Gått långt ? Serviceåtgärder ?

Skruva något på egen hand? Tips före - och efter.

Moderatorer: adrian_vg, Conseal

Meddelande
Författare
pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#16 Inlägg av pentti01 »

RhINO : Samma här , original oljefilter. Luftfilter original eller Hiflo , skiljer inte mycket i pris :original 475:- hos Lelles. HIFLO 269:- hos XLMoto.
"Var o en blir salig på sin fason "

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#17 Inlägg av pentti01 »

Vad använder ni till kedjerengöring ? "special" -medel eller nått annat ?
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#18 Inlägg av adrian_vg »

RhINO skrev:angående K&N OLJEFILTER är det som du säger ett antal som haft problem på utländska forum, jag tror jag har sett 5 inlägg om att de börjat pissa olja i forum och på facebook. Det är tillräckligt för att jag skall köpa något annat iaf.

/R
Det var nytt. Vad fick maskinerna att läcka?
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#19 Inlägg av blacken »

adrian_vg skrev:
RhINO skrev:angående K&N OLJEFILTER är det som du säger ett antal som haft problem på utländska forum, jag tror jag har sett 5 inlägg om att de börjat pissa olja i forum och på facebook. Det är tillräckligt för att jag skall köpa något annat iaf.

/R
Det var nytt. Vad fick maskinerna att läcka?
Troligast klantig/felaktig montering/hantering av filtren. Eller fabriksfel på dom, men det kan bara gälla utanpå liggande filter, insatsfilter kan inte göra så
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
blacken
Medlem
Inlägg: 4179
Blev medlem: tor aug 06, 2009 13:42

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#20 Inlägg av blacken »

pentti01 skrev:Vad använder ni till kedjerengöring ? "special" -medel eller nått annat ?
Fotogen/Diesel går bra, en väldans tunn olja funkar åsså, 5-56, WD-40 liaså, väldigt varmt vatten med lite Yes i, kombinerat med lite "Elmbow grease".
Den som tycker att sex är det skönaste som finns.
Har aldrig varit riktigt skitnödig!

Hojstatus : Suzuki GSF 1200 Bandit -02

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#21 Inlägg av adrian_vg »

Högtryckstvätt funkar bra också. Men rekommenderas inte i längden.
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Användarvisningsbild
RhINO
Donator 2023
Inlägg: 308
Blev medlem: lör sep 10, 2016 22:14
Ort: Huddinge

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#22 Inlägg av RhINO »

adrian_vg skrev:
RhINO skrev:angående K&N OLJEFILTER är det som du säger ett antal som haft problem på utländska forum, jag tror jag har sett 5 inlägg om att de börjat pissa olja i forum och på facebook. Det är tillräckligt för att jag skall köpa något annat iaf.

/R
Det var nytt. Vad fick maskinerna att läcka?
Muttern släppte i svetsen. Alla som jag sett haft problem säger att de dragit åt med handkraft och jag har ingen direkt anledning att tvivla.

/R

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#23 Inlägg av Tyrannosaurus »

blacken skrev:
pentti01 skrev:Hur ofta /vid vilka miltal behövs ventiljustering ?
När dom börjar att väsnas.
Nja, ventilspelet kan även minska (speciellt när kammarna är direktverkande) vilket inte är så bra och hörs inte, men märks efter en tag när dom blir brända/otäta.

En serviceåtgärd som väldigt många eftersätter är oljebyte i gaffeln. Det bör göras ca. vartannat år eftersom oljan förvandlas till en grå illaluktande sörja efter ett tag som inte har speciellt bra dämparegenskaper.

Problemet på dagens hojar oavsett om dom har vanlig eller USD gaffel är att dom numera inte har avtappningspluggar, utan man får plocka loss, ta loss toppbulten, ur med fjädern, vända upponer och pumpa lite.

