått rökmoln när man startar på våren när oljan förbränns och pikar från polarna att motorn är slut :lol:
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Qwerty
Donator 2008

#12 Inlägg av Qwerty »

Kanske inte att rekomendera i en kat hoj.
Men på alla andra funkar det fint.
VFR800Fi 01a.
www.tbtab.se

Användarvisningsbild
Pocket
Medlem

#13 Inlägg av Pocket »

Bensin från macken börjar fälla ut/kristallisera redan efter ca 3 veckor.
Färskvara med andra ord...

Skriv svar