Sida 1 av 3

Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 09:15
av pentti01
Som nybliven ägare till min första VFR , dyker det opp funderingar ang. hojen. ( som ni kanske lagt märke till )
Min 99a har gått 7500 mil. Anses det vara mycket ?
Förutom de sedvanliga serviceåtgärdena ; olja , filter o kedja , är det något annat jag bör ta reda på om det är gjort eller åtgärda ?
Tänker på ev. ventiljustering och ev. andra serviceåtgärder som bör göras på min Mc ?

Har läst på ett engelskt forum ang. filter att Hondas original-luftfilter räcker till , om man ser till effekt / Hk. Vad säger ni om det ?
En åsikt var att ett inoljat filter drar in lite oljedimma i insprutningen.

På samma samma forum nämndes att KN´s oljefilter är dåligt,, rätt eller fel , enligt er?

Är det bäst / säkrast att serva med original-delar ?

Hoppas ni står ut med denna nyblivna / "nykära" / stolta ägare av en Viffer :mrgreen:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 09:26
av adrian_vg
En tjugo år gammal hoj som gått 7500 mil har gått ca 375 mil per år. Inte speciellt mycket och faktiskt ganska normalt. :)

Om du precis köpt hojen kan det vara idé att byta alla vätskorna, oavsett vad säljaren sagt har gjorts.
Det handlar alltså om kylvätska, olja, bromsvätskor osv.

VFR är generellt sett svårtrimamde då motorn är gjord för ca 100-110 hk från fabrik. Öppnare lufttfilter och slipon är mest för självkänslan när man kör för att locka fram (ännu) roligare V4-ljud. Effekten du lockar fram med dessa medel är på sin höjd 2-3 hk. En väloljad kedja ger lika mycket. ;-)

Jag körde med K&N:s evighetsfilter på min 97:a och min 00:a.

Originaldelar eller inte är en fråga om filosofi, en del vägrar använda nåt annat, medan en del (som jag tex) köper bättre tredjepartsdelar och ibland eBay-delar.
Personligen dömer jag ingen. Originaldelar är dyrt, känner man att man kan betala och vill göra det, gör det! Om inte, gör det inte. :mrgreen:
Min inställning är att med tre rullande hojar som ska underhållas kostar det på, klart man tar genvägar ibland! Ibland funkar de, inbland inte.

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 15:07
av pentti01
adrian_vg skrev:En tjugo år gammal hoj som gått 7500 mil har gått ca 375 mil per år. Inte speciellt mycket och faktiskt ganska normalt. :)

Om du precis köpt hojen kan det vara idé att byta alla vätskorna, oavsett vad säljaren sagt har gjorts.
Det handlar alltså om kylvätska, olja, bromsvätskor osv.

VFR är generellt sett svårtrimamde då motorn är gjord för ca 100-110 hk från fabrik. Öppnare lufttfilter och slipon är mest för självkänslan när man kör för att locka fram (ännu) roligare V4-ljud. Effekten du lockar fram med dessa medel är på sin höjd 2-3 hk. En väloljad kedja ger lika mycket. ;-)

Jag körde med K&N:s evighetsfilter på min 97:a och min 00:a.

Originaldelar eller inte är en fråga om filosofi, en del vägrar använda nåt annat, medan en del (som jag tex) köper bättre tredjepartsdelar och ibland eBay-delar.
Personligen dömer jag ingen. Originaldelar är dyrt, känner man att man kan betala och vill göra det, gör det! Om inte, gör det inte. :mrgreen:
Min inställning är att med tre rullande hojar som ska underhållas kostar det på, klart man tar genvägar ibland! Ibland funkar de, inbland inte.
Min tanke är att göra just det du nämner : ALLA vätskor skall bytas. Olje + luftfilter likaså. Oljefilter blir original , ev även oljan. Luftfilter ej bestämt ännu.

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 15:10
av pentti01
Jag brukar köra ca 600 mil / säsong. Så om hojen varit min sedan den var Fab.ny,, så hade jag varit oppe i 12000 mil,,
"tänkte inte på det " :?

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 16:01
av Tommy Gsson

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 16:45
av lappen
Tommy Gsson skrev:Om många mil: http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=152
Helt galet! 8)

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 20:51
av vroom
pentti01 skrev: Tänker på ev. ventiljustering och ev. andra serviceåtgärder som bör göras på min Mc ?

Har läst på ett engelskt forum ang. filter att Hondas original-luftfilter räcker till , om man ser till effekt / Hk. Vad säger ni om det ?
En åsikt var att ett inoljat filter drar in lite oljedimma i insprutningen.

På samma samma forum nämndes att KN´s oljefilter är dåligt,, rätt eller fel , enligt er?

Är det bäst / säkrast att serva med original-delar ?

Hoppas ni står ut med denna nyblivna / "nykära" / stolta ägare av en Viffer :mrgreen:
Justera ventilerna i vinter om det inte är gjort innan. "Behövs inte, den går så braaa sååå" säger du kanske men visst det är din hoj..

Ang luftfilter satt K&N i när jag köpte min men byter nog till DNAfilter som ska rengöras och återfuktas med fin spraydimma på samma sätt. Det ska rena luften lika bra som original torrluftfilter.

Oljefilter Hiflo använder jag. Ställer hojen på sidostöd efter körning och tömmer ut motoroljan samtidigt som jag byter filtret. Skruvar dit oljeplugg på känn så att kopparbrickan hamnar rätt och drar åt med handkraft. Exakt 3,1 liter SBK 15W-50 hälls i. Behöver aldrig kolla nivåfönstret.

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 22:26
av pentti01
Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: ons sep 04, 2019 22:35
av M@rtini
pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
Honda brukar ha 2400 mils intervall mellan ventilkontrollerna.

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: tor sep 05, 2019 07:58
av adrian_vg
Tommy Gsson skrev:Om många mil: http://vfr-forum.se/viewtopic.php?f=12&t=152
Britter ska alltid vara värst... :roll:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: tor sep 05, 2019 10:19
av blacken
pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
När dom börjar att väsnas.

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: tor sep 05, 2019 11:18
av pentti01
blacken skrev:
pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
När dom börjar att väsnas.
Ok. Hör absolut inget väsnande rassel från ventilerna. Det enda som jag hör är kamkjedje-drivningen.

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: tor sep 05, 2019 11:23
av Göingen
pentti01 skrev:
blacken skrev:
pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
När dom börjar att väsnas.
Ok. Hör absolut inget väsnande rassel från ventilerna. Det enda som jag hör är kamkjedje-drivningen.
Var det inte en -99:a du har. Då hör du inga ljud från kamkedjedrivningen. Kammarna drivs an kugghjul.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: tor sep 05, 2019 13:55
av blacken
pentti01 skrev:
blacken skrev:
pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
När dom börjar att väsnas.
Ok. Hör absolut inget väsnande rassel från ventilerna. Det enda som jag hör är kamkjedje-drivningen.
Det låter mera som ett tickande knack, eller knackande tick så att säga. Rassel är något annat, som oftast blir dyrt.

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Postat: tor sep 05, 2019 15:05
av RhINO
angående K&N OLJEFILTER är det som du säger ett antal som haft problem på utländska forum, jag tror jag har sett 5 inlägg om att de börjat pissa olja i forum och på facebook. Det är tillräckligt för att jag skall köpa något annat iaf.

/R