Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Moderatorer: adrian_vg, Conseal
Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Som nybliven ägare till min första VFR , dyker det opp funderingar ang. hojen. ( som ni kanske lagt märke till )
Min 99a har gått 7500 mil. Anses det vara mycket ?
Förutom de sedvanliga serviceåtgärdena ; olja , filter o kedja , är det något annat jag bör ta reda på om det är gjort eller åtgärda ?
Tänker på ev. ventiljustering och ev. andra serviceåtgärder som bör göras på min Mc ?
Har läst på ett engelskt forum ang. filter att Hondas original-luftfilter räcker till , om man ser till effekt / Hk. Vad säger ni om det ?
En åsikt var att ett inoljat filter drar in lite oljedimma i insprutningen.
På samma samma forum nämndes att KN´s oljefilter är dåligt,, rätt eller fel , enligt er?
Är det bäst / säkrast att serva med original-delar ?
Hoppas ni står ut med denna nyblivna / "nykära" / stolta ägare av en Viffer
Min 99a har gått 7500 mil. Anses det vara mycket ?
Förutom de sedvanliga serviceåtgärdena ; olja , filter o kedja , är det något annat jag bör ta reda på om det är gjort eller åtgärda ?
Tänker på ev. ventiljustering och ev. andra serviceåtgärder som bör göras på min Mc ?
Har läst på ett engelskt forum ang. filter att Hondas original-luftfilter räcker till , om man ser till effekt / Hk. Vad säger ni om det ?
En åsikt var att ett inoljat filter drar in lite oljedimma i insprutningen.
På samma samma forum nämndes att KN´s oljefilter är dåligt,, rätt eller fel , enligt er?
Är det bäst / säkrast att serva med original-delar ?
Hoppas ni står ut med denna nyblivna / "nykära" / stolta ägare av en Viffer
"Var o en blir salig på sin fason "
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
En tjugo år gammal hoj som gått 7500 mil har gått ca 375 mil per år. Inte speciellt mycket och faktiskt ganska normalt.
Om du precis köpt hojen kan det vara idé att byta alla vätskorna, oavsett vad säljaren sagt har gjorts.
Det handlar alltså om kylvätska, olja, bromsvätskor osv.
VFR är generellt sett svårtrimamde då motorn är gjord för ca 100-110 hk från fabrik. Öppnare lufttfilter och slipon är mest för självkänslan när man kör för att locka fram (ännu) roligare V4-ljud. Effekten du lockar fram med dessa medel är på sin höjd 2-3 hk. En väloljad kedja ger lika mycket.
Jag körde med K&N:s evighetsfilter på min 97:a och min 00:a.
Originaldelar eller inte är en fråga om filosofi, en del vägrar använda nåt annat, medan en del (som jag tex) köper bättre tredjepartsdelar och ibland eBay-delar.
Personligen dömer jag ingen. Originaldelar är dyrt, känner man att man kan betala och vill göra det, gör det! Om inte, gör det inte.
Min inställning är att med tre rullande hojar som ska underhållas kostar det på, klart man tar genvägar ibland! Ibland funkar de, inbland inte.
Om du precis köpt hojen kan det vara idé att byta alla vätskorna, oavsett vad säljaren sagt har gjorts.
Det handlar alltså om kylvätska, olja, bromsvätskor osv.
VFR är generellt sett svårtrimamde då motorn är gjord för ca 100-110 hk från fabrik. Öppnare lufttfilter och slipon är mest för självkänslan när man kör för att locka fram (ännu) roligare V4-ljud. Effekten du lockar fram med dessa medel är på sin höjd 2-3 hk. En väloljad kedja ger lika mycket.
Jag körde med K&N:s evighetsfilter på min 97:a och min 00:a.
Originaldelar eller inte är en fråga om filosofi, en del vägrar använda nåt annat, medan en del (som jag tex) köper bättre tredjepartsdelar och ibland eBay-delar.
Personligen dömer jag ingen. Originaldelar är dyrt, känner man att man kan betala och vill göra det, gör det! Om inte, gör det inte.
Min inställning är att med tre rullande hojar som ska underhållas kostar det på, klart man tar genvägar ibland! Ibland funkar de, inbland inte.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Min tanke är att göra just det du nämner : ALLA vätskor skall bytas. Olje + luftfilter likaså. Oljefilter blir original , ev även oljan. Luftfilter ej bestämt ännu.adrian_vg skrev:En tjugo år gammal hoj som gått 7500 mil har gått ca 375 mil per år. Inte speciellt mycket och faktiskt ganska normalt.
Om du precis köpt hojen kan det vara idé att byta alla vätskorna, oavsett vad säljaren sagt har gjorts.
Det handlar alltså om kylvätska, olja, bromsvätskor osv.