Ett tips till den som ämnar göra en sån operation är att lossa toppbulten lite innan gaffeln plockas loss annars kan det bli svårt (läs omöjligt) att lossa den och man vill knappast sätta en rörtång runt gaffelbenet.
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
lappen
Donator 2023
Inlägg: 977
Blev medlem: mån maj 16, 2016 23:54
Ort: Kungsbacka/Göteborg

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#24 Inlägg av lappen »

Tyrannosaurus skrev:En serviceåtgärd som väldigt många eftersätter är oljebyte i gaffeln. Det bör göras ca. vartannat år eftersom oljan förvandlas till en grå illaluktande sörja efter ett tag som inte har speciellt bra dämparegenskaper.
Detta är mitt ständigt dåliga samvete... :( Hade tänkt uppgradera till andra kraftigare fjädrar i samband med oljebytet, men pga av ambivalens huruvuida jag skall byta till nyare VFR (nu iofs bestämt mig att köra på med Bettan ett år till), och knapert med pluring har gjort att jag bara kört på.

Sedan skall jag erkänna att jag känner mig en smula nervös att ge mig på en sådan operation.... :oops:
VFR750F RC36 1992
VFR750F RC36 1993
Virago 535 1997 *SÅLD*

Användarvisningsbild
vroom
Medlem
Inlägg: 416
Blev medlem: lör nov 15, 2014 19:49

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#25 Inlägg av vroom »

lappen skrev:
Tyrannosaurus skrev:En serviceåtgärd som väldigt många eftersätter är oljebyte i gaffeln. Det bör göras ca. vartannat år eftersom oljan förvandlas till en grå illaluktande sörja efter ett tag som inte har speciellt bra dämparegenskaper.
Detta är mitt ständigt dåliga samvete... :( Hade tänkt uppgradera till andra kraftigare fjädrar i samband med oljebytet, men pga av ambivalens huruvuida jag skall byta till nyare VFR (nu iofs bestämt mig att köra på med Bettan ett år till), och knapert med pluring har gjort att jag bara kört på.

Sedan skall jag erkänna att jag känner mig en smula nervös att ge mig på en sådan operation.... :oops:
Jag är glad att det är såpass enkelt att åtgärda på våra hojar att man kan görat varje år om man vill. Ingen elekronik inblandat att ta hänsyn till som på modärna bara mekaniskt som inte strular.

Kan nämna såhär 400mil efter mitt bakdämparbyte att wilbersdämparen tedde sig något stötig över ojämnheter i vägbanan. Visserligen inställd efter min vikt med full mundering + ev lätt packning (90kg+ 5kg) så blev skillnaden märkbart bättre efter att minskat på fjädertrycket. Vred låsringen 1cm motsols och returen oförändrad och fjäderförspänning på gaffel 7,5mm blev det rätt bra. Det här med att mäta hänget verkar inte behövas.
Senast redigerad av vroom den tor sep 19, 2019 20:04, redigerad totalt 1 gånger.
Honda VFR 750-90 röd
Yamaha XJ600 Diversion-92
Honda VFR 800FI-98 svart
se min hojstatus http://www.vfr-forum.se/viewtopic.php?f=13&t=5892

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#26 Inlägg av tersan »

lappen skrev:
Tyrannosaurus skrev:En serviceåtgärd som väldigt många eftersätter är oljebyte i gaffeln. Det bör göras ca. vartannat år eftersom oljan förvandlas till en grå illaluktande sörja efter ett tag som inte har speciellt bra dämparegenskaper.
Detta är mitt ständigt dåliga samvete... :( Hade tänkt uppgradera till andra kraftigare fjädrar i samband med oljebytet, men pga av ambivalens huruvuida jag skall byta till nyare VFR (nu iofs bestämt mig att köra på med Bettan ett år till), och knapert med pluring har gjort att jag bara kört på.

Sedan skall jag erkänna att jag känner mig en smula nervös att ge mig på en sådan operation.... :oops:
Jag uppgraderade hela fjädringen på min: ny bakdämpare och nya gaffelfjädrar. Blev en ny hoj!

Att bara byta gaffelfjädrar i samband med oljebyte är inget större jobb, allt är ju ändå isärplockat. Särskilt svårt är det inte heller, verkstadsmanualen är ganska lättförståelig och sen har vår ärade forumgeneral gjort en utmärkt guide här på forumet (för oljebytet alltså, men att byta fjädrar också är som sagt inget extrajobb).
VFR750F -92, grön

pentti01
Medlem
Inlägg: 181
Blev medlem: lör mar 10, 2012 13:10

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#27 Inlägg av pentti01 »

Jag uppgraderade hela fjädringen på min: ny bakdämpare och nya gaffelfjädrar. Blev en ny hoj!