VFR är generellt sett svårtrimamde då motorn är gjord för ca 100-110 hk från fabrik. Öppnare lufttfilter och slipon är mest för självkänslan när man kör för att locka fram (ännu) roligare V4-ljud. Effekten du lockar fram med dessa medel är på sin höjd 2-3 hk. En väloljad kedja ger lika mycket.
Jag körde med K&N:s evighetsfilter på min 97:a och min 00:a.
Originaldelar eller inte är en fråga om filosofi, en del vägrar använda nåt annat, medan en del (som jag tex) köper bättre tredjepartsdelar och ibland eBay-delar.
Personligen dömer jag ingen. Originaldelar är dyrt, känner man att man kan betala och vill göra det, gör det! Om inte, gör det inte.
Min inställning är att med tre rullande hojar som ska underhållas kostar det på, klart man tar genvägar ibland! Ibland funkar de, inbland inte.
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Jag brukar köra ca 600 mil / säsong. Så om hojen varit min sedan den var Fab.ny,, så hade jag varit oppe i 12000 mil,,
"tänkte inte på det "
"tänkte inte på det "
"Var o en blir salig på sin fason "
- Tommy Gsson
- Donator 2023
- Inlägg: 2138
- Blev medlem: fre aug 15, 2008 09:46
- Ort: Enköping
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Om många mil: http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=152
Tommy
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
VFR800-00 GPR Sandys DJIII K&N / RCV213-S look.
VFR800-01 GPR Sandys DJIV PiperCross / Movistar look.
VTR1000SP1 SÅLD
VFR750F-88 Ferrita+Dynojet+ShindengenMosFetRegulator R.I.P
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Helt galet!Tommy Gsson skrev:Om många mil: http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=152
Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Justera ventilerna i vinter om det inte är gjort innan. "Behövs inte, den går så braaa sååå" säger du kanske men visst det är din hoj..pentti01 skrev: Tänker på ev. ventiljustering och ev. andra serviceåtgärder som bör göras på min Mc ?
Har läst på ett engelskt forum ang. filter att Hondas original-luftfilter räcker till , om man ser till effekt / Hk. Vad säger ni om det ?
En åsikt var att ett inoljat filter drar in lite oljedimma i insprutningen.
På samma samma forum nämndes att KN´s oljefilter är dåligt,, rätt eller fel , enligt er?
Är det bäst / säkrast att serva med original-delar ?
Hoppas ni står ut med denna nyblivna / "nykära" / stolta ägare av en Viffer
Ang luftfilter satt K&N i när jag köpte min men byter nog till DNAfilter som ska rengöras och återfuktas med fin spraydimma på samma sätt. Det ska rena luften lika bra som original torrluftfilter.
Oljefilter Hiflo använder jag. Ställer hojen på sidostöd efter körning och tömmer ut motoroljan samtidigt som jag byter filtret. Skruvar dit oljeplugg på känn så att kopparbrickan hamnar rätt och drar åt med handkraft. Exakt 3,1 liter SBK 15W-50 hälls i. Behöver aldrig kolla nivåfönstret.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Honda brukar ha 2400 mils intervall mellan ventilkontrollerna.pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
HONDA VFR 1200 FDA -12
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
Tidigare hojar
HONDA VFR 1200 FDA -10
HONDA CBR 1100 XX -06
YAMAHA YZF 1000 R -01
YAMAHA YZF 1000 R -00
YAMAHA FZR 1000 -88
YAMAHA TZR 125 -90
Stamkund hos:
Lillemans MC Lund!
- adrian_vg
- Moderator VFR-Forum
- Inlägg: 14482
- Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
- Ort: Uppsala
- Kontakt:
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Britter ska alltid vara värst...Tommy Gsson skrev:Om många mil: http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=152
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
När dom börjar att väsnas.pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Ok. Hör absolut inget väsnande rassel från ventilerna. Det enda som jag hör är kamkjedje-drivningen.blacken skrev:När dom börjar att väsnas.pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
"Var o en blir salig på sin fason "
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Var det inte en -99:a du har. Då hör du inga ljud från kamkedjedrivningen. Kammarna drivs an kugghjul.pentti01 skrev:Ok. Hör absolut inget väsnande rassel från ventilerna. Det enda som jag hör är kamkjedje-drivningen.blacken skrev:När dom börjar att väsnas.pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kör idag, i morgon har du kanske inte råd med soppan
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
Det låter mera som ett tickande knack, eller knackande tick så att säga. Rassel är något annat, som oftast blir dyrt.pentti01 skrev:Ok. Hör absolut inget väsnande rassel från ventilerna. Det enda som jag hör är kamkjedje-drivningen.blacken skrev:När dom börjar att väsnas.pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Har aldrig varit riktigt skitnödig!
Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02
Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?
angående K&N OLJEFILTER är det som du säger ett antal som haft problem på utländska forum, jag tror jag har sett 5 inlägg om att de börjat pissa olja i forum och på facebook. Det är tillräckligt för att jag skall köpa något annat iaf.
/R
/R