Att bara byta gaffelfjädrar i samband med oljebyte är inget större jobb, allt är ju ändå isärplockat. Särskilt svårt är det inte heller, verkstadsmanualen är ganska lättförståelig och sen har vår ärade forumgeneral gjort en utmärkt guide här på forumet (för oljebytet alltså, men att byta fjädrar också är som sagt inget extrajobb).
Var köper jag nya fjädrar och ska man byta till nya original eller progressiva ?

Såg att Lelles säljer oljesug till framgaffel , det bör ju underlätta det hela ?
"Var o en blir salig på sin fason "

Användarvisningsbild
Tyrannosaurus
Hedersmedlem, Vila I Frid
Inlägg: 4528
Blev medlem: ons jan 31, 2007 18:52
Ort: Huddinge, Stockholm
Kontakt:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#28 Inlägg av Tyrannosaurus »

pentti01 skrev:Var köper jag nya fjädrar och ska man byta till nya original eller progressiva ?
Det finns ett antal olika tillverkare bl.a. Progressive Suspension, Öhlins (inte progressiva) m.fl. (har själv PS fjädrar i gaffeln och tycker dom verkar bra).
Original brukar vara progressive alternativ två fjädrar med olika hårdhet. Om man ska ha progressiva eller linjära är en fråga om tycke och smak. Öhlins gillar linjära och menar att dom blir progressiva när dom trycks ihop, "beats me" :?
Det kommer säkert fler som har andra förslag om märken.

Nya original finns ingen anledning, det finns bättre och billigare grejer.
Såg att Lelles säljer oljesug till framgaffel , det bör ju underlätta det hela ?
Kanske det, men jag undrar om man kommer förbi ventiler mm. med en slang :?:

Sen finns det två skolor när man ska fylla gaffeln igen.
1. Mätglas (antal ml).
2. Mätsticka (kolla nivån i gaffeln).

Jag har alltid föredragit den förstnämnda metoden. Men det kräver att benen är ordentligt tömda, eller åtminstone så tomma som möjligt speciellt då "Ödlan" har olika mängd olja i benen (vänster ben har antidyk justerbar i fyra lägen, höger ben har returdämparjustering i tre lägen).

Jo, det har en tredje gaffelbrygga för att kompensera skillnaden. Original i gjuten aluminium som sprack, byttes och sprack igen. Numera sitter det en specialtillverkad originalkopia där i smidd aluminium och det ska vara :twisted: till om den spricker :D
Robban
V65 Sabre / VF1100S -85
Såld/borta (tyvärr, men den har fått ett bra nytt hem, låter annonsen ligga kvar som runa)
V65 Sabre - Brute Force
Links portal
Bild
Bild

Användarvisningsbild
tersan
Donator 2021
Inlägg: 3238
Blev medlem: tor jan 31, 2008 11:47
Ort: Gullestad, Vikbolandet
Kontakt:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#29 Inlägg av tersan »

pentti01 skrev:Var köper jag nya fjädrar och ska man byta till nya original eller progressiva ?

Såg att Lelles säljer oljesug till framgaffel , det bör ju underlätta det hela ?
Jag köpte Wilbers direkt från tillverkaren, men numera har de svensk återförsäljare. Andra populära märken är Öhlins och Hyperpro, googla för återförsäljare. Linjära eller progressiva är som Tyrannen nämner en smaksak, jag valde som sagt ett matchande kit med fjädrar och dämpare.

Oljesug ser jag ingen vits med, man vänder gaffelbenen upp och ner för att få ut oljan. Däremot är mätglas bra när det ska fyllas på igen.
VFR750F -92, grön

Användarvisningsbild
adrian_vg
Moderator VFR-Forum
Inlägg: 14482
Blev medlem: lör mar 15, 2008 17:10
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Gått långt ? Serviceåtgärder ?

#30 Inlägg av adrian_vg »

Mätglas finns hos närmaste fotoaffär. :-)

Om man inte helt slutat med analog svartvitt fotografi...
Faceplant säger: ATGATT (All The Gear All The Time)!
Because walking away in disgust beats riding away in an ambulance.
===
KTM 990 SMR-'12, Honda NX650 Dominator-'88, Suzuki DRZ400S-'00.
Avatar-bild av Meltrockphoto MC!

Skriv svar